Vláda potvrdila, že nakúpi Spartan

(AKTUALIZOVANÉ 14:15) Cenu kontraktu ministerstvo nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

Lietadlo C-27J Spartan.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ministerstvo obrany dnes potvrdilo, že víťazom tendra na dodávku nových dopravných lietadiel pre slovenskú armádu sa stala talianska spoločnosť Alenia Aeronautica so strojom C-27J Spartan. ČTK o tom informovalo ministerstvo. Cenu kontraktu nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

V jednej z najväčších zákaziek pre slovenskú armádu za posledné roky ministerstvo plánovalo kúpiť minimálne dve lietadlá. Slovensko pôvodne predpokladalo, že na nákup lietadiel, ktoré nahradia dosluhujúce Antonovy, vynaloží 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna až 249 miliónov eur).

Nové lietadlá by mali slúžiť okrem iného na prepravu vojakov a techniky do mierových misií.

Porazení Američania a Španieli

Talianska firma, ktorá získala miliardovú zákazku, v súťaži porazila ďalších dvoch záujemcov. Americký Lockheed Martin ponúkol armáde lietadlo Hercules C-130J-30 a španielska EADS CASA zas stroj CASA C-295. O vydanie súťažných podmienok požiadal aj americký výrobca lietadiel Boeing s lietadlom C-17 Globemaster III, nakoniec však ponuku nepredložil. Podľa skorších vyjadrení ministerstva obrany však tento typ nepatrí do kategórie taktických dopravných lietadiel, ktoré chce ministerstvo nakúpiť.

S priebehom súťaže nebola podľa dnešného vydania denníka Pravda spokojná španielska CASA, ktorá sa sťažovala, že spoločnosť nedostala od ministerstva požadované technické špecifiká na stroj.

Ministerstvo obrany súťaž vyhlásilo v auguste, vtedy očakávalo, že lietadlá by mohla dostať armáda v rokoch 2010 až 2011. S ich využívaním ministerstvo počítalo aj na území Slovenska napríklad v prípade prírodných katastrof.

Mohli sme kúpiť aj výhodnejšie?

Slovenské ozbrojené sily majú v súčasnosti k dispozícii dve lietadlá An-26, tie by mali podľa skorších informácií zástupcov ministerstva lietať až do skončenia ich technickej životnosti. Pri preprave vojakov a materiálu do mierových misií armáda využíva tiež služby komerčných leteckých prepravcov. Úvahy o kúpe nových strojov posilnila jedna z najväčších tragédií v leteckej histórii Slovenska, keď pri páde vojenského lietadla An-24 v roku 2006 zomrelo 42 ľudí.

Slovensko mohlo podľa niektorých médií nakúpiť tento istý typ lietadiel výhodnejšie, ak by sa pripojilo k amerického nákupnému programu pre členov NATO, v rámci ktorého USA zaobstarajú pre seba a ďalšie krajiny viac ako stovku strojov.

Podľa českého portálu Euro.cz, ktorý informoval o víťazstvo Alenie v tendri ešte minulý týždeň, by sa na dodávkach mala podieľať aj česká firma Aero Vodochody, ktorá vyrába strednú časť krídla Spartana.

Alenia Aeronautica podľa Euro.cz naposledy vyhrala s lietadlom C-27J tender v Maroku, ktoré by malo za štyri lietadlá v rôznych prevedeniach, vrátane výcviku, balíka náhradných dielov a logistiky, zaplatiť 137 miliónov dolárov (viac ako tri miliardy korún). V súčasnosti má vraj firma objednávky na 121 strojov tohto typu.

Vizitka lietadla C-27J Spartan

Charakteristika: dopravný hornoplošník poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi určený na prepravu vojakov a nákladu

Vznik: stroj vychádza z lietadla Aeritalia G.222, vyvíjaného od konca 60. rokov v Taliansku podľa požiadaviek NATO na lietadlo strednej veľkosti s krátkym vzletom a pristátím; lietadlo nakoniec od konca 70. rokov v NATO používali len talianski vojenskí letci, až začiatkom 90. rokov ho v menšom počte kúpilo aj americké letectvo, ktoré ho nazvalo C-27A Spartan; súčasný vylepšený Spartan začal vznikať koncom 90. rokov v spolupráci talianskeho výrobcu lietadiel Alenia a amerického koncernu Lockheed Martin, používa avioniku a motory väčšieho typu C-130J Super Hercules, čo je vylepšená verzia slávneho štvormotorového herculesa

Rozmery a hmotnosti: rozpätie krídiel 28,7 metra, dĺžka 22,7 metra, výška 9,6 metra; hmotnosť prázdneho lietadla 17.000 kg, maximálna vzletová hmotnosť 30.500 kg

Posádka a náklad: pilot, druhý pilot a operátor nákladu; stroj môže prepravovať 60 vojakov, 46 vyzbrojených výsadkárov alebo 36 nosidiel a šesť členov ošetrujúceho personálu; celkovo môže lietadlo niesť 11.500 kg nákladu

Výkony: maximálna rýchlosť 602 km/h, cestovná rýchlosť 583 km/h; maximálny dolet 4260 km, dolet plno naloženého lietadla 1852 km; môže vystúpať do výšky až 9144 metrov

Rozšírenie: C-27J Spartan si vybralo ministerstvo obrany USA ako spoločné dopravné lietadlo pre americké ozbrojené sily, bude ho teda používať tak letectvo ako armáda (prvé stroje prevzali Američania tento rok v septembri); spartany má vo výzbroji aj Taliansko, Bulharsko, Grécko a Litva, objednávky prišli tiež z Maroka, Rumunska. Slovenské ministerstvo obrany si vyhradilo možnosť, že zmluvu s víťazom tendra nakoniec nepodpíše.

Ostatné:

- strednú časť krídla pre lietadlo vyrába česká spoločnosť Aero Vodochody

- Taliani ponúkali tieto stroje aj českému letectvu, ktoré však chce nakúpiť tri lietadlá španielskej firmy CASA C-295M a ďalší stroj vymeniť za nepotrebné bojové lietadlá L-159 Alca; Alenia obchod napadla a podala sťažnosť Európskej komisii, Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže aj ministerstvu obrany.

ČTK

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 336
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 409
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 103
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 039
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 461
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 162
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 656
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 234
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 995
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 930

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kritikov SNS pribúda, okresný expredseda označil Danka za autokrata

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.