BRATISLAVA. Minister školstva Ján Mikolaj z SNS nezvládol zmenu polročných vysvedčení, hovoria riaditelia
základných škôl.
Mnohé vysvedčenia prišli na poslednú chvíľu, niektoré školy ich dostali, až keď deti poslali domov s náhradnými výpismi známok. Tlačivá, ktoré dorazili včas, boli často plné chýb.
„Na vine sú tí, ktorí si vysvedčenia objednávali,“ tvrdil minister. Zuzana Benová zo spoločnosti Ševt, ktorá vysvedčenia distribuuje, však povedala, že o zmene prváckych tlačív rozhodlo ministerstvo až na začiatku roka.
Školy sa v časovej tiesni museli rozhodnúť, ako sa pred polročnými prázdninami so žiakmi rozlúčia.
Školstvo má smolu - nemôže sa vyhnúť svojmu ministrovi tak, ako sa on vyhol základným školám. Čítajte komentár Mariána Leška - kliknite.
Najväčší problém mali s prvákmi, ktorým ministerstvo zmenilo slovné hodnotenie na štyri stupne. Na Základnej škole v Trstenej ich radšej hodnotili číslicami. „Veľmi dobré alebo jednotka, to je jedno. Prváci aj tak nepoznajú všetky písmenká a nevedia čítať,“ povedala riaditeľka Magdaléna Zmarzláková.
Mikolaj sa konfrontácii s učiteľmi včera vyhol. Vysvedčenia odovzdával na obchodnej akadémii.
Sklamané deti nepoznali písmenka
Učiteľka Katarína Adamíková si v 1.A na Dubovej ulici v Bratislave aj na konci polroka musela pomôcť tabuľou. Ak chcela, aby deti svoje prvé vysvedčenia pochopili, musela im ho názorne vysvetliť. Písané v, b a d sa totiž budú učiť až v druhom polroku.
Hoci prváci netušili, čo ich čaká, od rána sa do školy tešili. O to viac boli sklamaní, keď vysvedčenia dostali. Napriek učiteľkinej pomoci im dal úradný papier poriadne zabrať.
„Ja to nechápem,“ vyhlásila po vysvetľovaní Barborka. Veľa jej nechýbalo do plaču. Adamíková teda vysvetľovala odznova. Tentoraz len pre Barborku.
Známky rozdeľujú Polročné zlyhania
Školy dostali tlačivá na vysvedčenia na poslednú chvíľu, rovnako meškal aj pokyn, ako ich majú vyplniť. V ministerskej dokumentácii boli chyby. Slovné ohodnotenie prvákov má len štyri stupne (veľmi dobrý, dobrý, uspokojivý, neuspokojivý), nezhoduje sa s klasickými známkami – „dobrý“ neznamená trojku .
„Všetkému nerozumiem, ale už sa mi to nechce vyťahovať z tašky,“ povedal Marko. Priznal sa až po vyučovaní. Preňho bolo najdôležitejšie, že dostal samé jednotky. „Chcem mať vždy samé jednotky,“ povedal.
Nie všetci však dopadli tak dobre. Dvaja žiaci musia zabrať v slovenčine. Učiteľka sa im snažila vysvetliť, že „dobrý“ je dvojka a nie je to zlá známka. Nepomohlo. Spolužiaci sa tým menej úspešným smiali.
Prváci dostávali polročné vysvedčenia po prvý raz. Postarala sa o to školská reforma, ktorá odštartovala v septembri. Doposiaľ dostávali od učiteľov slovné hodnotenia, v ktorých im naznačili, v čom sa majú zlepšovať a v čom sú dobrí. Teraz sa učitelia museli obmedziť na jedno či dve slová. Hodnotili len po štvorku a ich slovné hodnotenie nekorešponduje s klasickými známkami.
Z toho mala zmätok aj mama malého Leona. Marcela Rosenbergová čakala, že jej syn dostane jednu veľkú známku a nebude hodnotený z každého predmetu. „Neviem, či toto bude správne a pre deti motivujúce,“ povedala.
Adamíková si preto tento rok pomohla aj vysvedčeniami, ktoré si žiaci sami vypísali hodinu pred odovzdávaním tých oficiálnych. Hodnotili sa, ako sú kamarátski, či sa na hodinách snažia a či si robia úlohy. Každému z nich svoje hodnotenie, hoci len ústne, pridala učiteľka aj pri odovzdaní vysvedčenia. Snažila sa každého povzbudiť, aby ďalej tak dobre pracoval.
Minister za prvákmi nebol „Mne osobne sa to veľmi nepáči,“ povedala o novom hodnotení Adamíková. „Hodnotiť je veľmi ťažká úloha. O to ťažšia u prvákov, lebo sa ešte len vyvíjajú,“ povedala Adamíková. Niektorým trvá aj tri mesiace, kým porozumejú danej téme. Oznámkovať ich na polroka je potom náročné.
Eva Smiková z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie hovorí, že zmeny v hodnotení zmätú nielen deti, ale aj rodičov. „Od začiatku musí byť učiteľom, žiakom aj rodičom jasné, či to bude formou slov, symbolov, teda včeličiek, alebo formou známky. Je v podstate jedno, akou formou to bude, ale dôležité je, že všetci vedia, o čo hrajú.“
Učitelia sa sťažovali, že o hodnotení sa dozvedeli na poslednú chvíľu. Minister školstva Ján Mikolaj z SNS tvrdí, že si mali naštudovať školský zákon. Poslancov presviedčal, že žiadne negatívne podnety od učiteľov a rodičov nedostal.
