BRATISLAVA. Sedemdesiat až sto detí denne vytočí číslo Linky detskej istoty UNICEF. Deti sem najčastejšie volajú, keď nemajú komu vyrozprávať svoje problémy, kvôli vzťahom v rodine, pre problémy v škole či medzi rovesníkmi. Ako pre TASR objasnila riaditeľka linky Eva Dzurindová, trápia ich aj problémy s láskou, hľadajú odpovede na gynekologické a sexuologické otázky, ale témou rozhovoru s psychológom bývajú aj závislosti či násilie.
Medzi najčastejšie problémy v rodine, ktoré chcú deti konzultovať, patria konflikty medzi rodičmi, ale aj medzi súrodencami. "Deti vnímajú konflikty medzi rodičmi veľmi silne, volajú, lebo tomu nerozumejú, majú pocit, že je to možno kvôli nim," objasnila Dzurindová s tým, že niekedy by tiež chceli vyriešiť situáciu za dospelých. Úlohou konzultanta je v takomto prípade vysvetliť dieťaťu, že rodičia ich majú radi aj napriek vzájomným problémom. Dospelí si často neuvedomujú, ako citlivo deti vnímajú, keď na seba napríklad nakričia, poznamenala.
Malých Slovákov tiež trápi vzájomné nepochopenie s rodičmi, ktoré sa týka výchovy, ale aj názorových rozdielov. Deti sa sťažujú napríklad na to, že im rodič niečo nedovolí a nerozumejú prečo. "Ako keby nedostávali k zákazom vysvetlenie," upozornila Dzurindová s tým, že k dieťaťu sa treba stavať ako k malému partnerovi, ktorý si zaslúži vysvetlenie postoja rodiča. "Vždy ten konflikt medzi rodičmi a deťmi vychádza z maličkostí pre dospelého a možno to tak aj riešime my dospelí, povedal som a hotovo," povedala s dôvetkom, že dieťa je potom zmätené. Ak je nespokojné, že nemá to, čo napríklad susedove deti a rodina si to naozaj nemôže dovoliť, treba sa s ním o tom porozprávať a vysvetliť, doplnila.
Na linke sa vyskytnú aj prípady, keď dieťa oznámi, že chce utiecť z domu alebo skončiť so životom. "Pozitívne je to, že zavolajú, lebo vtedy ako keby hľadali nejakú oporu," konštatovala Dzurindová. Podotkla, že v týchto prípadoch je výhodou anonymita linky, ktorá dáva šancu povedať niečo, čo by sme nepovedali zoči-voči niekomu. Konzultanti sa snažia s týmito deťmi nájsť niekoho v okolí, komu by sa mohli zdôveriť. Ak volajúci chce, aby mu pomohli pracovníci linky, musí vyjsť z anonymity. "Nehovorím deťom, čo majú robiť, lebo darmo poradíte, keď to dieťa nechce," uviedla. Preto treba počas hovoru dostať dieťa do pozície, že treba s daným problémom niečo urobiť.
Linka detskej istoty (LDI) má telefónne číslo 116 111, je bezplatná, anonymná, dostupná 24 hodín denne z akejkoľvek telefónnej siete, pevnej alebo mobilnej. Poradiť sa môžu aj rodičia na čísle 0800 500 500 vždy v stredu od 14.00 do 20.00 h. Vo štvrtok a v sobotu v rovnakom čase tu funguje sociálno-právna poradňa a linka zároveň funguje aj ako pomoc pre oblasť bezpečného používania internetu.
LDI je prvou telefonickou linkou špecializovanou na problematiku detí a mládeže v SR. Svoje služby poskytuje od roku 1996 a ako jediná pracuje v nepretržitej prevádzke vrátane víkendov a sviatkov. Hlavným cieľom projektu je možnosť okamžitého telefonického kontaktu dieťaťa pri potrebe komunikácie alebo konkrétnej pomoci v krízovej alebo stresujúcej situácii. Rozhovor vedie odborník schopný kvalifikovane usmerniť dialóg a poskytnúť dieťaťu vhodné informácie.