SME

Obetí na cestách ubudlo

K splneniu záväzku voči únii o poklese obetí nehôd máme ešte ďaleko.

Autonehody zobrali v minulom roku menej životov.Autonehody zobrali v minulom roku menej životov. (Zdroj: SITA)

Cesty boli vlani bezpečnejšie ako v roku 2007, hovoria policajné štatistiky.Hlavné príčiny nehôd:

BRATISLAVA. Policajné štatistiky za vlaňajší rok dávajú predstavu, ako by mohol vyzerať prototyp obete nehody na našich cestách. Je to vodič, ktorý v októbri v piatok medzi 13. a 16. hodinou vyrazil na cestu I. triedy v Banskobystrickom kraji a zvolil nesprávny spôsob jazdy - napríklad zle predbiehal, nepoužil smerovku alebo nedodržal bezpečný odstup.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oproti roku 2007, ktorý bol na počet nehôd a ich obetí kritický, bol vlaňajšok takmer vo všetkých ukazovateľoch priaznivejší. Došlo k 59-tisíc nehodám, čo je o dvetisíc menej ako rok predtým. Počet obetí klesol zo 627 na 558. Menej zahynulo chodcov, cyklistov aj motorkárov.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistika

  • Počet nehôd: 58 996 (-2075)

  • Usmrtených: 558 (-69)

  • chodcov: 184 (- 24)

  • cyklistov: 40 (-13)

  • motorkárov: 42 (-2)

  • Ťažko zranených: 1794 (-242)

  • Nesprávny spôsob jazdy: 18 069 (-793)

  • Neprimeraná rýchlosť: 7582 (-306)

  • Nedanie prednosti v jazde: 4616 (-202)

  • Nesprávne predchádzanie: 1019 (-148)

Je to počasím i prácou

Čo je za zlepšením, polícia zatiaľ nevyhodnotila. „Pravdepodobne to bolo počasím, zlepšujúcou sa cestnou infraštruktúrou a stavom vozidiel, ale aj novou technikou dopravných policajtov,“ myslí si hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Splnenie záväzku voči Európskej únii je stále veľmi vzdialené. V roku 2002 sme sa pri vstupe do únie zaviazali znížiť do roku 2010 počet obetí na cestách o polovicu, teda pod 305.

„Veľa si sľubujeme od nového zákona o premávke. Rátame s tým, že celoročné svietenie, päťdesiatka v obciach či povinnosť reflexných prvkov pre chodcov a prílb pre cyklistov zvýši bezpečnosť a disciplínu vodičov,“ hovorí Plézel.

SkryťVypnúť reklamu

Odborníci sa zhodujú, že ambiciózny plán do konca budúceho roku zrejme nesplníme. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že široká diskusia o nových pravidlách premávky mala na bezpečnosť premávky vplyv, ktorý sa ešte zvýši po ich vstúpení do platnosti. „Len legislatíva nestačí, máme ešte veľké nedostatky v technickej oblasti – nedostavanú diaľničnú sieť, úzke miesta na niektorých úsekoch ciest, kritické lokality z hľadiska nehodovosti, ktoré musíme odstrániť technicky alebo používaním inteligentných dopravných systémov.“

Slabé vzdelávanie vodičov

Podobný názor má aj vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity Jozef Gnap. „Rastie počet najazdených kilometrov, pribúda vozidiel aj intenzita nákladnej dopravy, no infraštruktúra tomu nezodpovedá. Zlepšenie bezpečnosti nedosiahneme iba meraním rýchlosti a pokutami.“

SkryťVypnúť reklamu

Viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák si myslí, že okrem lepších pravidiel premávky a budovania cestnej siete by malo ministerstvo vnútra viac dbať na výchovu vodičov. „Chýba podpora osvetových projektov motoristických občianskych združení. Zmeniť prístup by mali aj médiá. Keď nehodu ukazujú, mohli by povedať aj to, ako vznikla a ako sa jej dalo predísť.“

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 205
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 213
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 017
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 053
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 743
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 151
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 722
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Matej Kašlík v drese Slovenska

Slováci inkasovali päť gólov.


a 1 ďalší
zľava Filip Bajtek (Nitra) a Jakub Pobežal (Žilina)

Žilina vyhrala v Nitre druhýkrát v sérii.


a 1 ďalší
Rebecca Šramková

Slovenky môžu získať vo štvorhre aj tretí bod.


a 1 ďalší
ONLINE: Viktória Hrunčáková, Tereza Mihalíková - Laura Brunkelová, Emilie Francatiová, Billie Jean King Cup 2025 (štvorhra)

Sledujte s nami online prenos z kvalifikačného turnaja Pohára Billie Jean Kingovej 2025: Viktória Hrunčáková, Tereza Mihalíková - Laura Brunkelová, Emilie Francatiová.


SkryťZatvoriť reklamu