Kovarčík chcel v obciach ponechať maximálnu rýchlosť 60 km/h, neuspel

Poslanec Národnej rady (NR) SR Ján Kovarčík (ĽS-HZDS) chcel zachovať súčasnú maximálnu rýchlosť v obciach na úrovni 60 ...

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady (NR) SR Ján Kovarčík (ĽS-HZDS) chcel zachovať súčasnú maximálnu rýchlosť v obciach na úrovni 60 km/h. Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť, ktorý dnes prerokoval a súhlasil s vládnym návrhom zákona o cestnej premávke (cestný zákon), však jeho pozmeňujúci návrh k tejto právnej norme neschválil. Cestný zákon, ktorý by mal byť účinný od 1. februára 2009, totiž počíta so znížením maximálnej rýchlosti v obciach na 50 km/h.

Kovarčík pre TASR ozrejmil, že znížením rýchlosti bude citeľný efekt zapchatia ciest. "My nemáme dopravnú sieť vybudovanú tak, ako v iných štátoch, kde si môžu dovoliť nižšiu rýchlosť," argumentoval. Domnieva sa, že zníženie rýchlosti bude citeľné najmä v predmestiach väčších miest.

Keďže pri hlasovaní na brannobezpečnostnom výbore tento pozmeňujúci návrh podporili len dvaja opoziční poslanci za SDKÚ-DS (Martin Pado a Martin Fedor), Kovarčík je pripravený uchádzať sa aj o podporu opozičných strán na rokovaní pléna. "Pado aj Fedor sú bývalí ministri (Pado je exminister vnútra, Fedor je exministrom obrany, pozn. TASR), takže vidia do problematiky," konštatoval Kovarčík.

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD), ktorý je proti ponechaniu dnešnej maximálnej rýchlosti v obciach, pre TASR povedal, že zníženie rýchlosti nemá vplyv na plynulosť premávky. "Prejavom plynulosti je odstránenie prekážky. Aj štyridsaťkilometrová rýchlosť je plynulá, ak tak idú všetci. Navyše v našom zákone je možnosť na určitých úsekoch zvýšiť maximálnu rýchlosť," reagoval minister.

Na margo tzv. absolútnej prednosti v jazde, proti ktorej sa ohradil poslanec Pado, Kaliňák podotkol, že tento inštitút má za cieľ znížiť nehody následkom nedania prednosti v jazde vozidlu na hlavnej ceste. "Odkedy bol vymyslený príkaz Daj prednosť v jazde!, tak sa postupne menil tak, aby sa mohli robiť čím viac komplikovanejšie znalecké dokazovania," povedal.

Nový zákon o cestnej premávke zavádza v nezmenenej podobe celoročné svietenie, zákaz telefonovania počas jazdy, ale aj prísnejšie sankcie za alkohol za volantom. "Cieľom nových opatrení, ktoré by mali nadobudnúť účinnosť 1. februára 2009, je zvýšenie bezpečnosti na cestách a disciplinovanosti vodičov a tým zníženie dopravnej nehodovosti a počtu obetí dopravných nehôd," vysvetľuje ministerstvo vnútra (MV) svoj zámer.

Zavedenie celodenného svietenia rezort navrhuje pre zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, pretože osvetlené vozidlo je lepšie viditeľné. "Doterajšia prax preukázala, že vodiči majú problémy vyhodnotiť moment zníženej viditeľnosti. Povinnosť mať počas jazdy vždy rozsvietené stretávacie svetlá bude platiť pre každé vozidlo, okrem prípadov, kedy má vlečené vozidlo poruchu, ktorá nedovoľuje použiť osvetlenie," informuje MV.

Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič bude môcť na takýchto cestách použiť iba vozidlo vybavené pneumatikami so zimným dezénom. Povinnosť bude platiť pre osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 tony, ktoré musia mať takúto výbavu na všetkých nápravách. Ostatné vozidlá určené na prepravu osôb a nákladu budú musieť mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav. Výnimkou budú terénne autá, vozidlá používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone prác vo verejnom záujme a pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd.

Nový zákon takisto zavádza povinnosť nosenia ochrannej prilby pre cyklistov počas jazdy mimo obce a chodci mimo obce budú musieť byť označení reflexným prvkom. Cyklisti do 15 rokov budú povinní nosiť prilbu aj v rámci obce.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 502
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 735
  3. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 777
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 770
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 628
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 114
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 037
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 008
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 018
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 950

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.