AKTUALIZOVANÉ 10:59

Lodi, ktorá havarovala pri Gabčíkove, už nehrozí potopenie

Havarovanej lodi, ktorá v piatok uviazla tesne pred plavebnou komorou dunajského vodného diela Gabčíkovo, už potopenie nehrozí.

V plavebnom kanáli v Gabčíkove riešia záchranári problém s loďou.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. ČTK to v sobotu povedal šéf Štátnej plavebnej správy Jozef Moravčík. Ďalšie podrobnosti o postupe prác záchranári oznámia popoludní na tlačovej konferencii.

Nákladná tlačná loď s dvoma člnmi sa v piatok popoludní začala potápať iba pár metrov od plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo.

Dve lode viezli spolu približne 600 ton ocele. Na jednej z nich sa pravdepodobne náklad uvoľnil a prevážil loď na stranu.

2gabcikovo.jpgPôvodné informácie hovorili o havárii. „Lode sa nezrazili, boli zviazané. Zle uložený náklad vnútri plavidla spôsobil taký náklon, že sa môžu potopiť," povedal večer riaditeľ Štátnej plavebnej správy Jozef Moravčík. Nevedel zaručiť, že lode vyrovnajú a zabránia tak ich potopeniu pod hladinu.

Nehodu nahlásili okolo trištvrte na tri popoludní. Podľa Moravčíka išlo o lode plávajúce pod nemeckou vlajkou s posádkou, ktorú tvoria príslušníci maďarskej národnosti.

„Evakuovaná bola celá posádka, teda štyria ľudia. Všetci sú bezpečne na brehu a nikto neutrpel zranenia," povedal Moravčík. Teraz ju vypočúva polícia.

Nehoda podľa neho nepoškodila ani Vodné dielo Gabčíkovo, hoci stroje zaistili blízko plavebnej komory. Zabezpečili, aby sa ďalej po prúde už nepohli.

Do neskorej noci sa záchranári pokúšali loď dostať do stabilnej polohy, na mieste boli dva žeriavy, vypomáhali aj potápači.

„Vykladá sa tovar, aby sa odľahčili plavidlá a aby sa dostali do polohy, v ktorej by boli ďalej schopné plávať," povedal Moravčík. Tovar z lode vykladali vodohospodári aj v nasledujúce ráno.

Roman Straka, riaditeľ Vodohospodárskej výstavby, povedal, že na Dunaji bola pre nehodu úplne zastavená doprava. Uzavreli aj obe plavebné komory Gabčíkova, cez ktoré sa plavia lode. Situácia by sa podľa Moravčíka v prípade potopenia lodí ešte viac skomplikovala.

Lode s názvom Valhala a Allodin sa plavili z Rakúska do Maďarska.

Výber lodných nešťastí, ktoré sa stali na Slovensku

11. februára 1994 - V pravej plavebnej komore gabčíkovského vodného diela havaroval ukrajinský remorkér Zernograd. Kapitán lode sa tesne pred potopením plavidla obesil, 14 námorníkov sa podarilo zachrániť.

29. marca 2002 - Nemecký nákladný čln sa počas plavby v noci odtrhol od remorkéru a narazil do jedného z pilierov bratislavského Starého mosta. Pri nehode sa nikto nezranil.

17. júla 2003 - V Bratislavskom prístave uniklo z nákladnej lode 300 litrov ropných látok. Plavidlo manévrovalo napriek nízkej hladine Dunaja a pri náraze do dna rieky sa prerazil na niekoľkých miestach jeho trup.

2. októbra 2005 - Pri požiari na rumunskej výletnej lodi pri Gabčíkove zomrel jeden človek. Na palube bolo spolu asi 120 ľudí. Približne 100 metrov dlhá štvorposchodová loď smerovala do Viedne.

28. júna 2006 - Nákladný čln, ktorý tlačil ukrajinský remorkér, narazil na rieke Dunaj v Bratislave do odstaveného plavidla. Nehoda si nevyžiadala žiadnych zranených, do rieky však vytiekol benzín.

19. decembra 2007 - Pri požiari nákladnej lode v bratislavskom prístave na Dunaji zomrel 43-ročný muž, ktorý na lodi pracoval.

30. januára 2009 - Neďaleko Gabčíkova evakuovali posádku nákladnej lode, ktorá sa nebezpečne naklonila a hrozilo jej potopenie. Nehoda sa stala blízko ľavej plavebnej komory dunajského vodného diela a vyžiadala si prerušenie lodnej dopravy cez Gabčíkovo.

(čtk)

druha.jpg

tretia.jpg

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 204
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 864
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 601
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 085
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 727
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 410
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 965
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 962
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 983
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.