SDKÚ chce zakázať reklamu na alkohol tam, kde sa pohybujú deti

Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame ...

BRATISLAVA. Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame, ktorú na najbližšiu februárovú schôdzu Národnej rady SR predložili poslanci opozičnej SDKÚ-DS Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš. Podľa zákonodarcov sú takými miestami najmä ulice a kiná.

"Navrhujeme zákaz takejto reklamy na veľkoplošných tabuliach, na pouličných reklamných stĺpoch, na pohyblivých reklamných pútačoch, na vozidlách verejnej dopravy, na zastávkach verejnej dopravy a na podobných miestach," informujú v dôvodovej správe s tým, že zákon sa nebude týkať reklamy na pivo. Dôvodom je podľa nich skutočnosť, že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. "Navyše ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný," vyhlasujú. Povolená by mala byť podľa opozičných poslancov len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje.

Podľa prieskumov má reklama najväčší vplyv práve na deti

Členovia NR SR pripomínajú, že alkoholizmus sa stáva stále naliehavejším problémom. "Dalo by sa povedať, že na Slovensku je alkohol najrozšírenejšou drogou, pričom spôsobuje poznané i nepoznané sociálne, zdravotné, ekonomické a psychologické dopady nielen na samotného užívateľa, ale na najbližšie okolie. Často je napríklad jeho sprievodným znakom kriminalita," uvádzajú.

Opierajúc sa o výsledky prieskumov Janiš a Galbavý tvrdia, že reklama má najväčší vplyv práve na deti a mladých ľudí. "Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú. Pre deti a mládež je pritom alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci mozog," deklarujú poslanci.

V súčasnosti je otázka reklamy na alkohol upravená v dvoch normách v zákone o reklame a v zákone o vysielaní a retransmisii. Zákon o reklame však nerozlišuje medzi jednotlivými druhmi alkoholických nápojov, stanovuje len niektoré pravidlá reklamy na alkoholické nápoje. Reklama napríklad nesmie dávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú alebo duševnú výkonnosť, nesmie tvrdiť, že alkohol má liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo naopak upokojujúci účinok, prípadne že pomáha riešiť osobné problémy. Zároveň sa reklama nesmie zameriavať na maloleté osoby.

Ďalšie obmedzenia prináša zákon o vysielaní a retransmisii. Podľa neho sa nesmie vysielať reklama na alkohol v čase medzi 6. a 22. hodinou, výnimka je povolená len v prípade piva.

V prípade, že sa opozičným poslancom návrh novely zákona o reklame podarí presadiť na pôde parlamentu v navrhovanej podobe, účinnosť nadobudne 1. júna 2009.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 459
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 886
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 716
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 685
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 586
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 267
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 788

Téma: Alkohol


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Domov

Pochody boli bez protiprávnych konaní, doprava je v centre obnovená

Štátna aj mestská polícia dohliadali na priebeh pochodov Dúhový Pride a Hrdí na rodinu.

Domov

V Bratislave bol Dúhový pochod. Pozrite si, ako vyzeral

V približne rovnakom čase sa konal v hlavnom meste aj pochod Hrdí na rodinu.

Domov

Na Dúhový Pride prišla aj ombudsmanka Patakyová

V Bratislave bol aj pochod Hrdí na rodinu. Je za ním Anton Chromík, ktorý inicioval neúspešné referendum o rodine.

Domov

V Jasnej pod Chopkom odštartovala bežecká štafeta k Dunaju

Rekordných 205 tímov absolvuje trasu z Jasnej v Demänovskej doline do Bratislavy.