Cesty boli vlani bezpečnejšie ako v roku 2007, hovoria policajné štatistiky.Hlavné príčiny nehôd:
BRATISLAVA. Policajné štatistiky za vlaňajší rok dávajú predstavu, ako by mohol vyzerať prototyp obete nehody na našich cestách. Je to vodič, ktorý v októbri v piatok medzi 13. a 16. hodinou vyrazil na cestu I. triedy v Banskobystrickom kraji a zvolil nesprávny spôsob jazdy - napríklad zle predbiehal, nepoužil smerovku alebo nedodržal bezpečný odstup.
Oproti roku 2007, ktorý bol na počet nehôd a ich obetí kritický, bol vlaňajšok takmer vo všetkých ukazovateľoch priaznivejší. Došlo k 59-tisíc nehodám, čo je o dvetisíc menej ako rok predtým. Počet obetí klesol zo 627 na 558. Menej zahynulo chodcov, cyklistov aj motorkárov.
Štatistika
Počet nehôd: 58 996 (-2075)
Usmrtených: 558 (-69)
chodcov: 184 (- 24)
cyklistov: 40 (-13)
motorkárov: 42 (-2)
Ťažko zranených: 1794 (-242)
Nesprávny spôsob jazdy: 18 069 (-793)
Neprimeraná rýchlosť: 7582 (-306)
Nedanie prednosti v jazde: 4616 (-202)
Nesprávne predchádzanie: 1019 (-148)
Je to počasím i prácou
Čo je za zlepšením, polícia zatiaľ nevyhodnotila. „Pravdepodobne to bolo počasím, zlepšujúcou sa cestnou infraštruktúrou a stavom vozidiel, ale aj novou technikou dopravných policajtov,“ myslí si hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.
Splnenie záväzku voči Európskej únii je stále veľmi vzdialené. V roku 2002 sme sa pri vstupe do únie zaviazali znížiť do roku 2010 počet obetí na cestách o polovicu, teda pod 305.
„Veľa si sľubujeme od nového zákona o premávke. Rátame s tým, že celoročné svietenie, päťdesiatka v obciach či povinnosť reflexných prvkov pre chodcov a prílb pre cyklistov zvýši bezpečnosť a disciplínu vodičov,“ hovorí Plézel.
Odborníci sa zhodujú, že ambiciózny plán do konca budúceho roku zrejme nesplníme. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že široká diskusia o nových pravidlách premávky mala na bezpečnosť premávky vplyv, ktorý sa ešte zvýši po ich vstúpení do platnosti. „Len legislatíva nestačí, máme ešte veľké nedostatky v technickej oblasti – nedostavanú diaľničnú sieť, úzke miesta na niektorých úsekoch ciest, kritické lokality z hľadiska nehodovosti, ktoré musíme odstrániť technicky alebo používaním inteligentných dopravných systémov.“
Slabé vzdelávanie vodičov
Podobný názor má aj vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity Jozef Gnap. „Rastie počet najazdených kilometrov, pribúda vozidiel aj intenzita nákladnej dopravy, no infraštruktúra tomu nezodpovedá. Zlepšenie bezpečnosti nedosiahneme iba meraním rýchlosti a pokutami.“
Viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák si myslí, že okrem lepších pravidiel premávky a budovania cestnej siete by malo ministerstvo vnútra viac dbať na výchovu vodičov. „Chýba podpora osvetových projektov motoristických občianskych združení. Zmeniť prístup by mali aj médiá. Keď nehodu ukazujú, mohli by povedať aj to, ako vznikla a ako sa jej dalo predísť.“

Beata
Balogová
