Vláda potvrdila, že nakúpi Spartan

(AKTUALIZOVANÉ 14:15) Cenu kontraktu ministerstvo nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

Lietadlo C-27J Spartan.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ministerstvo obrany dnes potvrdilo, že víťazom tendra na dodávku nových dopravných lietadiel pre slovenskú armádu sa stala talianska spoločnosť Alenia Aeronautica so strojom C-27J Spartan. ČTK o tom informovalo ministerstvo. Cenu kontraktu nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

V jednej z najväčších zákaziek pre slovenskú armádu za posledné roky ministerstvo plánovalo kúpiť minimálne dve lietadlá. Slovensko pôvodne predpokladalo, že na nákup lietadiel, ktoré nahradia dosluhujúce Antonovy, vynaloží 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna až 249 miliónov eur).

Nové lietadlá by mali slúžiť okrem iného na prepravu vojakov a techniky do mierových misií.

Porazení Američania a Španieli

Talianska firma, ktorá získala miliardovú zákazku, v súťaži porazila ďalších dvoch záujemcov. Americký Lockheed Martin ponúkol armáde lietadlo Hercules C-130J-30 a španielska EADS CASA zas stroj CASA C-295. O vydanie súťažných podmienok požiadal aj americký výrobca lietadiel Boeing s lietadlom C-17 Globemaster III, nakoniec však ponuku nepredložil. Podľa skorších vyjadrení ministerstva obrany však tento typ nepatrí do kategórie taktických dopravných lietadiel, ktoré chce ministerstvo nakúpiť.

S priebehom súťaže nebola podľa dnešného vydania denníka Pravda spokojná španielska CASA, ktorá sa sťažovala, že spoločnosť nedostala od ministerstva požadované technické špecifiká na stroj.

Ministerstvo obrany súťaž vyhlásilo v auguste, vtedy očakávalo, že lietadlá by mohla dostať armáda v rokoch 2010 až 2011. S ich využívaním ministerstvo počítalo aj na území Slovenska napríklad v prípade prírodných katastrof.

Mohli sme kúpiť aj výhodnejšie?

Slovenské ozbrojené sily majú v súčasnosti k dispozícii dve lietadlá An-26, tie by mali podľa skorších informácií zástupcov ministerstva lietať až do skončenia ich technickej životnosti. Pri preprave vojakov a materiálu do mierových misií armáda využíva tiež služby komerčných leteckých prepravcov. Úvahy o kúpe nových strojov posilnila jedna z najväčších tragédií v leteckej histórii Slovenska, keď pri páde vojenského lietadla An-24 v roku 2006 zomrelo 42 ľudí.

Slovensko mohlo podľa niektorých médií nakúpiť tento istý typ lietadiel výhodnejšie, ak by sa pripojilo k amerického nákupnému programu pre členov NATO, v rámci ktorého USA zaobstarajú pre seba a ďalšie krajiny viac ako stovku strojov.

Podľa českého portálu Euro.cz, ktorý informoval o víťazstvo Alenie v tendri ešte minulý týždeň, by sa na dodávkach mala podieľať aj česká firma Aero Vodochody, ktorá vyrába strednú časť krídla Spartana.

Alenia Aeronautica podľa Euro.cz naposledy vyhrala s lietadlom C-27J tender v Maroku, ktoré by malo za štyri lietadlá v rôznych prevedeniach, vrátane výcviku, balíka náhradných dielov a logistiky, zaplatiť 137 miliónov dolárov (viac ako tri miliardy korún). V súčasnosti má vraj firma objednávky na 121 strojov tohto typu.

Vizitka lietadla C-27J Spartan

Charakteristika: dopravný hornoplošník poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi určený na prepravu vojakov a nákladu

Vznik: stroj vychádza z lietadla Aeritalia G.222, vyvíjaného od konca 60. rokov v Taliansku podľa požiadaviek NATO na lietadlo strednej veľkosti s krátkym vzletom a pristátím; lietadlo nakoniec od konca 70. rokov v NATO používali len talianski vojenskí letci, až začiatkom 90. rokov ho v menšom počte kúpilo aj americké letectvo, ktoré ho nazvalo C-27A Spartan; súčasný vylepšený Spartan začal vznikať koncom 90. rokov v spolupráci talianskeho výrobcu lietadiel Alenia a amerického koncernu Lockheed Martin, používa avioniku a motory väčšieho typu C-130J Super Hercules, čo je vylepšená verzia slávneho štvormotorového herculesa

Rozmery a hmotnosti: rozpätie krídiel 28,7 metra, dĺžka 22,7 metra, výška 9,6 metra; hmotnosť prázdneho lietadla 17.000 kg, maximálna vzletová hmotnosť 30.500 kg

Posádka a náklad: pilot, druhý pilot a operátor nákladu; stroj môže prepravovať 60 vojakov, 46 vyzbrojených výsadkárov alebo 36 nosidiel a šesť členov ošetrujúceho personálu; celkovo môže lietadlo niesť 11.500 kg nákladu

Výkony: maximálna rýchlosť 602 km/h, cestovná rýchlosť 583 km/h; maximálny dolet 4260 km, dolet plno naloženého lietadla 1852 km; môže vystúpať do výšky až 9144 metrov

Rozšírenie: C-27J Spartan si vybralo ministerstvo obrany USA ako spoločné dopravné lietadlo pre americké ozbrojené sily, bude ho teda používať tak letectvo ako armáda (prvé stroje prevzali Američania tento rok v septembri); spartany má vo výzbroji aj Taliansko, Bulharsko, Grécko a Litva, objednávky prišli tiež z Maroka, Rumunska. Slovenské ministerstvo obrany si vyhradilo možnosť, že zmluvu s víťazom tendra nakoniec nepodpíše.

Ostatné:

- strednú časť krídla pre lietadlo vyrába česká spoločnosť Aero Vodochody

- Taliani ponúkali tieto stroje aj českému letectvu, ktoré však chce nakúpiť tri lietadlá španielskej firmy CASA C-295M a ďalší stroj vymeniť za nepotrebné bojové lietadlá L-159 Alca; Alenia obchod napadla a podala sťažnosť Európskej komisii, Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže aj ministerstvu obrany.

ČTK

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 10 643
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 774
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 122
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 986
  5. Kam do tepla v januári? 2 533
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 344
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 334
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 239
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 098

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Minúta po minúte: Stretnutie so županom Jurajom Drobom

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračujeme v Bratislave.

Smrť v košickom byte: Nebola to eutanázia, muž spáchal samovraždu

Špekulácie, že mu na druhý svet pomohla manželka, vyšetrovanie nepotvrdilo.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Záhadná petícia chce Štefana Harabina za prezidenta

Kto je Štefan Harabin a kto ho chce za prezidenta.

V Tatrách sa pripravte na silný vietor

Výstrahu druhého stupňa vydal Slovenský hydrometeorologický ústav.

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.