AKTUALIZOVANÁ 16:44

Nehodu autobusu Student Agency neprežili štyria Slováci

Autobus havaroval pri Trenčíne, smeroval z Bardejova do Prahy. Ranení sú v niekoľkých nemocniciach.

Český linkový autobus spoločnosti Student Agency na trase z východoslovenského Bardejova do Prahy havaroval v noci na 3. októbra pri obci Chocholná-Velčice neďaleko Trenčína. Pri nehode zomreli štyria Slováci. Vpravo je jeden z vodičov autobusu, ktorého p(Zdroj: ČTK)
  • Pri havárii českého autobusu zomreli štyria ľudia.
  • Príčina nehody zatiaľ nie je známa. Vodičovi nezistili v krvi alkohol.
  • Zranených rozviezli po nemocniciach v Trenčíne a okolí.
  • Student Agency, ktorej autobus patril, vytvorila krízový štáb, zabezpečila psychológov a zriadila špeciálne telefónne linky: v Slovenskej republike na číslach 055 729 40 24 a 0800 121 121, v Českej republike na telefónnych číslach 542 423 423, 800 100 300.
  • Vinníkovi hrozí až desaťročné väzenie.
  • Do Trenčína prišiel minister vnútra.KOSTOLNÁ ZÁRIEČIE. Nehoda českého autobusu pri Chocholnej-Velčiciach neďaleko Trenčína v noci na dnešok si vyžiadala životy štyroch Slovákov. ČTK to potvrdila polícia a majiteľ dopravnej firmy Student Agency Radim Jančura, ktorej autobus patril. Mŕtvi sú traja muži vo veku 55, 34 a 22 rokov a 28-ročná žena.

Podľa hasičov autobus zišiel z cesty, kde sa prevrátil na bok. Autobus smeroval z Bardejova do Prahy. Nehoda sa stala v noci po jednej hodine. Z Bardejova odišiel autobus vo štvrtok o 20:15.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Policajti podrobili vodiča autobusu dychovej skúške na alkohol, výsledok bol negatívny. Na mieste nehody prišli o život podľa polície traja ľudia, ďalší zomrel v trenčianskej nemocnici. Autobus, v ktorom sa viezlo najmenej 45 ľudí, zišiel z cesty, kde sa prevrátil. Príčiny nehody zatiaľ polícia nezverejnila. Podľa jednej z možných verzií vodič zablúdil a s vozidlom zišiel na cestu III. triedy, kde neďaleko obce Chocholná-Velčice havaroval.

Vinníkovi havárie hrozí väzenie na štyri až 10 rokov. Polícia začala trestné stíhanie vo veci zločinu všeobecného ohrozenia. Zatiaľ nebolo vznesené obvinenie voči konkrétnej osobe.

25-ročný vodič mal vodičák štyri mesiace

Český vodič autobusu mal vodičské oprávnenie len štyri mesiace. Po návšteve v trenčianskej fakultnej nemocnici, kde ležia najťažšie zranení cestujúci, to povedal minister vnútra Robert Kaliňák. "Je otázka, či tento fakt zohral nejakú úlohu,“ uviedol. Kaliňák predpokladá, že príčinou nehody nebol mikrospánok 25-ročného vodiča, pretože svojho kolegu vystriedal až v Trenčíne. Po 20 minútach šoférovania vyletel z cesty.

Zásah všetkých zložiek záchranného systému na mieste nehody zhodnotil minister ako rýchly a účinný. "Mali dostatočné vybavenie a techniku na to, aby pomohli zraneným a pomohli znížiť následky tejto veľmi nepríjemnej dopravnej nehody," povedal minister. Zároveň vyslovil ľútosť nad tým, že štyri ľudské životy sa zachrániť nepodarilo.

Kaliňák si myslí, že mladý vodič asi zablúdil a neznáma úzka cesta mohla mať významný vplyv na nehodu. Policajný vyšetrovateľ medzitým začal trestné stíhanie vo veci všeobecného ohrozenia. "Rýchlosť vozidla v čase nehody bude predmetom znaleckého skúmania,“ uviedla trenčianska krajská policajná hovorkyňa Katarína Hlaváčová.

Krízový štáb s telefonickou linkou

Firma Student Agency oznámila, že vytvorila krízový štáb a plánuje maximálne pomôcť všetkým zúčastneným.

V Slovenskej republike na číslach 055 729 40 24 a 0800 121 121, v Českej republike na telefónnych číslach 542 423 423, 800 100 300.

Kontaktovala aj psychológov, ktorí majú byť k dispozícii cestujúcim, ich rodinám a blízkym. Spoločnosť tvrdila, že uhradí aj všetky liečebné náklady, odškodní zranených, škody na majetku i zárobku a poskytne podporu pozostalým.

