Bratislava 28. apríla (TASR) - Napriek tomu, že v parlamente ešte nie sú všetky návrhy zákonov súvisiacich s pripravovanou reformou verejnej správy, poslanci už majú náčrt okruhov pôsobností, ktoré prejdú zo štátnych orgánov na samosprávny kraj, čo je termín pre vyššie územné celky. Najviac ich má byť na úseku dopravy, pôšt a telekomunikácií, pričom je medzi nimi aj oprávnenie rozhodovať o zrušení dopravnej cesty, prerokúvanie návrhu cestovného poriadku i schvaľovanie licencií na prevádzkovanie dopravy na železnici, ale aj na linkách vnútroštátnej pravidelnej autobusovej dopravy.
Na úseku životného prostredia prejdú na samosprávne kraje kompetencie rozhodovať v zmysle platného stavebného zákona predovšetkým o územnom pláne regiónu, ale aj posudzovať navrhované územné plány obcí a špeciálnych zón. Vyšším územným celkom pripadne aj koordinátorská funkcia v oblasti cestovného ruchu a realizácia rekreačných poplatkov v určených lokalitách v zmysle zákona o miestnych poplatkoch.
Pre regionálny rozvoj budú dôležité kompetencie krajov pri schvaľovaní programov a projektov cezhraničnej spolupráce, monitorovanie rozvoja celého územia a vplývanie na odstránenie nežiaducich vnútroregionálnych rozdielov aj prostredníctvom schvaľovania rozvojových programov. V oblasti práce, sociálnych vecí a rodiny získajú samosprávne orgány rozhodovaciu právomoc pri výkone zákona o sociálnej pomoci, pričom bude napríklad aj zriaďovateľom domovov sociálnych služieb, dôchodcov, pre osamelých rodičov, zariadení pestúnskej starostlivosti, útulkov, staníc opatrovateľskej služby a rehabilitačných stredísk.
V oblasti kultúry získajú samosprávne kraje kompetenciu podľa predložených zámerov pri zakladaní a správe osvetových zariadení, knižníc, hudobných siení, ale aj divadiel a hudobných telies. Dôležitá bude aj súčinnosť pri ochrane pamiatkového fondu. Na úseku školstva budú rozhodujúcou kompetenciou v zmysle zákona o štátnej správe zriaďovanie stredných škôl a školských zariadení, neštátnych vysokých škôl a správa zariadení ďalšieho vzdelávania. Obecné samosprávy budú mať v kompetencii zriaďovanie základných škôl. Orgány vyšších územných celkov budú rozhodovať aj o odvolaniach vo veciach prijatia žiaka na školu, prerušení štúdia a napríklad aj o priznaní štipendia.
Vyššie územné celky budú mať právo zakladať a spravovať zdravotnícke zariadenia v súlade s ustanovenou sieťou pracovísk napojených na verejné zdroje, rovnako tomu bude aj v prípade stredných zdravotníckych škôl. Dôležitá bude ich spolupráca so štátnym lekárom a farmaceutom napríklad pri vymedzení zdravotníckych obvodov, obsadzovaní voľných miest a pri kontrole spôsobilosti vykonávať svoje zaradenie u všetkých zdravotníckych pracovníkov.
*pm som