BRATISLAVA. Armáda bude opäť prepúšťať. Novinárom to dnes potvrdil minister obrany Jaroslav Baška. Do konca januára opustí rezort takmer 1 500 civilných zamestnancov. "Išli sme dvojkolovo, prvé sa týkalo civilných a obslužných časti ministerstva, potom sme hľadali úspory v rozpočtových a príspevkových organizáciách," uviedol. S prepúšťaním začal rezort vlani. Na odstupnom vyplatí vyše 870 tisíc eur.
Malá "revolúcia" nastane podľa ministra v reorganizácii Generálneho štábu (GŠ) Ozbrojených síl (OS) SR. Prehodnotiť budú musieť 450 pozícií profesionálnych vojakov a ďalších približne 270 civilných zamestnancov, potvrdil jeho náčelník Ľubomír Bulík. Nepotvrdil, či ich prepustia. Baška však povedal, že prepúšťanie bude, nevedel však uviesť kedy. Podľa Bulíka by mala byť reorganizácia ukončená do konca tohto roka. Šetrenie a prepúšťanie podľa neho súvisí s výzvou premiéra Roberta Fica, ktorý vlani v októbri ostro kritizoval stav armády. "Určite je to jeden z dôvodov," povedal Bulík.
Generálny štáb OS SR bude mať po zmenách novú organizačnú štruktúru. Schválili ju vlani v decembri. Zo súčasných osem štábov bude mať GŠ iba tri - štáb pre operácie, pre podporu operácií a pre zabezpečenie, informoval Bulík. Zmeny podľa neho smerujú k tomu, aby sa OS venovali najmä zabezpečovaniu plnenia misií alebo operácií v zahraničí. Zmeny sa dotknú aj veliteľstiev, ktoré majú byť tiež zreštrukturalizované.
Baška chce kúpiť minimálne dve dopravné lietadlá
Minister obrany Jaroslav Baška chce kúpiť minimálne dve dopravné lietadlá pre armádu. "Vo vláde bol materiál, kde sa hovorilo o rôznych alternatívach. Vtedy som hovoril, že minimálne dve," povedal novinárom. Víťazom tendra na ich dodávku je talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27J Spartan. Ministerstvo s ňou zatiaľ zmluvu nepodpísalo.
"Tender je stále otvorený, pokiaľ sa nepodpíše zmluva," uviedol Baška. Víťaz tendra sa zaviazal k realizácii ofsetového programu do výšky 100 percent celkovej obstarávacej sumy lietadiel. Rezort bude so spoločnosťou rokovať aj o zmluve na dodávku lietadiel, platobných podmienkach a ofsetovej zmluve. V čase krízy Bašku zaujíma najmä cena, platobné podmienky a ofsety. Tento program podľa neho pomôže z dlhodobého hľadiska riešiť krízu, podporiť má aj zamestnanosť.
Premiér Robert Fico po rokovaní vlády v októbri nákup dopravných lietadiel pre armádu vylúčil. "Na rok 2009 nie je plánovaná ani jedna jediná koruna na nákup dopravných lietadiel,“ vyhlásil. Ich nákup odsunul na neurčito.
Nákup lietadiel schválila vláda vlani v júli, ministerstvo na ich dodávku vypísalo verejnú súťaž v auguste. Podklady si prevzali talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27 Spartan, americký Lockheed Martin s lietadlom C-130 a španielska CASA - EADS s lietadlom Casa C-295. Rezort pri vyhlásení súťaže neuviedol, koľko lietadiel plánuje kúpiť a za akú čiastku.
Vláda v júli síce schválila nákup lietadiel, z materiálu ministra obrany Jaroslava Bašku však vypustila ustanovenie, že pre armádu by sa mali kúpiť dve až tri taktické dopravné lietadlá za 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna € až 248,95 milióna €). Nové lietadlá by mali svojou kapacitou nahradiť používané An-26, ktoré sú technicky zastarané. Jedno lietadlo čaká v budúcom roku generálna oprava, druhé v roku 2013.
Nové lietadlá by mali slúžiť nielen pre ozbrojené sily. Mali by byť k dispozícii aj pre potreby urgentnej leteckej prepravy v prípade humanitárnych kríz, živelných pohrôm či operácií medzinárodného krízového manažmentu. Ide napr. o záchranné práce, hasenie požiarov, monitorovanie situácie a zásobovanie ako aj o prepravu pacientov a ranených občanov SR zo zahraničia.
Bulík: Najväčším problémom je kritický stav dosluhujúcej techniky
Najväčším problémom armády je v súčasnosti kritický stav dosluhujúcej techniky a nízka vybavenosť výcvikových priestorov, okrem čiastočne zmodernizovaného Vojenského výcvikového priestoru Lešť. Na dnešnom vyhodnotení výcvikového roka 2008 v rámci veliteľského zhromaždenia to vyhlásil náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl (OS) SR Ľubomír Bulík.
"Ideme do kritického obdobia, kedy nám končí životnosť tak leteckej, ako i techniky pozemných síl. Sme jediná krajina, ktorá od rozpadu Varšavskej zmluvy nenakúpila žiadnu novú leteckú techniku a ani hlavná technika pozemných síl a síl logistiky nebola zásadne obmenená alebo modernizovaná," zdôraznil Bulík.
Podľa náčelníka Generálneho štábu OS SR sa síce na riešenie tohto pretrvávajúceho problému prijali viaceré opatrenia, ale bez výrazného účinku. "K tomu, aby si OS SR udržali svoj dlhodobo vysoký kredit a dôveryhodnosť, bude potrebné pri zachovaní súčasného systému finančného a sociálneho zabezpečenia urýchlene sa venovať práve tejto problematike," povedal.