SDKÚ chce zakázať reklamu na alkohol tam, kde sa pohybujú deti

Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame ...

BRATISLAVA. Zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež, je hlavným cieľom novely zákona o reklame, ktorú na najbližšiu februárovú schôdzu Národnej rady SR predložili poslanci opozičnej SDKÚ-DS Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš. Podľa zákonodarcov sú takými miestami najmä ulice a kiná.

"Navrhujeme zákaz takejto reklamy na veľkoplošných tabuliach, na pouličných reklamných stĺpoch, na pohyblivých reklamných pútačoch, na vozidlách verejnej dopravy, na zastávkach verejnej dopravy a na podobných miestach," informujú v dôvodovej správe s tým, že zákon sa nebude týkať reklamy na pivo. Dôvodom je podľa nich skutočnosť, že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. "Navyše ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný," vyhlasujú. Povolená by mala byť podľa opozičných poslancov len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje.

Podľa prieskumov má reklama najväčší vplyv práve na deti

Členovia NR SR pripomínajú, že alkoholizmus sa stáva stále naliehavejším problémom. "Dalo by sa povedať, že na Slovensku je alkohol najrozšírenejšou drogou, pričom spôsobuje poznané i nepoznané sociálne, zdravotné, ekonomické a psychologické dopady nielen na samotného užívateľa, ale na najbližšie okolie. Často je napríklad jeho sprievodným znakom kriminalita," uvádzajú.

Opierajúc sa o výsledky prieskumov Janiš a Galbavý tvrdia, že reklama má najväčší vplyv práve na deti a mladých ľudí. "Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú. Pre deti a mládež je pritom alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci mozog," deklarujú poslanci.

V súčasnosti je otázka reklamy na alkohol upravená v dvoch normách v zákone o reklame a v zákone o vysielaní a retransmisii. Zákon o reklame však nerozlišuje medzi jednotlivými druhmi alkoholických nápojov, stanovuje len niektoré pravidlá reklamy na alkoholické nápoje. Reklama napríklad nesmie dávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú alebo duševnú výkonnosť, nesmie tvrdiť, že alkohol má liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo naopak upokojujúci účinok, prípadne že pomáha riešiť osobné problémy. Zároveň sa reklama nesmie zameriavať na maloleté osoby.

Ďalšie obmedzenia prináša zákon o vysielaní a retransmisii. Podľa neho sa nesmie vysielať reklama na alkohol v čase medzi 6. a 22. hodinou, výnimka je povolená len v prípade piva.

V prípade, že sa opozičným poslancom návrh novely zákona o reklame podarí presadiť na pôde parlamentu v navrhovanej podobe, účinnosť nadobudne 1. júna 2009.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 562
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 056
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 546
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 577
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 532
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 887
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 650
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 453
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

V najbližších dňoch bude veterno, varujú meteorológovia

Pre horské oblasti vydal SHMÚ výstrahu druhého stupňa.

Súdna rada predloží prezidentovi ďalších sudcov na odvolanie

Rada rozhodla o odvolaní ôsmich sudcov. Na zozname mala 32 mien vrátane súčasnej predsedníčky Najvyššieho súdu.

Výbor Historického odboru Matice údajne o kritizovanom videu nerokoval

Členovia výboru Historického odboru Matice slovenskej sa dištancujú od obsahu videa s názvom Bez 14. marca.

OĽaNO odmieta, aby sa Slovensko podieľalo na financovaní potratov

Rozvojová pomoc by sa podľa Anny Verešovej mala využívať na základné problémy krajín a zlepšenie životnej úrovne, nie na potraty.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop