NITRA. Jej vznik si na svojom ostatnom rokovaní odsúhlasilo zastupiteľstvo. Vytvoriť by sa mala podľa viceprimátora Františka Baláža čo najskôr. Sedieť v nej bude sedem mestských poslancov, ktorým budú podliehať redakčné rady troch mestských médií.
Mesto Nitra okrem svojich internetových portálov vydáva aj mesačník Nitra a prílohu vkladanú do inzertných novín. Mediálna rada bude ovplyvňovať ich tematické zameranie a zrejme aj personálne zloženie redakcií. Navrhne aj vytvorenie redakčných rád. Ak sa dohodneme, poslanci, že toto bude vo výlučnej kompetencii pána primátora, tak ich zriadi primátor, skonštatoval Baláž.
Podľa nitrianskeho primátora Jozefa Dvonča je hlavnou úlohou rady stráženie čistoty a pravidiel mediálnej politiky. Jej členmi by mali byť poslanci z celého politického spektra. Bude sa dohliadať na to, aby mal každý poslanec rovnakú šancu k prístupu do médií, vysvetlil princípy Dvonč.
V dôvodovej správe predloženej na rokovanie zastupiteľstva sa okrem iného uvádza, že zriadenie mediálnej rady prinesie do prezentácie mesta profesionálny rozmer. Z radov opozície (ĽS-HZDS) sa však ozvali pochybovačné hlasy, že ak budú členmi rady výlučne poslanci, jej odbornosť a profesionalita zaručená nebude.
Cieľom rady je prehĺbiť demokraciu v meste Nitra, informovať obyvateľov čo najviac o činnosti orgánov mesta a zabezpečiť jasné financovanie, jasnú kontrolu. A to môže robiť iba ten, kto má politickú zodpovednosť, a to sú poslanci, vysvetlil Baláž.
Voľba členov mediálnej rady by sa mala uskutočniť v čo najkratšom čase, presný termín však zatiaľ stanovený nebol. Otázka redakčných rád a médiá, ktoré budeme využívať, to je úplne otvorený materiál. Bol stiahnutý z rokovania mestskej rady a budeme v ňom pokračovať v januári, skonštatoval Dvonč.
Podľa schváleného uznesenia má byť mestská mediálna rada stálym kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva a primátora mesta, ktorý definuje a kontroluje strategické, tematické a koncepčné zameranie mestských médií. Zároveň bude plniť funkciu poradného orgánu mestského zastupiteľstva a primátora a dohliadať na koncepciu mediálnej prezentácie volených orgánov mesta a realizáciu jeho mediálnej politiky a stratégie.