BRATISLAVA. Environmentalistov sklamal tohtoročný autosalón v Nitre, keďže sa tu podľa nich nevenoval dostatočný priestor prezentácii úspornejším automobilom. Vystavovatelia sa podľa organizácie Greenpeace zamerali málo na predstavenie nových technológií, ktoré smerujú k znižovaniu emisií CO2.
Upozorňuje, že doprava je jediným priemyselným sektorom v rámci Európskej únie, ktorý neznížil svoje emisie medzi rokmi 1990 a 2001. Toto odvetvie má pritom výrazný podiel na zvyšovaní emisií skleníkových plynov, ktoré spôsobujú klimatické zmeny.
"Emisie skleníkových plynov z dopravy vzrástli za posledné roky o 21 percent," informovala TASR hovorkyňa organizácie Lucia Szabová. Objasnila, že v súčasnosti je podiel automobilovej dopravy na celkových emisiách 13 percent. Ak sa nezavedú opatrenia na zastavenie tohto trendu, EÚ odhaduje, že v roku 2050 budú emisie z dopravy tvoriť 30 až 50 percent z celkového množstva emisií. Témou znižovania emisií automobilov sa zaoberá únia už viac ako desať rokov. V roku 1998 sa zaviazal európsky autopriemysel znížiť emisie áut na 140 gramov CO2 na kilometer do roku 2008, tento záväzok väčšina automobiliek podľa Szabovej nesplnila.
"Napriek tomu, že sa na Slovensku nachádzajú továrne troch veľkých renomovaných automobiliek, je naša krajina pozadu v informačnej kampani o znižovaní emisií CO2," myslí si Kateřina Věntusová z Greenpeace. Konštatovala, že takúto kampaň rozbehli krajiny ako Veľká Británia či Francúzsko. Európske nariadenie o znižovaní emisií CO2 by sa malo prijať do konca tohto roka, poznamenala. Vysvetlila, že požiadavka environmentálnych organizácií je, aby sa v priebehu nasledujúcich štyroch rokov snažili automobilky dosiahnuť priemerné množstvo CO2 novo predaných automobilov na úroveň 120g/km za rok.
Na výstavisku v Nitre podľa ochranárov prevládali vozidlá s vyššími emisnými hodnotami. Ako podotkla Věntusová, kým na zahraničných autosalónoch organizátori a vystavovatelia prezentujú nové ekologické trendy a alternatívne pohony, na Slovensku na takúto prezentáciu stále čakáme. Uzavrela, že aj v tejto oblasti treba začať myslieť na ochranu klímy.