BRATISLAVA. Prepojiť odborné vzdelávanie s trhom práce a zapojiť do procesu vzdelávania aj zamestnávateľov má zákon o odbornom vzdelávaní a príprave z dielne Ministerstva školstva SR, ktorého návrh dnes schválila vláda. Zákon sľubuje daňové stimuly pre zamestnávateľov, ktorí preukázateľne vynaložia prostriedky na odborné vzdelávanie.
Zamestnávateľ by sa mohol podieľať na príprave a určovaní požadovaných vedomostí, zručností či pracovných návykov potrebných pre prax. Podľa zákona by tiež mohol vytvárať podmienky a poskytnúť materiálno-technické zabezpečenie pre praktické vyučovanie v strednej odbornej škole, stredisku praktického vyučovania, pracovisku praktického vyučovania, stredisku odbornej praxe, školskom hospodárstve, zdravotníckom zariadení alebo na jeho pracovisku za podmienok ustanovených týmto zákonom alebo kolektívnou zmluvou.
Samosprávny kraj môže podľa navrhovaného zákona predkladať ministerstvu školstva návrh na zaradenie nového študijného odboru alebo učebného odboru do sústavy odborov vzdelávania. Rovnako by mohol navrhnúť vyradenie existujúceho odboru.
Zákon by tiež umožnil, aby sa žiakovi strednej odbornej školy mohlo poskytnúť finančné zabezpečenie, ktorým by bolo motivačné štipendium a odmena za produktívnu prácu. Motivačné štipendium by žiakovi dávali mesačne v období školského vyučovania najviac do výšky 65 percent sumy životného minima. Pri jeho určovaní by sa prihliadalo najmä na prospech žiaka a jeho pravidelnú účasť na výchove a vzdelávaní.
Daňové stimuly pre zamestnávateľov by mali byť zamerané na zohľadnenie výdavkov zamestnávateľa, ktoré preukázateľne vynaložia do oblasti odborného vzdelávania. Pôjde predovšetkým o modernizáciu technickej a technologickej základne pracovísk, na ktorých sa bude uskutočňovať praktické vyučovanie žiakov stredných odborných škôl.
Zákon tiež predpokladá zriadenie rád, ktoré by sa vyjadrovali k sústave odborov vzdelávania a k obsahu odborného vzdelávania a prípravy.
Zákonom zriadená Rada pre odborné vzdelávanie a prípravu má posudzovať plán potrieb trhu práce v oblasti odborného vzdelávania a prípravy, odporúča napríklad ministerstvu školstva zaradenie nového študijného odboru alebo jeho vyradenie zo sústavy odborov. Vyjadruje sa tiež k normatívnej, priestorovej, materiálnej a prístrojovej vybavenosti a financovaniu odborného vzdelávania.
Sektorová rada pre odborné vzdelávanie a prípravu, ktorú by zriadila stavovská alebo profesijná organizácia, by pripravovala podklady k plánu potrieb trhu práce v oblasti odborného vzdelávania a prípravy či k profilu absolventov.
Plánované krajské rady odborného vzdelávania by pôsobili v jednotlivých regiónoch. Na ich návrh by mohli byť stredné odborné školy zaradené alebo vylúčené zo siete škôl. Krajská rada by tiež mohla napríklad iniciovať zavedenie nových učebných odborov.