Batožinu a veci, ktoré zostali v autobuse, si poškodení a rodinní príslušníci pozostalých môžu vyzdvihnúť na Krajskom riaditeľstve policajného zboru v Trenčíne.

"Veci z autobusu sú bezpečne uložené, fotograficky a písomne zadokumentované. Poškodení si ich môžu prísť vyzdvihnúť," povedala Hlaváčová.

sa2_ctk.jpg

Príčina nehody je zatiaľ nejasná

Príčina, prečo sa vozidlo nachádzalo pri Chocholnej-Velčiciach napriek tomu, že malo ísť do Českej republiky, pravdepodobne cez hraničný priechod Drietoma-Starý Hrozenkov, je zatiaľ v štádiu vyšetrovania.

„Bol som hneď za vodičom. Neviem, či nepoznal cestu, ale zrazu sme išli, kadiaľ sme nemali ísť. Išiel rýchlo, vletel do zákruty, šliapol na brzdy a vyleteli sme z cesty. Náraz nebol silný. Keď sme sa prevrátili na pravú stranu, zletel som,“ povedal pre agentúru SITA trenčiansky športový novinár Martin Galajda, ktorý cestoval do Prahy na zápas NHL, no namiesto toho skončil v bojnickej nemocnici.

Ľudia, ktorí niekoľko hodín čakali na odvoz z miesta nehody, boli doslova v šoku. Hovorili o tom, že sa druhýkrát narodili. "Cítili sme, ako na seba padáme. Nastal rev, plač, náreky, krik. Traja mŕtvi na mieste. Človek sedí, ide spokojne, nevie o ničom a zrazu náraz. Je to šok toto. To sa nedá ani povedať," opísal udalosť cestujúci Zdeno Gábor.

Po získaní informácie o havárii autobusu dal v ranných hodinách primátor Bardejova Boris Hanuščák pokyn zodpovedným pracovníkom mestského úradu, aby podrobne monitorovali situáciu. "Vytvorili sme krízový štáb a sme pripravení okamžite reagovať. Je veľmi pravdepodobné, že v autobuse sa nachádzali aj obyvatelia nášho mesta, a preto sme neustále v kontakte s políciou," povedal pre TASR Hanuščák.

Ranení sú aj v nemocnici v Bojniciach a v Bánovciach nad Bebravou

V autobuse s brnianskou poznávacou značkou spoločnosti Student Agency bolo podľa informácií z miesta nehody 45 cestujúcich a dvaja šoféri. Na ošetrenie odviezli 23 osôb. Prepravca zaistil ostatným cestujúcim odvoz do Čiech alebo späť domov. Náhradný autobus by mal do Prahy doraziť o 14:30.

Zo zranených by malo byť šesť ľudí v nemocnici v Prievidzi so sídlom v Bojniciach. Jeden je v nemocnici v Bánovciach nad Bebravou a asi osem v trenčianskej Fakultnej nemocnici. Ďalší sú v Trenčíne a v Považskej Bystrici.

"V našej nemocnici skončili dvaja ľudia na oddelení anesteziológie a intenzívnej medicíny, jeden z nich po asi trištvrte hodine zomrel. U ďalších zranených sa teraz robia vyšetrenia a rozhoduje sa o ich ďalšej liečbe. Väčšinou išlo o tržné rany, pomliaždeniny alebo zlomeniny," povedal ČTK Martin Chren, riaditeľ trenčianskej nemocnice, kde hospitalizovali najväčšiu časť zranených pasažierov.

Autobusy Student Agency majú bezpečnostné pásy

Student Agency je jedným z najväčších autobusových dopravcov v Česku a podniká aj v oblasti predaja leteniek. Spoločnosť dokonca zvažuje prevádzkovanie vlakovej dopravy. Typicky žlté autobusy, ktorých má spoločnosť približne 80, spájajú s Českom na diaľkových linkách mnoho slovenských destinácií vrátane Bratislavy, Košíc, Bardejova a Sniny. Všetky autobusy sú vybavené dvojbodovými bezpečnostnými pásmi a stewardky cestujúcim pred začiatkom jazdy pripomínajú, že ich povinnosťou je pripútať sa.

Podľa Svobodovej sa žiadne mimoriadne opatrenia po nočnej nehode neplánujú, pretože platí to, čo aj doposiaľ - že vodiči autobusov nesmú prekračovať maximálne povolenú rýchlosť a cestujúci musia byť pripútaní bezpečnostnými pásmi. "Vodiči musia dodržiavať pravidlá cestnej premávky, to znamená aj maximálnu a odporúčanú rýchlosť. Pokiaľ ide o sedadlá - pri každej ceste vyzývame cestujúcich, aby sa pripútali," konštatovala Svobodová.

