SME

SDKÚ chce zakázať reklamu na alkohol tam, kde sa pohybujú deti

Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame ...

BRATISLAVA. Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame, ktorú na najbližšiu februárovú schôdzu Národnej rady SR predložili poslanci opozičnej SDKÚ-DS Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš. Podľa zákonodarcov sú takými miestami najmä ulice a kiná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Navrhujeme zákaz takejto reklamy na veľkoplošných tabuliach, na pouličných reklamných stĺpoch, na pohyblivých reklamných pútačoch, na vozidlách verejnej dopravy, na zastávkach verejnej dopravy a na podobných miestach," informujú v dôvodovej správe s tým, že zákon sa nebude týkať reklamy na pivo. Dôvodom je podľa nich skutočnosť, že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. "Navyše ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný," vyhlasujú. Povolená by mala byť podľa opozičných poslancov len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prieskumov má reklama najväčší vplyv práve na deti

Členovia NR SR pripomínajú, že alkoholizmus sa stáva stále naliehavejším problémom. "Dalo by sa povedať, že na Slovensku je alkohol najrozšírenejšou drogou, pričom spôsobuje poznané i nepoznané sociálne, zdravotné, ekonomické a psychologické dopady nielen na samotného užívateľa, ale na najbližšie okolie. Často je napríklad jeho sprievodným znakom kriminalita," uvádzajú.

Opierajúc sa o výsledky prieskumov Janiš a Galbavý tvrdia, že reklama má najväčší vplyv práve na deti a mladých ľudí. "Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú. Pre deti a mládež je pritom alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci mozog," deklarujú poslanci.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je otázka reklamy na alkohol upravená v dvoch normách v zákone o reklame a v zákone o vysielaní a retransmisii. Zákon o reklame však nerozlišuje medzi jednotlivými druhmi alkoholických nápojov, stanovuje len niektoré pravidlá reklamy na alkoholické nápoje. Reklama napríklad nesmie dávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú alebo duševnú výkonnosť, nesmie tvrdiť, že alkohol má liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo naopak upokojujúci účinok, prípadne že pomáha riešiť osobné problémy. Zároveň sa reklama nesmie zameriavať na maloleté osoby.

Ďalšie obmedzenia prináša zákon o vysielaní a retransmisii. Podľa neho sa nesmie vysielať reklama na alkohol v čase medzi 6. a 22. hodinou, výnimka je povolená len v prípade piva.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že sa opozičným poslancom návrh novely zákona o reklame podarí presadiť na pôde parlamentu v navrhovanej podobe, účinnosť nadobudne 1. júna 2009.

Alkohol

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 832
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 070
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 044
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 482
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 787
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 763
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 518
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 285
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu