Obetí na cestách ubudlo

K splneniu záväzku voči únii o poklese obetí nehôd máme ešte ďaleko.

Autonehody zobrali v minulom roku menej životov.(Zdroj: SITA)

Cesty boli vlani bezpečnejšie ako v roku 2007, hovoria policajné štatistiky.

BRATISLAVA. Policajné štatistiky za vlaňajší rok dávajú predstavu, ako by mohol vyzerať prototyp obete nehody na našich cestách. Je to vodič, ktorý v októbri v piatok medzi 13. a 16. hodinou vyrazil na cestu I. triedy v Banskobystrickom kraji a zvolil nesprávny spôsob jazdy - napríklad zle predbiehal, nepoužil smerovku alebo nedodržal bezpečný odstup.

Oproti roku 2007, ktorý bol na počet nehôd a ich obetí kritický, bol vlaňajšok takmer vo všetkých ukazovateľoch priaznivejší. Došlo k 59-tisíc nehodám, čo je o dvetisíc menej ako rok predtým. Počet obetí klesol zo 627 na 558. Menej zahynulo chodcov, cyklistov aj motorkárov.

Štatistika

  • Počet nehôd: 58 996 (-2075)
  • Usmrtených: 558 (-69)
  • chodcov: 184 (- 24)
  • cyklistov: 40 (-13)
  • motorkárov: 42 (-2)
  • Ťažko zranených: 1794 (-242)
Hlavné príčiny nehôd:
  • Nesprávny spôsob jazdy: 18 069 (-793)
  • Neprimeraná rýchlosť: 7582 (-306)
  • Nedanie prednosti v jazde: 4616 (-202)
  • Nesprávne predchádzanie: 1019 (-148)

Je to počasím i prácou

Čo je za zlepšením, polícia zatiaľ nevyhodnotila. „Pravdepodobne to bolo počasím, zlepšujúcou sa cestnou infraštruktúrou a stavom vozidiel, ale aj novou technikou dopravných policajtov,“ myslí si hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Splnenie záväzku voči Európskej únii je stále veľmi vzdialené. V roku 2002 sme sa pri vstupe do únie zaviazali znížiť do roku 2010 počet obetí na cestách o polovicu, teda pod 305.

„Veľa si sľubujeme od nového zákona o premávke. Rátame s tým, že celoročné svietenie, päťdesiatka v obciach či povinnosť reflexných prvkov pre chodcov a prílb pre cyklistov zvýši bezpečnosť a disciplínu vodičov,“ hovorí Plézel.

Odborníci sa zhodujú, že ambiciózny plán do konca budúceho roku zrejme nesplníme. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že široká diskusia o nových pravidlách premávky mala na bezpečnosť premávky vplyv, ktorý sa ešte zvýši po ich vstúpení do platnosti. „Len legislatíva nestačí, máme ešte veľké nedostatky v technickej oblasti – nedostavanú diaľničnú sieť, úzke miesta na niektorých úsekoch ciest, kritické lokality z hľadiska nehodovosti, ktoré musíme odstrániť technicky alebo používaním inteligentných dopravných systémov.“

Slabé vzdelávanie vodičov

Podobný názor má aj vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity Jozef Gnap. „Rastie počet najazdených kilometrov, pribúda vozidiel aj intenzita nákladnej dopravy, no infraštruktúra tomu nezodpovedá. Zlepšenie bezpečnosti nedosiahneme iba meraním rýchlosti a pokutami.“

Viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák si myslí, že okrem lepších pravidiel premávky a budovania cestnej siete by malo ministerstvo vnútra viac dbať na výchovu vodičov. „Chýba podpora osvetových projektov motoristických občianskych združení. Zmeniť prístup by mali aj médiá. Keď nehodu ukazujú, mohli by povedať aj to, ako vznikla a ako sa jej dalo predísť.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 987
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 779
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 660
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 262
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 762
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 432
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 885
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 883
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 840

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.