Košický kraj odmieta dopravný kartel s Prešovským

Za nezmyselné považuje Košický samosprávny kraj (KSK) obvinenia poslancov NR SR za Prešovský kraj (PSK) o údajnej kartelovej ...

KOŠICE. Za nezmyselné považuje Košický samosprávny kraj (KSK) obvinenia poslancov NR SR za Prešovský kraj (PSK) o údajnej kartelovej dohode medzi oboma krajmi pri novom cenovom výmere so zvýšeným cestovným v prímestskej autobusovej doprave. Podľa hovorkyne KSK Zuzany Bobrikovej jediným cieľom a snahou bolo zrovnoprávniť obyvateľov celého východného Slovenska vo výške cestovného.

Na svojom tvrdení o kartelovej dohode však trvá poslankyňa NR SR Monika Gibalová (KDH). Podľa nej sú priamymi dôkazmi vyjadrenia predsedu PSK Petra Chudíka z 12. decembra, že "osobne tiež s niektorými vecami nesúhlasil, ale nechcel to meniť, lebo bola dohoda odborov dopravy KSK a PSK".

Nepriamym dôkazom sú, tvrdí poslankyňa, niektoré zhody v textových i tabuľkových častiach oboch cenových výmerov. Gibalová spolu s poslancom NR SR a PSK Stanislavom Kahancom (KDH), podľa ktorých zvýšenie cien nebolo vhodné aj v súvislosti s prechodom na euro, podali podnet na Cenovú radu a Slovenskú obchodnú inšpekciu a "čakajú na výsledok". Obaja poslanci chcú tiež presadiť, aby sa cenové výmery schvaľovali v zastupiteľstve VÚC, čo sa doteraz nedeje.

Bobriková pre TASR potvrdila, že KSK pripravoval svoj cenový výmer v spolupráci s PSK. Zdôraznila však, že cieľom spoločných rokovaní bolo, aby občania na linkách prechádzajúcich z jedného kraja do druhého platili rovnaké cestovné. Na Zemplíne aj na Spiši je totiž množstvo liniek, ktoré využívajú obyvatelia obidvoch krajov. PSK sa však rozhodol tarify v niektorých pásmach zmeniť. Pre občana to znamená, že pri ceste na rovnakej trase môže zaplatiť rôzne cestovné. "Obvinenia poslancov NR SR za Prešovský kraj o údajnej kartelovej dohode považujeme z tohto pohľadu za nezmyselné. Snahou bolo len zrovnoprávniť cestujúcich", povedala Bobriková.

Cenový výmer, ktorý začal platiť v KSK 1. januára 2009, upravil maximálne ceny cestovného v prímestskej autobusovej doprave do 100 kilometrov. Podľa Bobrikovej dôvodom v žiadnom prípade nebol ani prechod na novú menu, ale nárast oprávnených nákladov dopravcov. Patrí medzi ne najmä zvýšenie miezd vodičov, obnova vozového parku, zlepšenie kvality poskytovaných služieb. "Ak by kraj nezmenil cenový výmer, strata dopravcov by sa prehlbovala a KSK by musel zo svojho rozpočtu uhradiť vyššiu sumu."

Medzi oprávnené náklady podľa hovorkyne patria aj pohonné látky. Spresnila, že ich ceny narástli oproti roku 2007 v priemere o 10,98 %. Priemerná cena pohonných látok v SR podľa údajov Štatistického úradu SR bola v roku 2007 na úrovni 37,51 Sk (1,23 eura), v roku 2008 až 41,63 Sk (1,63 eura). Aj keď koncom roka klesla na 35 Sk (1,16 eura), v prvých štyroch mesiacoch bola 41 Sk (1,36 eura), v máji 43 Sk (1,43 eura), v letných mesiacoch prekročila 44 Sk (1,46 eura), s maximom 44,88 Sk (1,46 eura) júli. Koncoročný pokles cien síce mohol viesť verejnosť k otázkam o zlacnení dopravy, letné mesiace však boli výrazne drahšie, poukázala Bobriková.

Obnovu vozového parku KSK rovnako zohľadňuje ako oprávnené náklady pri uhrádzaní straty vo verejnom záujme. SAD Michalovce, a. s., v roku 2008 nakúpila 50 nových autobusov. Eurobus Košice, a. s., nakúpil 25 nových autobusov v roku 2007 a 25 ďalších v roku 2008. V tomto roku chce michalovský dopravca kúpiť ďalších 20 a košický 25 autobusov. "Medzi plánovanými investičnými akciami dopravcov sú rekonštrukcie autobusových staníc a nástupísk vo Veľkých Kapušanoch, Sobranciach, Trebišove, Michalovciach, rozsiahlou rekonštrukciou už prešla košická autobusová stanica," dodala Bobriková.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 426
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 626
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 569
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 255
  5. Kam do tepla v januári? 1 861
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 798
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 638
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 623
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 484
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 924

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Ruth Mittelmannová: Pred pochodom smrti ju zachránili ženy z vypálených Lidic

Ravensbrück prežila len vďaka cudzej pomoci, väčšina rodiny také šťastie nemalo.

V Slovenskom krase je okolo 1 350 jaskýň a priepastí

Obce vidia aj negatíva, pre chránené územie prišli o podielové dane.

Nicholsonová: Kaliňákovi trvalo desať rokov, aby zistil čo sa deje v osadách

Poslankyňa SaS kritizovala Kaliňáka za návrh nového zákona.