SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Vláda potvrdila, že nakúpi Spartan

(AKTUALIZOVANÉ 14:15) Cenu kontraktu ministerstvo nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

Lietadlo C-27J Spartan.Lietadlo C-27J Spartan. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ministerstvo obrany dnes potvrdilo, že víťazom tendra na dodávku nových dopravných lietadiel pre slovenskú armádu sa stala talianska spoločnosť Alenia Aeronautica so strojom C-27J Spartan. ČTK o tom informovalo ministerstvo. Cenu kontraktu nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

V jednej z najväčších zákaziek pre slovenskú armádu za posledné roky ministerstvo plánovalo kúpiť minimálne dve lietadlá. Slovensko pôvodne predpokladalo, že na nákup lietadiel, ktoré nahradia dosluhujúce Antonovy, vynaloží 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna až 249 miliónov eur).

Nové lietadlá by mali slúžiť okrem iného na prepravu vojakov a techniky do mierových misií.

Porazení Američania a Španieli

Talianska firma, ktorá získala miliardovú zákazku, v súťaži porazila ďalších dvoch záujemcov. Americký Lockheed Martin ponúkol armáde lietadlo Hercules C-130J-30 a španielska EADS CASA zas stroj CASA C-295. O vydanie súťažných podmienok požiadal aj americký výrobca lietadiel Boeing s lietadlom C-17 Globemaster III, nakoniec však ponuku nepredložil. Podľa skorších vyjadrení ministerstva obrany však tento typ nepatrí do kategórie taktických dopravných lietadiel, ktoré chce ministerstvo nakúpiť.

S priebehom súťaže nebola podľa dnešného vydania denníka Pravda spokojná španielska CASA, ktorá sa sťažovala, že spoločnosť nedostala od ministerstva požadované technické špecifiká na stroj.

Ministerstvo obrany súťaž vyhlásilo v auguste, vtedy očakávalo, že lietadlá by mohla dostať armáda v rokoch 2010 až 2011. S ich využívaním ministerstvo počítalo aj na území Slovenska napríklad v prípade prírodných katastrof.

Mohli sme kúpiť aj výhodnejšie?

Slovenské ozbrojené sily majú v súčasnosti k dispozícii dve lietadlá An-26, tie by mali podľa skorších informácií zástupcov ministerstva lietať až do skončenia ich technickej životnosti. Pri preprave vojakov a materiálu do mierových misií armáda využíva tiež služby komerčných leteckých prepravcov. Úvahy o kúpe nových strojov posilnila jedna z najväčších tragédií v leteckej histórii Slovenska, keď pri páde vojenského lietadla An-24 v roku 2006 zomrelo 42 ľudí.

Slovensko mohlo podľa niektorých médií nakúpiť tento istý typ lietadiel výhodnejšie, ak by sa pripojilo k amerického nákupnému programu pre členov NATO, v rámci ktorého USA zaobstarajú pre seba a ďalšie krajiny viac ako stovku strojov.

Podľa českého portálu Euro.cz, ktorý informoval o víťazstvo Alenie v tendri ešte minulý týždeň, by sa na dodávkach mala podieľať aj česká firma Aero Vodochody, ktorá vyrába strednú časť krídla Spartana.

Alenia Aeronautica podľa Euro.cz naposledy vyhrala s lietadlom C-27J tender v Maroku, ktoré by malo za štyri lietadlá v rôznych prevedeniach, vrátane výcviku, balíka náhradných dielov a logistiky, zaplatiť 137 miliónov dolárov (viac ako tri miliardy korún). V súčasnosti má vraj firma objednávky na 121 strojov tohto typu.

Vizitka lietadla C-27J Spartan

Charakteristika: dopravný hornoplošník poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi určený na prepravu vojakov a nákladu

Vznik: stroj vychádza z lietadla Aeritalia G.222, vyvíjaného od konca 60. rokov v Taliansku podľa požiadaviek NATO na lietadlo strednej veľkosti s krátkym vzletom a pristátím; lietadlo nakoniec od konca 70. rokov v NATO používali len talianski vojenskí letci, až začiatkom 90. rokov ho v menšom počte kúpilo aj americké letectvo, ktoré ho nazvalo C-27A Spartan; súčasný vylepšený Spartan začal vznikať koncom 90. rokov v spolupráci talianskeho výrobcu lietadiel Alenia a amerického koncernu Lockheed Martin, používa avioniku a motory väčšieho typu C-130J Super Hercules, čo je vylepšená verzia slávneho štvormotorového herculesa

Rozmery a hmotnosti: rozpätie krídiel 28,7 metra, dĺžka 22,7 metra, výška 9,6 metra; hmotnosť prázdneho lietadla 17.000 kg, maximálna vzletová hmotnosť 30.500 kg

Posádka a náklad: pilot, druhý pilot a operátor nákladu; stroj môže prepravovať 60 vojakov, 46 vyzbrojených výsadkárov alebo 36 nosidiel a šesť členov ošetrujúceho personálu; celkovo môže lietadlo niesť 11.500 kg nákladu

Výkony: maximálna rýchlosť 602 km/h, cestovná rýchlosť 583 km/h; maximálny dolet 4260 km, dolet plno naloženého lietadla 1852 km; môže vystúpať do výšky až 9144 metrov

Rozšírenie: C-27J Spartan si vybralo ministerstvo obrany USA ako spoločné dopravné lietadlo pre americké ozbrojené sily, bude ho teda používať tak letectvo ako armáda (prvé stroje prevzali Američania tento rok v septembri); spartany má vo výzbroji aj Taliansko, Bulharsko, Grécko a Litva, objednávky prišli tiež z Maroka, Rumunska. Slovenské ministerstvo obrany si vyhradilo možnosť, že zmluvu s víťazom tendra nakoniec nepodpíše.

Ostatné:

- strednú časť krídla pre lietadlo vyrába česká spoločnosť Aero Vodochody

- Taliani ponúkali tieto stroje aj českému letectvu, ktoré však chce nakúpiť tri lietadlá španielskej firmy CASA C-295M a ďalší stroj vymeniť za nepotrebné bojové lietadlá L-159 Alca; Alenia obchod napadla a podala sťažnosť Európskej komisii, Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže aj ministerstvu obrany.

ČTK
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 200
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 351
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 441
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 950
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 745
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 148
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 833
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


7 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Je to efekt pandémie, šéfovia si presadili luxusnú formu cestovania.


7 h
Notre Dame má obklopovať zeleň.

Katedrálu chcú verejnosti opätovne sprístupniť o dva roky.


3 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


40m

Neprehliadnite tiež

Tri roky bol bývalý Prior zatvorený, otvorili ho vlani s novým názvom.

Sústredí sa na dalšiu známu nehnuteľnosť.


a 1 ďalší 3 h
Kandidátka na starostovský post Anna Súkeníková.

Otcovsko-synovský súboj nebude. Juh má prvého oficiálneho kandidáta.


3 h
Eugen na okresnom súde.

Hrozilo mu doživotie, dostal 15 rokov.


3 h
Okrasné jazierko na Sídlisku pod Sokolejom.

Náčelník varuje, že sa môžu utopiť.


3 h
SkryťZatvoriť reklamu