BRATISLAVA. Poistenci troch súkromných zdravotných poisťovní boli v slovenských nemocniciach najmenej spokojní so stravou či ubytovaním. Najviac si naopak pochvaľovali správanie lekárov, sestričiek či lekársku starostlivosť.
Vyplýva to z prieskumu spokojnosti pacientov poisťovní Dôvera, Apollo a Union, v ktorých je poistená približne jedna tretina všetkých poistencov. Oproti minulému roku sa hodnotenie podľa zástupcov poisťovní zmenilo len minimálne.
Milosrdní bratia a Kováčová sú na tom najlepšie
V rebríčku hodnotenia spokojnosti podľa pacientov najlepšie obstála z fakultných nemocníc bratislavská Fakultná nemocnica s poliklinikou Milosrdní bratia. Zo všetkých nemocníc bez rozlíšenia typu z hodnotenia najlepšie vyšlo Národné rehabilitačné centrum Kováčová a očná klinika Oftal Zvolen.
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), ktorá je s takmer tromi miliónmi poistencov jednotkou na trhu, zatiaľ nezverejnila aktuálne údaje za rok 2008. Z hodnotenia za vlaňajšok však vyplýva, že jej klienti boli taktiež najviac spokojní so správaním lekárov. Najhoršie ohodnotili poistenci VšZP zlepšenie svojho zdravotného stavu po prepustení z nemocnice. Za najlepšie zdravotné zariadenie označili Oftal Zvolen a bratislavský Národný ústav srdcových a cievnych chorôb.
Najmenej spokojní sú pacienti v Leviciach a v Komárne
Posledné priečky v hodnotení spokojnosti obsadili bratislavské fakultné nemocnice v Podunajských Biskupiciach, Ružinove a na Mickiewiczovej. Zlé známky od pacientov v kategórii špecializovaných nemocníc dostali Východoslovenský onkologický ústav v Košiciach, Národný onkologický ústav v Bratislave a neurologická ambulancia Neurón Plus v Bratislave.
Zo všeobecných nemocníc sa na chvoste hodnotenia ocitli Nemocnica s poliklinikou Levice, Nemocnica s poliklinikou Ministerstva vnútra SR a Nemocnica Komárno.
Spokojnosť pacientov musia poisťovne zisťovať zo zákona
"Spokojnosť pacientov je jednou z oblastí indikátorov kvality, ktorú zdravotné poisťovne berú do úvahy pri uzatváraní zmlúv s nemocnicami," povedal dnes novinárom riaditeľ Združenia zdravotných poisťovní Eduard Kováč. "Hodnotenie spokojnosti je subjektívne hodnotenie pacienta, ktoré sa nie vždy musí zhodovať s komplexným hodnotením a pacient veľa razy neposudzuje odbornú stránku liečby," upozornil Miroslav Žilinek z Dôvery.
Podľa zástupcov poisťovní sa pri uzatváraní zmlúv berie do úvahy aj personálne či materiálne vybavenie zariadení, dostupnosť či výsledky zdravotnej starostlivosti.
Spoločný prieskum troch poisťovní sa uskutočnil od apríla do novembra 2008. Z viac ako 18.000 hospitalizovaných, ktorí dostali dotazník, ho vyplnilo 43 percent. V prieskume sa nehodnotili detské nemocnice, keďže anketu vypĺňali poistenci nad 18 rokov.
Zisťovanie spokojnosti poistencov s nemocnicami a ambulanciami vyplýva zdravotným poisťovniam zo zákona.
Súkromné poisťovne avizovali ďalšiu redukciu zdravotníckych zariadení
Zástupcovia súkromných zdravotných poisťovní Apollo a Dôvera pripustili redukciu zdravotníckych zariadení pri ich ďalšom zazmluvňovaní. Postoj Unionu jeho zástupca Alexander Weibl nekonkretizoval, objasnil, že poisťovňa pripravuje parametre, ktorými chce poskytovateľov prinútiť k zvyšovaniu kvality.
Ako objasnil Miroslav Žilinek z Dôvery, poisťovňa neuzatvorí zmluvy, ktoré nesplnia stanovené kritériá. Momentálne poisťovňa rokuje s Asociáciou nemocníc Slovenska o skvalitnení hodnotenia zdravotníckych zariadení. Poisťovňa Apollo bude pri prípadnej redukcii prihliadať na personálne a materiálno-technické vybavenie nemocníc, ktoré určuje výnos ministerstva zdravotníctva. V prípade, že zariadenia, ktoré do 30. júna 2009 nesplnia podmienky, pristúpi k redukcii, objasnil Branislav Koreň z Apolla.
Poisťovne budú pri tvorbe hodnotenia nemocníc, ktoré použijú pri uzatváraní zmlúv, využívať aj hodnotenie spokojnosti pacientov s jednotlivými zariadeniami.
Poisťovne očakávajú rast zdrojov
Združenie zdravotných poisťovní SR (ZZP SR) predpokladá, že nárast celkových zdrojov pre všetkých päť zdravotných poisťovní fungujúcich na Slovensku bude na budúci rok na úrovni 5 %. Pri súkromných poisťovniach by v súvislosti so zvýšením miery prerozdeľovania zo súčasných 85 na 95 % mal byť medziročný rast zdrojov dokonca iba na úrovni 3 %.
Poistné plány poisťovní sú pritom v súčasnosti zaťažené viacerými rizikami, ako napríklad úrovňou zamestnanosti, priemernej mzdy, či výberu poistného. Informoval o tom výkonný riaditeľ ZZP SR Eduard Kováč.
Začiatkom decembra pritom prezident Slovenskej lekárskej komory (SLK) Milan Dragula vyhlásil, že poisťovne dostanú na budúci rok o 10,2 % finančných prostriedkov viac ako v tomto roku, a že táto suma by sa mala prejaviť aj vo výške ich platieb.
"Máme presne prepočítané, aké navýšenie zdrojov do poisťovní príde a budeme chcieť, aby išli k poskytovateľom," skonštatoval. Už v utorok sa preto uskutoční stretnutie predstaviteľov lekárov a poisťovní, na ktorom by mali hovoriť práve o téme navýšenia zdrojov pre poisťovne na budúci rok.
Poskytovatelia sa totiž vyhrážajú, že ak poisťovne nenavýšia zdroje, budú pracovať iba do výšky objednaných limitov.
SITA