KOŠICE. Za nezmyselné považuje Košický samosprávny kraj (KSK) obvinenia poslancov NR SR za Prešovský kraj (PSK) o údajnej kartelovej dohode medzi oboma krajmi pri novom cenovom výmere so zvýšeným cestovným v prímestskej autobusovej doprave. Podľa hovorkyne KSK Zuzany Bobrikovej jediným cieľom a snahou bolo zrovnoprávniť obyvateľov celého východného Slovenska vo výške cestovného.
Na svojom tvrdení o kartelovej dohode však trvá poslankyňa NR SR Monika Gibalová (KDH). Podľa nej sú priamymi dôkazmi vyjadrenia predsedu PSK Petra Chudíka z 12. decembra, že "osobne tiež s niektorými vecami nesúhlasil, ale nechcel to meniť, lebo bola dohoda odborov dopravy KSK a PSK".
Nepriamym dôkazom sú, tvrdí poslankyňa, niektoré zhody v textových i tabuľkových častiach oboch cenových výmerov. Gibalová spolu s poslancom NR SR a PSK Stanislavom Kahancom (KDH), podľa ktorých zvýšenie cien nebolo vhodné aj v súvislosti s prechodom na euro, podali podnet na Cenovú radu a Slovenskú obchodnú inšpekciu a "čakajú na výsledok". Obaja poslanci chcú tiež presadiť, aby sa cenové výmery schvaľovali v zastupiteľstve VÚC, čo sa doteraz nedeje.
Bobriková pre TASR potvrdila, že KSK pripravoval svoj cenový výmer v spolupráci s PSK. Zdôraznila však, že cieľom spoločných rokovaní bolo, aby občania na linkách prechádzajúcich z jedného kraja do druhého platili rovnaké cestovné. Na Zemplíne aj na Spiši je totiž množstvo liniek, ktoré využívajú obyvatelia obidvoch krajov. PSK sa však rozhodol tarify v niektorých pásmach zmeniť. Pre občana to znamená, že pri ceste na rovnakej trase môže zaplatiť rôzne cestovné. "Obvinenia poslancov NR SR za Prešovský kraj o údajnej kartelovej dohode považujeme z tohto pohľadu za nezmyselné. Snahou bolo len zrovnoprávniť cestujúcich", povedala Bobriková.
Cenový výmer, ktorý začal platiť v KSK 1. januára 2009, upravil maximálne ceny cestovného v prímestskej autobusovej doprave do 100 kilometrov. Podľa Bobrikovej dôvodom v žiadnom prípade nebol ani prechod na novú menu, ale nárast oprávnených nákladov dopravcov. Patrí medzi ne najmä zvýšenie miezd vodičov, obnova vozového parku, zlepšenie kvality poskytovaných služieb. "Ak by kraj nezmenil cenový výmer, strata dopravcov by sa prehlbovala a KSK by musel zo svojho rozpočtu uhradiť vyššiu sumu."
Medzi oprávnené náklady podľa hovorkyne patria aj pohonné látky. Spresnila, že ich ceny narástli oproti roku 2007 v priemere o 10,98 %. Priemerná cena pohonných látok v SR podľa údajov Štatistického úradu SR bola v roku 2007 na úrovni 37,51 Sk (1,23 eura), v roku 2008 až 41,63 Sk (1,63 eura). Aj keď koncom roka klesla na 35 Sk (1,16 eura), v prvých štyroch mesiacoch bola 41 Sk (1,36 eura), v máji 43 Sk (1,43 eura), v letných mesiacoch prekročila 44 Sk (1,46 eura), s maximom 44,88 Sk (1,46 eura) júli. Koncoročný pokles cien síce mohol viesť verejnosť k otázkam o zlacnení dopravy, letné mesiace však boli výrazne drahšie, poukázala Bobriková.
Obnovu vozového parku KSK rovnako zohľadňuje ako oprávnené náklady pri uhrádzaní straty vo verejnom záujme. SAD Michalovce, a. s., v roku 2008 nakúpila 50 nových autobusov. Eurobus Košice, a. s., nakúpil 25 nových autobusov v roku 2007 a 25 ďalších v roku 2008. V tomto roku chce michalovský dopravca kúpiť ďalších 20 a košický 25 autobusov. "Medzi plánovanými investičnými akciami dopravcov sú rekonštrukcie autobusových staníc a nástupísk vo Veľkých Kapušanoch, Sobranciach, Trebišove, Michalovciach, rozsiahlou rekonštrukciou už prešla košická autobusová stanica," dodala Bobriková.