Včera sa priamej konfrontácii vyhol. Vysvedčenia odovzdával na obchodnej akadémii v Petržalke, ktorá má úspechy v rozvojových projektoch. Pôvodný zámer ísť na základnú školu v Žiline podľa svojej hovorkyne Dany Špankovej zrušil preto, že musel zostať v Bratislave. V Starom Meste si mohol vybrať zo štrnástich základných škôl.
Tlačivá meškali, boli plné chýb
Namiesto vysvedčenia dostali niektorí žiaci iba výpis známok. Predlohy prišli neskoro, niektoré po termíne.
BRATISLAVA. Časový stres a chaos. Niektoré základné školy dostali tlačivá na polročné vysvedčenia iba niekoľko hodín pred ich odovzdávaním. Základnej škole s vyučovacím jazykom maďarským v Dunajskej Strede prišli dokonca, až keď boli už deti doma. Dostali preto iba výpis známok.
Aj vo vysvedčeniach, ktoré prišli načas, boli často chyby. Koniec polroka podľa učiteľov potvrdil, že ministerstvo školstva prechod na nový spôsob hodnotenia nezvládlo. Problémy riešili školy samy, niekde dostali aj prváci známky – číslice.
Číslo slovom, slovo číslom „Vysvedčenia sme dostali v stredu poobede. V stupnici hodnotenia mali nesprávne uvedené stupne. Pri prvákoch sme na poslednú chvíľu prešli zo slovného hodnotenia na číslice,“ hovorí Csilla Andruska, riaditeľka Základnej škola s vyučovacím jazykom maďarským Gyulu Juhásza v Leviciach. Slovné hodnotenie v pravom zmysle slova sa tento rok skončilo aj podľa Magdalény
Zmarzlákovej, riaditeľky Základnej školy Rudolfa Dilonga v Trstenej. „To akoby ste napísali jednotku slovom výborný. Slovné hodnotenie si predstavujem inak, kde učitelia napíšu komplexné zhodnotenie aj na dve, tri strany o schopnostiach žiaka či nedostatkoch,“ hovorí.
Riaditeľka očakáva, že ministerstvo prehodnotí svoje rozhodnutie a prvákov budú môcť opäť hodnotiť slovne. „Ale nie dvoma slovami, lebo je jedno či napíšete číslo slovom, alebo slovo číslom."
Ministerstvo zjavne nemyslelo ani na školy s menšinovými vyučovacími jazykmi. Tie dostali vysvedčenia s malými kolónkami, do ktorých sa nezmestili hodnotenia a názvy predmetov v oboch jazykoch. Málo miesta na jazyk.
„Nevedeli sme, ako máme napísať štvorriadkové znenie predmetu do niekoľkomilimetrového riadka a vzhľadom na neskoré dodanie tlačív sme to nemali ako konzultovať s ministerstvom,“ povedala Andrusková. Riaditeľka dúfa, že nesprávne vysvedčenia nahradia na konci školského roka novými.
Ján Glovičko
Rómskym deťom sa darí
Nadaní rómski študenti si v Kremnici prevzali prvé vysvedčenia. Namiesto jedného dostali hneď tri. Gymnázium nahrádza školu zrušenú v Lučenci.
KREMNICA. V Kremnici rozdali prvé vysvedčenia osemnástim študentom, ktorí nastúpili v septembri na osemročné gymnázium pomenované po rómskom mučeníkovi Zefyrínovi Jiménezovi Mallovi. Zaplnilo miesto po zaniknutom Gándhího gymnáziu v Lučenci, ktoré sa rozhodli zrušiť poslanci banskobystrickej župy.
Riaditeľ gymnázia Ján Hero vidí po prvom polroku budúcnosť školy dobre.
„Máme niekoľko mimoriadne talentovaných študentov, ktorí skončili s čistými jednotkami a navyše sme ani v jednom prípade nemuseli konštatovať, že študent neprospel.“ Podarilo sa tiež zrekonštruovať internátne priestory, čo je veľmi dôležité pre deti dochádzajúce zo vzdialených miest.
Študenti dostali hneď po tri vysvedčenia, keďže všetci navštevujú aj hudobný a výtvarný odbor súkromnej základnej umeleckej školy. Na gymnázium chodia rómske aj nerómske deti. Rómsky jazyk sa vyučuje ako samostatný predmet, zároveň treba zvládnuť angličtinu a nemčinu.
„Bol to dosť náročný polrok, hlavne čo sa týka jazykov. Ale máme veľmi dobrých pedagógov a zvládli sme to,“ hovorí 11-ročná Simona Dreveňáková. S kamarátkou Anežkou Holdiovou sú až z Bardejova.
„Zo začiatku nám bolo trocha smutno, lebo domov chodíme iba každý druhý týždeň či raz za mesiac. Ale postupne sme si zvykli,“ dodáva Anežka.
Kveta Fajčíková

Beata
Balogová
