BRATISLAVA. Už o dva dni školáci dostanú polročné vysvedčenia. Martina Chalachánová, riaditeľka Základnej školy v Lieskovci, ani včera nemala v rukách tlačivá pre prvákov a piatakov, ktoré sú pre učiteľský zbor absolútnou novinkou.
„Zmenili sa názvy predmetov, pribudli tie, čo si školy pridali v rámci školského vzdelávacieho programu. To, že úplne zmenili spôsob hodnotenia prvákov, považujem za podraz ministerstva a zmenu pravidiel hry päť minút pred koncom zápasu,“ hovorí riaditeľka.
Takto vyzerá vzor vysvedčenia. Ministerstvo školstva chce, aby prváci dostávali známku aj z telesnej či výtvarnej výchovy. FOTO - MINISTERSTVO ŠKOLSTVA
Na poslednú chvíľu
Prvákov vyše desaťročia hodnotili učitelia iba slovne. Teraz ich ohodnotia číslicou alebo slovne – štyrmi stupňami. Ministerstvo školstva to školám oznámilo 13. januára. Na metodických pokynoch ako vypĺňať vysvedčenia pracovalo do konca minulého týždňa a takmer denne ich menilo. Riaditelia neustále sledovali webovú stránku ministerstva.
Vlani na polroka odchádzali prváci domov bez vysvedčenia. Niektoré učiteľky pre nich vyrobili povzbudzujúce diplomy a listy. V nich napísali, v čom sú dobrí, kde majú pridať, aké je ich správanie. Prvé vysvedčenie v podobe slovného hodnotenia dostali až na konci školského roku.
Známky dostávali vlani až žiaci druhých ročníkov. Niektoré školy využívali na celom prvom stupni slovné hodnotenie.
Autor reformy nesúhlasí
Autor školskej reformy Miron Zelina so známkovaním prvákov nesúhlasí. Upozorňuje, že slovné hodnotenie sa nedá formálne vtesnať do „dobrých výsledkov“ či „uspokojivých výsledkov“. „Známkovanie je demotivujúce,“ myslí si.
Anna Bieliková z Kremnice je matkou dvoch odrastených synov a prváčky. Hovorí, že u prvákov to malo zostať ako doteraz. „V škole som triednou dôverníčkou a o tom, že budú dostávať polročné vysvedčenie so známkami, sme hovorili aj na rodičovskom združení. Názory sa rôznili. Rodičia zmenu až tak nevítajú, lebo zo známky, či je to veľmi dobrý, alebo dobrý nevedia, kde má dieťa pridať, v čom má rezervu.
Michal Jancura, riaditeľ Základnej školy Mlynská v Stropkove hovorí, že ako pri novom školskom zákone, aj teraz majú školy na zmeny príliš málo času. „Opäť sa niekto spolieha, že učiteľ všetko hravo zvládne.“
Ministerstvo je pokojné
Ministerstvo školstva v zmene problém nevidí. Tvrdí, že systém hodnotenia sa školským zákonom zjednotil tak, aby bola úroveň výsledkov prenosná do vyšších ročníkov či pri zmene školy. „Pri príprave školských programov školy diskutovali aj o hodnotení žiakov, preto by to pre nich nemala byť nová téma,“ tvrdí hovorkyňa ministra školstva Dana Španková.
Balíčky s vysvedčeniami prichádzajú do škôl na poslednú chvíľu. Pripravuje ich ŠEVT Bratislava na základe podkladov od ministerstva, ktoré prichádzali podľa tejto organizácie s časovým sklzom. Školy upozorňujú na nedostatky, pri prváckych vysvedčeniach napríklad pečiatka školy presahuje vymedzený priestor.
V Liptovskom Jáne si vydýchli v piatok, keď im dodali tlačivá vysvedčení. „Krízu sme zažehnali. Ale čo bolo dovtedy, škoda hovoriť. S kolegami riaditeľmi sme si telefonovali a konzultovali čo a ako robiť,“ hovorí riaditeľka školy Jana Pivková.
Včielkam a slimákom deti rozumejú
Školská psychologička IVANA JURÁČKOVÁ zo Základnej školy Ľ. Štúra v Modre hovorí, že slovné hodnotenie povie dieťaťu viac ako strohá stupnica.
Prváci doteraz boli hodnotení len slovne a zrazu dostanú vysvedčenie so známkami, ktoré im nemusia nič hovoriť. Čo to môže s nimi urobiť?
„Počas celého školského roka sú hodnotení slovne a výtlačkami. Deti rozumejú symbolom: včielka – pracoval som usilovne, slimák – čítal som pomaly. Známkam celkom dobre asi rozumieť nebudú, keďže sa s nimi stretnú prvýkrát. Pravdaže, dá sa im to vysvetliť, ale prečo ich zbytočne zaťažovať? Rastú do informačných čias, kde hrajú dôležitú úlohu obraz a symboly. Generácia terajších prvákov by viac vyčítala z pekne graficky spracovaného slovného hodnotenia. A takýmto hodnotením povieme dieťaťu o jeho práci oveľa viac, ako povie strohá stupnica.“
S hravými vysvedčeniami je koniec.
FOTO - ARCHÍV TASR
Čo dieťa viac motivuje, známka alebo slovné hodnotenie?
„V slovnom hodnotení môže pedagóg aj pochváliť a motivovať na budúcu prácu. Na každom dieťati sa dá nájsť niečo pozitívne a pritom ho povzbudiť k usilovnejšej práci. Aj dospelí chodia do práce radšej, keď je ich práca pozitívne hodnotená. Naším cieľom by malo byť získať deti pre radosť z učenia a získavania nových vedomostí.“
Ktorú formu hodnotenia žiakov preferujete vy?
„Slovné hodnotenie je obsažnejšie a zároveň šetrnejšie. Počas pobytu v materskej škole sú chválení za každú maličkosť, pretože sa všetko len učia. Potom prídu do školy a začnú sa moriť s písmenkami a číslami. Rodičia by z nich chceli mať vynikajúcich prváčikov. V niektorých rodinách sa pridajú aj starostliví starí rodičia a deti sa dostávajú do obrovského stresu. Samozrejme, nechcú nikoho sklamať.“
Podpisujú sa známky pod výkony detí?
„Áno. V praxi sa stretávam s deťmi, ktoré majú nadpriemerný intelekt a v žiackej knižke priemerné hodnotenie. Často sa ich problémy začali niekde na začiatku školskej dochádzky. Možno ich motiváciu zastavilo nesprávne hodnotenie.“
Jarmila Horáková
Anketa
Čo si myslíte o známkach pre prvákov?
Karol Špes,
štyri deti, Stará Ľubovňa
Stratí sa osobnejší pohľad učiteľa na prváka. Priemerných a slabších môže trojka raniť viac ako citlivo vážené slová učiteľa.
Katarína Lipovská,
jedno dieťa, Bratislava
Je toho na prvákov už aj tak veľa, iný režim, veľa povinností, iná disciplína, aby ich ešte zaradili do škatuľky
takýmto hodnotením. Bojím sa, či to nebude pôsobiť skôr negatívne.
Eliška Kašická,
dve deti, Bratislava
Je nelogické, ak boli deti celý polrok oceňované včeličkami či motýlikmi a teraz dostanú známku. Inú ako
jednotku im ani nemôžu dať, keďže žiadne prasiatka či iné pokarhania nemali.
Známky namiesto slova sú krok späť, hovorí prvácka učiteľka
TRSTENÁ. Anna Štrbáňová zo Základnej školy na Hviezdoslavovej ulici v Trstenej učí už vyše tridsať rokov. Už dávno nebola taká sklamaná, ako teraz pred polročným vysvedčením.
Prváci v Poprade sa vlani z hodnotení tešili.
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
„Pre prváčikov som už mala nachystané pekné, farebné vysvedčenia s veselými veršami, ktoré vystihovali toktoré dieťa. Celý polrok dostávali ako odmenu za svoje úsilie červené včielky, modré včielky, usmiate, ale aj zamračené slniečka, lienky, kuriatka.
Každá pečiatka oceňovala ich snahu a boli nesmierne hrdí na svoje hodnotenia. Neviem, ako teraz prijmú suchý úradný papier. Mám silný pocit, že je to poriadny krok späť.“
Slovné hodnotenia učitelia robili takmer desať rokov. Spokojné boli deti, ale najmä ich rodičia. Mali lepší prehľad o tom, kde treba pridať.
Anna Štrbáňová hovorí, že taký chaos, aký je teraz pred vydávaním vysvedčení, azda ešte nikdy nebol. V pondelok prišli pokyny, v utorok iné a o ďalší deň prišla ďalšia zmena. A tak musela prepísať katalógové listy.
„Celé ministerstvo školstva by urobilo oveľa záslužnejšiu prácu, keby napríklad konečne vydalo Metodiky k matematike pre l. ročník, podkladové materiály na výučbu regionálnej výchovy, alebo konečne vyexpedovali do škôl Pracovné zošity z matematiky pre l. ročník II. časť. Mám silný pocit, že mnohí, ktorí tam sedia, v živote neučili,“ hovorí rozčarovane prvácka učiteľka.
Jarmila Horáková
Rozdávajú ich už päť storočí
BRATISLAVA. Už od 16. storočia dostávajú žiaci vysvedčenia. Tie prvé boli voľnými posudkami, ktoré o žiakoch podávali pôvodní pedagógovia ich novým učiteľom. V 19. storočí už vysvedčenie podávalo o žiakovi celkový obraz hodnotením jeho schopností a obsahovalo aj hodnotenie usilovnosti, pozornosti či vonkajšej úpravy písomných prác.
Jarmila Horáková

Beata
Balogová
