Bratislava 26. apríla (TASR) - Na nepriaznivú situáciu v kvalifikovanosti vyučovania cudzích jazykov poukazujú výsledky previerky, ktorú vykonala Štátna školská inšpekcia v školskom roku 2000/2001 v 45 základných a 23 stredných školách. Spomínaná kvalifikovanosť v jednotlivých krajoch sa pohybuje od 58 do 70 percent, výnimkou je Bratislavský kraj, kde je na základných školách 88-percentná.
Na kontrolovaných stredných školách je kvalifikovanosť výučby cudzích jazykov 86-percentná, pričom najlepšia situácia je na gymnáziách a najhoršia v stredných odborných učilištiach (SOU). Podobne je to aj s ponukou výučby cudzích jazykov, keď žiaci gymnázií si môžu vybrať najmenej z troch jazykov, ale v niektorých SOU sa vyučuje iba jeden jazyk, napríklad len nemecký.
Na stredných školách niektoré tituly učebníc neobsahujú učivo predpísané učebnými osnovami, chýbajú odborné texty pre SOU a stredné odborné školy (SOŠ), alebo sú zastarané. V SOU na základe uplatňovania alternatívneho učebného plánu niektorí riaditelia znižujú počet vyučovacích hodín cudzieho jazyka tak, že žiaci majú iba hodinu týždenne. Efektivita vyučovania, a tým aj jazykové vedomosti žiakov základných a stredných škôl sú teda na veľmi rozdielnej úrovni.
Štátna školská inšpekcia sledovala na základných a stredných školách predovšetkým personálne podmienky vyučovania, kvalifikovanosť a odbornosť vyučovania, vybavenosť škôl na vyučovanie cudzích jazykov a výsledky výchovno-vzdelávacieho procesu.
V tomto školskom roku Štátna školská inšpekcia vykonala inšpekciu aj v 9 jazykových školách. V tejto oblasti sa ukazuje ako najproblémovejšia organizácia a požiadavky na štátne jazykové skúšky, koordinácia činnosti jazykových škôl a ďalšie vzdelávanie učiteľov.
Informáciu TASR poskytlo tlačové oddelenie Ministerstva školstva SR.