Vo štvrtok pod Spišským hradom havaroval aj autobus so študentmi z Košíc. Narazil do kamióna, ktorý zatiaľ z neznámych príčin zišiel z cesty, narazil do stromu a odhodilo naspať. Ťažko zranený šofér bol autobusu, deväť študentov ošetrilo s ľahkými zraneniami. Podľa lekárov šofér kamiónu bol zrejme opitý.

Nehoda sa zapíše medzi najväčšie autobusové nešťastia na Slovensku. Minulý rok zomrelo pri nehode autobusu pri Hriňovej päť ľudí, havária autobusu so slovenskými turistami pri Gospiči v Chorvátsku si zas pred necelým mesiacom vyžiadala 14 obetí.


Havárie zahraničných autobusov na území Slovenska od roku 1994

13. júla 1994 - Dopravná nehoda poľského autobusu medzi Trenčianskymi Bohuslavicami a Novým Mestom nad Váhom si vyžiadala životy štyroch osôb. Ťažko zranených bolo 16 osôb, 11 bolo ošetrených ambulantne.

6. júla 1995 - Jednou z najväčších tragédií sa stala dopravná nehoda autobusu českých turistov v obci Kolárovice, ktorá si vyžiadala 17 ľudských životov.

17. septembra 1996 - Pri nehode poľského autobusu medzi obcami Figa a Bátka v Rimavskosobotskom okrese sa ťažko i ľahko zranilo 18 ľudí.

31. augusta 1997 - Dvaja ľudia zomreli, 22 bolo zranených ťažko a 19 ľahko pri nehode českého turistického autobusu, ktorému zlyhali brzdy neďaleko Liptovských Matiašoviec, okres Liptovský Mikuláš.

22. októbra 1998 - Jednu obeť a niekoľko zranených si vyžiadala zrážka maďarského autobusu, mraziarenského auta a mikrobusu v okrese Gelnica.

7. novembra 1998 - Päť poľských cestujúcich zahynulo a ďalších 24 osôb utrpelo ťažké zranenia pri havárii autobusu pri Krupine. Turecký vodič autobusu nezvládol riadenie, zišiel z vozovky do priekopy a prevrátil sa na strechu.

26. augusta 2001 - Autobus s poľskými turistami sa prevrátil do priekopy na diaľnici pri Novom Meste nad Váhom. Pri nehode jedna osoba zahynula a ďalší štyria sa zranili ťažko.

7. novembra 2003 - Traja cestujúci a 54-ročný vodič autobusu českej národnosti zahynuli pri kolízii s kamiónom. Nehoda, ktorá sa stala na hlavnom cestnom ťahu Ružomberok Žilina v blízkosti Katolíckej univerzity, si vyžiadala aj troch ťažko zranených. Diaľkový linkový autobus značky KAROSA z Prostějova, v ktorom bolo 15 cestujúcich, smeroval zo Spišskej Novej Vsi do Brna. Nehodu spôsobil odtrhnutý náves kamióna z Popradského okresu, ktorý prevážal vrecia so sypkým stavebným lepidlom, keď sa z nezistených príčin odpojil a narazil do autobusu.

25. júna 2004 - Pri havárii českého autobusu s deťmi na školskom výlete v obci Šuja pri Rajci v okrese Žilina zahynuli dve osoby. Autobus z Frýdku-Místku v tzv. esíčkovitej zákrute dostal šmyk, vybočil z cesty a narazil do budovy tamojšieho obecného úradu. Vozidlo pritom zachytilo náhodného chodca, ktorý skončil pod jeho kolesami. Okrem toho v autobuse zomrela aj matka jedného dieťaťa. Zranilo sa tiež niekoľko školákov, ktorých previezli do žilinskej nemocnice. Autobus značky Karosa smeroval z Prievidze do Žiliny,
pravdepodobne išiel neprimeranou rýchlosťou. Vodič na mokrej vozovke v nebezpečnej zákrute nezvládol riadenie.

30. júla 2004 - Jednu obeť, päť ťažko a desať ľahko zranených si vyžiadala vážna dopravná nehoda autobusu, ku ktorej došlo v noci krátko pred 23. hodinou na ceste medzi Levočou a Spišským Hrhovom. Ošetrených bolo viac ako päťdesiat ľudí. Autobus diaľkovej linky smeroval z Košíc do Příbramy cez Prahu a viedol ho 54-ročný vodič z Českej republiky. V ľavotočivej zákrute sa autobus súkromnej firmy dostal mimo cestu a prevrátil sa. V autobuse bolo podľa informácií záchranárov 62 cestujúcich.

