BRATISLAVA. Za logo objednané v reklamnej agentúre sa platí od 50 do 200 tisíc korún. Keď ho robí spoločnosť Zamedia pre ministerstvo výstavby Mariána Janušeka z SNS, stojí milión korún.
Vyplýva to z faktúr, ktoré si na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám vyžiadala Aliancia fair-play. Ide o ďalšiu predraženú položku v škandalóznom tendri na 3,6 miliardy korún ministra výstavby Mariána Janušeka z SNS, ktorý ho vyhlásil cez nástenku.
Jedno logo, jeden milión
Aliancia žiadala všetky faktúry, ktoré ministerstvu fakturovala Zamedia. V zozname, ktorý jej poslal riaditeľ odboru realizácie programov regionálneho rozvoja Radoslav Behúl, sa nachádza aj päť faktúr pod názvom „dodanie loga“.
Konkrétne štyroch - loga na operačný program Bratislavský kraj, operačný program technická pomoc, loga centrálneho koordinačného orgánu a loga regionálneho operačného programu. Každá z faktúr je za 939 505 korún. Za dodanie Loga na operačný program Bratislavský kraj je okrem miliónovej ešte jedna dvojmiliónová faktúra.
Všetky vystavila spoločnosť Zamedia z konzorcia, ktoré vyhralo miliardový tender v roku 2007. Ministerstvo v zozname všetky faktúry uviedlo ako „vybavené“ s konkrétnym dátumom v decembri 2007.
Logá za milión
Vraj ich nezaplatili
Janušekova hovorkyňa Dagmar Vanečková na otázky, prečo platia za logá také obrovské sumy, hoci bežne stoja oveľa menej, najskôr odpovedala, že nevie, o čom je reč. „Naši ľudia overovali vaše informácie. Nevieme, kde ste prišli k takýmto údajom, ale nie sú pravdivé. Ministerstvo nikdy za logá vami uvádzanú sumu neuhradilo.“
Po doplňujúcich otázkach, ako je možné, že ich pracovník uviedol faktúry za dodanie loga v oficiálnej odpovedi Aliancii fair-play, povedala, že nešlo o uhradené faktúry.
„Aliancii fair-play sme poslali presne podľa ich požiadavky „prehľad prijatých faktúr“. Aliancia nepožadovala rozlíšenie na uhradené a neuhradené faktúry. Ako sme dnes zistili, faktúry, na ktoré ste sa pýtali, neboli uhradené, nakoľko boli zo strany dodávateľa vystornované,“ povedala Vanečková.
V zozname faktúr sa o ich stornovaní nič nehovorí. Platby ministerstiev prechádzajú cez štátnu pokladnicu. Jej hovorkyňa povedala, že informáciu, či takéto platby z ministerstva prebehli, nemôžu zverejniť.
Vanečková neodpovedala na otázky, koľko logá v skutočnosti stáli. Neuviedla ani dôvod, prečo ich Zamedia stornovala. Na otázky zaslané e-mailom neodpovedala ani Zamedia.
Niektorí pracovníci reklamných agentúr si vedia predstaviť aj logo za milión, ale muselo by ísť podľa nich o logo veľkej známej spoločnosti, ktorá ho chce používať dlhé roky.
Predražených vecí je viac
Logá by neboli prvou predraženou položkou v tendri, v ktorých sú aj spoločnosti Avocat a Zamedia s ľuďmi blízkymi Jánovi Slotovi. Janušek platí víťazným firmám predražené miliónové sumy za právne služby aj za reklamu v televíziách.
Slota sám priznal, že má vo víťazných spoločnostiach vplyv, keď vyhlásil, že sa postaral, aby Viktor Tretina už v Zamedii žiadny vplyv nemal. Majiteľ Avocatu Juraj Hatvany je Slotov právnik.