BRATISLAVA. Základné práva a slobody, na ktorých sa svet zhodol pred 60 rokmi, sa v Slovenskej republike (SR) nielen verejne deklarujú, ale aj reálne rešpektujú. Pri príležitosti Medzinárodného dňa ľudských práv, ktorý si pripomíname 10. decembra, to pre TASR uviedol verejný ochranca práv Pavel Kandráč.
Napriek tomu 900 "prehreškov" proti základným právam a slobodám, ktoré za vyše šesť rokov činnosti orgánom verejnej správy preukázal, svedčí podľa neho o potrebe ich trvalej ochrany.
"Od nástupu do funkcie v roku 2002 vybavil verejný ochranca práv viac ako 15.000 podnetov a z vlastnej iniciatívy, s cieľom zvyšovať právne vedomie a pomôcť pri riešení neľahkých životných osudov, spolu s právnikmi svojej kancelárie poskytol občanom vyše 28.000 právnych usmernení vo veciach, na ktoré mu parlamentom priznaná pôsobnosť nestačí," vysvetlila asistentka pre styk s médiami Kancelárie verejného ochrancu práv Zuzana Štukovská.
"Najčastejšie porušovaným ústavným právom u nás je právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov, predovšetkým v konaní súdov, orgánov územnej samosprávy, Sociálnej poisťovne, obvodných pozemkových úradov a správ katastra," spresnil Kandráč.
Verejný ochranca práv preukázal, že príliš dlho trvá priznávanie starobných dôchodkov, ako opodstatnené sa ukázali aj viaceré sťažnosti občanov na porušovanie práva pri nespôsobilosti na prácu, pri strate živiteľa, ďalej na porušovanie práva na informácie, mestá a obce kritizuje verejnosť tiež za stavebné konanie. Tieto podnety rozšírili sťažnosti na porušenie práva na súkromie základnou školou a obmedzenie osobnej slobody súdom.
Osobitnú pozornosť venuje verejný ochranca práv deťom, ktoré si oveľa ťažšie ako dospelí dokážu uplatňovať svoje práva. "V desiatkach súdnych konaní pomáhal pri odstraňovaní zbytočných prieťahov pri určovaní výživného pre maloleté deti, pri zverení dieťaťa do starostlivosti jedného z rodičov po rozvode a pri úprave styku rodičov s maloletými deťmi, tiež v konaniach vo veci určenia otcovstva k maloletým deťom," uviedla Štukovská.
Dodala, že zásah verejného ochrancu práv bol ďalej účinný pri odstraňovaní zbytočných prieťahov v konaní úradov práce, sociálnych vecí a rodiny pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia detí, pri vybavovaní dávok dôchodkového poistenia, pri ochrane práva na súkromie, práva na vzdelanie a podobne. "Tieto fakty dokumentujú, že aj Slovensko je deťom veľa dlžné," zdôraznil ombudsman.
Svojich práv sa ťažko domáhajú aj seniori. Vo vzťahu k nim je citlivým najmä právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a pri nespôsobilosti na prácu, ďalej právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov a bezplatnú zdravotnú starostlivosť, ktorých porušenie preukázal verejný ochranca práv v činnosti Sociálnej poisťovne, úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, súdov, katastra, obvodných pozemkových úradov, zdravotníckych zariadení, zdravotnej poisťovne, ale aj v postupe ministerstiev.
Ústava Slovenskej republiky je aj právnym základom na stanovenie práv národnostných menšín a etnických skupín. "Ústavná koncepcia ich postavenia rešpektuje princíp rovnosti a nediskriminácie v oblasti ochrany základných práv a slobôd a koncipuje práva menšín na individuálnom, nie na kolektívnom princípe," spresnil Kandráč.
Uvedenie príslušnosti k národnostnej menšine alebo etnickej skupine pritom nie je osobným údajom a verejný ochranca práv sa o ňom dozvedá len od podávateľa podnetu, ak cíti potrebu tento fakt oznámiť. "Za šesť rokov činnosti bolo verejnému ochrancovi práv doručených približne 200 podnetov v jazyku národnostných menšín," informovala asistentka pre styk s médiami.
Keďže verejný ochranca práv nemá zákonodarnú iniciatívu, na akékoľvek "vybočenie" zo všeobecne uznávaného medzinárodného štandardu, ktorý predstavuje pred 60 rokmi vyhlásená Všeobecná deklarácia ľudských práv, pravidelne raz ročne upozorňuje parlament v správe o činnosti. Ak je to potrebné, píše výborom Národnej rady SR aj častejšie, keď považuje za potrebné zákonodarcom pripomenúť možné negatívne dôsledky zmien právnych predpisov, alebo v prípade už účinných zákonov, aby ich upozornil, že danú právnu normu vnímajú občania ako nespravodlivú.