4. septembra 2007 - Jeden muž prišiel o život pri havárii linkového autobusu ČSAD Kladno pri obci Ľubochňa v okrese Ružomberok. Mŕtvy asi 30-ročný muž z okresu Ružomberok sa viezol s ďalšími približne 30 cestujúcimi v autobuse, ktorý premával na linke Spišská Nová Ves Kladno. Autobus dostal v zákrute šmyk a prevrátil sa. Pri nehode sa zranili ďalší traja ľudia.

Najtragickejšie havárie českých autobusov v zahraničí

17 mŕtvych - 6. júla 1995 (Slovensko) - Nehoda autobusu Karosa pri Kolároviciach v okrese Žilina; na mieste 16 mŕtvych a 29 zranených, 17. obeť zomrela 15. júla 1995; nehodu údajne zavinil šofér a zlý technický stav brzdového systému.

Sedem mŕtvych - 1. augusta 1992 (Nemecko) - Zrážka českého a holandského autobusu na diaľnici Norimberg - Würzburg; zrážku zavinil vodič holandského autobusu.

Šesť mŕtvych - 19. januára 1992 (Juhoslávia) - Havária opavského autobusu Karosa pri Leskovaci na ceste zo zájazdu do Istanbulu.

Päť mŕtvych - 8. mája 1995 (Slovensko) - Slovenský vodič nákladného auta Liaz narazil do autobusu Karosa so 46 českými turistami zo Vsetína asi 15 kilometrov od Martina.
Údajne päť mŕtvych - 3. októbra 2008 (Slovensko) - Nehoda autobusu českej dopravnej spoločnosti Student Agency na Slovensku pri obci Kostolná v okrese Trenčín. Podrobnosti o príčinách nehody zatiaľ nie sú známe.

Štyria mŕtvi - 3. apríla 1999 (Rakúsko) - Nehoda českého autobusu pri rakúskej obci Hard vo Vorarlbersku; nehodu spôsobil šofér rakúskeho osobného auta, ktorý nedal autobusu prednosť v jazde.

Štyria mŕtvi - 7. novembra 2003 (Slovensko) - Havária českého autobusu pri Ružomberku, autobus na linke zo Spišskej Novej Vsi do Brna narazil do návesu nákladného auta, ktorý sa predtým uvoľnil a presiešl do protismeru.

Štyria mŕtvi - 17. septembra 2006 (Rakúsko) - Nehoda českého autobusu neďaleko dolnorakúskeho Schremsu v okrese Gmünd.

V rámci dobrej povesti môže prepravca cestujúcich odškodniť, aj keď nemusí

Určovanie zodpovednosti za škody pri dopravných nehodách je individuálne a vždy ju nesie ten, čo nehodu zavinil. Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Georgea Trabelssieho to môže byť nielen šofér, ale aj prepravca či tretia osoba, ktorá nehodu zavinila.

"Napríklad, keby bol šofér pod vplyvom alkoholu, tak jednoznačne nemôže prepravca niesť zodpovednosť za škody," uviedol. Samozrejme, že v rámci dobrého mena môže odškodniť cestujúcich, aj keď to nie je jeho povinnosť. Niektorí dopravní prepravcovia sú podľa jeho slov poistení voči škodám. "Lepší autobusoví prepravcovia majú poistené sedačky a keby sa stala nehoda z ich zavinenia, tak škoda ide z poistky," vysvetlil Trabelssie.

Na druhej strane je však viacero prepravcov - živnostníkov, ktorí vlastnia napríklad dva autobusy. Odškodniť veľký rozsah škôd, ak nie je dobre poistený, môže byť pre takéhoto prepravcu problematické. Podľa Trabelssieho však poisťovne takýchto prepravcov poisťujú nerady.

Výšku minimálneho odškodného určuje smernica EÚ, maximálna hranica nie je určená. Ako uviedol Trabelssie, prepravca sa väčšinou ekonomicky chráni, aby platil čo najmenej. Vymáhanie odškodného od prepravcu alebo iného vinníka nehody pri tom nijako nesúvisí s úrazovým či životným poistením v komerčnej poisťovni.

Ako pre TASR potvrdila hovorkyňa poisťovne Union Judita Smatanová, poisťovňa by mala v každom prípade vyplatiť poistku podľa podmienok uvedených v zmluve bez ohľadu na iné odškodnenia.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 570
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 108
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 449
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 585
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 441
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 854

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Rajtár z SaS: Kollár je liberál, Sulíka s Kotlebom by som vôbec neporovnával

Spoluzakladateľ SaS a poslanec Jozef Rajtár hovorí, že v strane sa začal opäť angažovať, aby pomohol poraziť Smer.

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

Podpora diktatúre na Slovensku poklesla

Agentúra Focus sa ľudí znova pýtala, v čom vidia alternatívu demokracie. Diktatúru podporuje menej Slovákov ako pred dvoma mesiacmi.

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop