SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Obetí na cestách ubudlo

K splneniu záväzku voči únii o poklese obetí nehôd máme ešte ďaleko.

Autonehody zobrali v minulom roku menej životov.Autonehody zobrali v minulom roku menej životov. (Zdroj: SITA)

Cesty boli vlani bezpečnejšie ako v roku 2007, hovoria policajné štatistiky.

BRATISLAVA. Policajné štatistiky za vlaňajší rok dávajú predstavu, ako by mohol vyzerať prototyp obete nehody na našich cestách. Je to vodič, ktorý v októbri v piatok medzi 13. a 16. hodinou vyrazil na cestu I. triedy v Banskobystrickom kraji a zvolil nesprávny spôsob jazdy - napríklad zle predbiehal, nepoužil smerovku alebo nedodržal bezpečný odstup.

Oproti roku 2007, ktorý bol na počet nehôd a ich obetí kritický, bol vlaňajšok takmer vo všetkých ukazovateľoch priaznivejší. Došlo k 59-tisíc nehodám, čo je o dvetisíc menej ako rok predtým. Počet obetí klesol zo 627 na 558. Menej zahynulo chodcov, cyklistov aj motorkárov.

Štatistika

  • Počet nehôd: 58 996 (-2075)
  • Usmrtených: 558 (-69)
  • chodcov: 184 (- 24)
  • cyklistov: 40 (-13)
  • motorkárov: 42 (-2)
  • Ťažko zranených: 1794 (-242)
Hlavné príčiny nehôd:
  • Nesprávny spôsob jazdy: 18 069 (-793)
  • Neprimeraná rýchlosť: 7582 (-306)
  • Nedanie prednosti v jazde: 4616 (-202)
  • Nesprávne predchádzanie: 1019 (-148)

Je to počasím i prácou

Čo je za zlepšením, polícia zatiaľ nevyhodnotila. „Pravdepodobne to bolo počasím, zlepšujúcou sa cestnou infraštruktúrou a stavom vozidiel, ale aj novou technikou dopravných policajtov,“ myslí si hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Splnenie záväzku voči Európskej únii je stále veľmi vzdialené. V roku 2002 sme sa pri vstupe do únie zaviazali znížiť do roku 2010 počet obetí na cestách o polovicu, teda pod 305.

„Veľa si sľubujeme od nového zákona o premávke. Rátame s tým, že celoročné svietenie, päťdesiatka v obciach či povinnosť reflexných prvkov pre chodcov a prílb pre cyklistov zvýši bezpečnosť a disciplínu vodičov,“ hovorí Plézel.

Odborníci sa zhodujú, že ambiciózny plán do konca budúceho roku zrejme nesplníme. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že široká diskusia o nových pravidlách premávky mala na bezpečnosť premávky vplyv, ktorý sa ešte zvýši po ich vstúpení do platnosti. „Len legislatíva nestačí, máme ešte veľké nedostatky v technickej oblasti – nedostavanú diaľničnú sieť, úzke miesta na niektorých úsekoch ciest, kritické lokality z hľadiska nehodovosti, ktoré musíme odstrániť technicky alebo používaním inteligentných dopravných systémov.“

Slabé vzdelávanie vodičov

Podobný názor má aj vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity Jozef Gnap. „Rastie počet najazdených kilometrov, pribúda vozidiel aj intenzita nákladnej dopravy, no infraštruktúra tomu nezodpovedá. Zlepšenie bezpečnosti nedosiahneme iba meraním rýchlosti a pokutami.“

Viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák si myslí, že okrem lepších pravidiel premávky a budovania cestnej siete by malo ministerstvo vnútra viac dbať na výchovu vodičov. „Chýba podpora osvetových projektov motoristických občianskych združení. Zmeniť prístup by mali aj médiá. Keď nehodu ukazujú, mohli by povedať aj to, ako vznikla a ako sa jej dalo predísť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  2. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  3. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  6. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  7. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  10. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 990
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 866
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 624
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 851
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 854
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 231
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 243
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 077
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 076
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 1 773
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba detskej ombudsmanky bude vo štvrtok.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba detskej ombudsmanky bude vo štvrtok.


a 2 ďalší 5 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h
Skryť Zatvoriť reklamu