Návrh zákona o pedagogických zamestnancoch z dielne ministerstva školstva, ktorého cieľom je motivovať učiteľov k vzdelávaniu a podporiť ich kariérny rast príplatkami, sa pozdáva aj školským odborárom. Od šéfa rezortu školstva chcú pre učiteľov získať viac peňazí.
Podľa predsedu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Jána Gašperana by tento návrh zákona mohol zaviesť do vzdelávania pedagógov systém a pomohol by im aj finančne. Odborári oceňujú aj to, že systém je založený na objektívnych faktoroch.
"Ak sa učiteľ bude chcieť vzdelávať, bude mať za to aj určitú odmenu. Bude na sebe môcť pracovať a tým sa predpokladá, že bude môcť aj odborne rásť," povedal TASR Gašperan.
Minister Ján Mikolaj plánuje zadeliť pedagógov do štyroch kariérových stupňov. Tie majú tvoriť pedagogický zamestnanec, samostatný pedagogický zamestnanec, pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou. Každý stupeň by mal mať základný kreditový príplatok. Nový systém má podľa ministerstva zlepšiť aj spoločenské postavenie učiteľov.
Odborárom ide najmä o to, aby zvýšenie pocítili hlavne začínajúci pedagógovia. Medzi prvým a druhým stupňom žiadajú príplatok vo výške 10 percent, čo je o dve tretiny viac, ako navrhuje podľa Gašperana minister. "Chceme, aby v tých prvých kategóriách bol vidieť ten rozdiel, aby to bolo viac motivačné. Ak som sa rozhodol pre to povolanie a chcem učiť a pozriem si, na začiatku kariéry budem tu a na konci kariéry môžem byť tam, tak si myslím, že to má veľký zmysel," vysvetlil požiadavku odborárov Gašperan. Ďalej navrhuje, aby medzi samostatným učiteľom a tým, ktorý má prvú atestačnú skúšku, bol rozdiel 15 percent a po druhej chcú odborári pre učiteľov 25- percentné kariérne príplatky.
Učiteľka Tatiana Hoffmannová zo Strednej odbornej školy v Košiciach si myslí, že pedagógovia sa neustále vzdelávajú v rôznych formách štúdia. "Či sa bude každý naháňať aj za tým vzdelávaním, či to aj niečo prinesie aj v praxi, ťažko povedať. My sme sa doteraz vzdelávali bez toho, či bola za to odmena, alebo nejaký plat. Ale možnože je správne, že to bude riešené zákonom," povedala pre TASR učiteľka.
Gašperan konštatoval, že pre starších učiteľov môže byť pomerne náročné urobiť si druhú kvalifikačnú skúšku, myslí si však, že si ju veľa z nich urobí. "Pretože nie je mi jedno, či mám o 25 percent vyšší plat, alebo nemám," vysvetlil.
Podľa neho je pozitívne aj to, že minister školstva chce o zákone diskutovať. "Je predpoklad, že sa vychytajú 'muchy', ak bude chcieť. A potom sa mu to bude ľahšie schvaľovať v parlamente," dodal.
Odborári tiež žiadajú v zákone vyjasniť, za čo budú dostávať učitelia kredity. Zatiaľ je to podľa Gašperana postavené len na vzdelávaní. Školskí odborári však navrhujú, aby učiteľ dostal kredity napríklad aj za to, že žiakov úspešne pripravil na súťaž či olympiádu. "Lebo potom by sa mohlo stať, že by sa do výhody dostal len ten učiteľ, ktorý by tieto činnosti nerobil, len by sa vzdelával," vysvetlil TASR Gašperan.
Odborári predniesli k návrhu zákona aj ďalšie pripomienky. Jednou z nich bolo, aby pedagóg vykonával len tú prácu, ktorá súvisí s výchovou a vzdelávaním. "To znamená, aby si nemohol zriaďovateľ vymyslieť hocičo dať učiteľom robiť, čo nesúvisí s ich prácou," objasnil Gašperan.
Ak by sa ministerstvu školstva podarilo presadiť návrh zákona a v parlamente by ho schválili, účinnosť by nadobudol 1. septembra 2009.