SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Do lesa môžu cyklisti aj bez prilby

Nový zákon o cestnej premávke na niektorých cestách pre cyklistov neplatí. Naďalej môžu miestami jazdiť bez helmy. Na vlastné riziko.

Prilba na bicykel má byť ľahká a dobre vetraná. Povinná je iba na cestách mimo mesta, pre deti aj v meste.Prilba na bicykel má byť ľahká a dobre vetraná. Povinná je iba na cestách mimo mesta, pre deti aj v meste. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Hoci od februára musia podľa nového zákona o cestnej premávke nosiť prilbu všetci cyklisti mimo miest a obcí, úplne to neplatí.

Povinnosti z nového zákona sa podľa polície totiž vzťahujú iba na cesty, ktoré za cesty označuje iný zákon – o cestných komunikáciách. Pravidlá cestnej premávky tak platia iba na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. až III. triedy a účelových komunikáciách. Do týchto kategórií nespadá napríklad väčšina hrádzí, lesných alebo poľných ciest.

Za mestom aj bez prilby

Účelové komunikácie zákon definuje ako cesty „slúžiace spojeniu jednotlivých výrobných závodov, objektov a nehnuteľností s ostatnými pozemnými komunikáciami“.

Nehody cyklistov 2008

  • Dopravných nehôd s účasťou cyklistov bolo 1246 (o 190 menej ako v roku 2007).
  • Podiel nehôd s účasťou cyklistov na všetkých nehodách – 2,11 percenta.
  • Dopravné nehody zavinené cyklistami – 571 (-167).
  • Podiel nehôd zavinených cyklistami na všetkých nehodách – 0,97 percenta.
  • Usmrtení cyklisti – 40 (­13).
  • Nehody s účasťou cyklistovpod vplyvom alkoholu – 180.
Zdroj: Polícia SR

Polícia nevysvetlila, ako má cyklista odlíšiť účelovú komunikáciu od cesty, na ktorú sa zákon nevzťahuje. Hovorca policajného prezídia Martin Korch otázku presmeroval na ministerstvo dopravy, pod ktoré zákon o pozemných komunikáciách patrí.

„Účelová komunikácia je cesta, ktorá umožňuje dostať sa doprave, tovaru alebo osobám z poľnohospodárskeho alebo priemyselného centra na ostatnú cestnú sieť. Hrádza alebo lesná cesta takýto účel nemá,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ľubomír Karásek.

Policajti, lekári i cyklistické združenia sa však zhodujú, že prilby by cyklisti mali nosiť aj na hrádzach či v lese. „V prvom rade by si mali uvedomiť, že ide o ich bezpečnosť a na to sa primárne myslelo v zákone,“ vraví Korch.
V lese môže dôjsť k úrazu ľahšie ako v bežnej premávke, tvrdí aj Patrik Martin z cyklistického združenia BicyBa. „Na hrboľoch môže cyklista ľahko spadnúť a pri náraze do stromu sa to môže skončiť ešte horšie.“ Na hrádzi zas hrozí zrážka s iným cyklistom, korčuliarom či chodcom.

Traumatológ nitrianskej nemocnice Ivan Štefanov hovorí, že úrazy hlavy cyklistov ošetrujú pomerne často. „Pád z bicykla môže spôsobiť otras mozgu, krvácanie, opuchy a pomliaždeniny, ale môže mať aj trvalé následky.“
K vážnym zraneniam môže podľa neho prísť aj pri zrážkach pri nižších rýchlostiach v meste. Hoci zákon prikazuje prilbu v mestách a obciach iba cyklistom do 15 rokov, lekár ju odporúča všetkým.

Predajcovia cyklistickej výbavy zaznamenali väčší záujem o prilby od prvých dní platnosti zákona. „Ľudia chodia a zisťujú ceny. Najväčší nával očakávame na jar,“ hovorí predajca Andrej Čanecký z Banskej Bystrice. Obchodníci sú vraj pripravení.

Musí sedieť ako uliata

Ceny najlacnejších prílb sa pohybujú od zhruba 11 eur (331 korún), kvalitnejšie stoja vyše 30 eur. Čanecký upozorňuje, že pri výbere prilby by sa zákazník nemal unáhliť. „Predajca by mu mal ukázať všetky veľkosti a modely a mal by vyskúšať, ako mu pasuje. Prilba by mala byť dobre vetraná, odľahčená, cyklista by po desiatich minútach ani nemal vedieť, že ju má.“

Dôležité je mať prilbu pri jazde aj správne upevnenú.

Treba byť videný

Zákon cyklistom prikazuje za zníženej viditeľnosti používať aj reflexné prvky. Aké, nespresňuje. „Malo by ísť o prvok z reflexného materiálu, či už nášivky, pásky, samolepky, prívesky alebo reflexný odev. Podstata je v tom, aby reflexný prvok odrážal svetlo, aby ho vodič spozoroval z dostatočnej vzdialenosti,“ vysvetľuje Korch.

Reflexné prvky sú často súčasťou výbavy bicyklov a športového oblečenia i obuvi, kúpiť sa dajú aj osve – ako reflexné pásy na rukáv.

Bez reflexných prvkov hrozí pokuta 30 eur (vyše 900 korún). Za jazdu bez prilby je pokuta 10 eur (300 korún).
Za jazdu na bicykli pod vplyvom alkoholu si môže policajt na mieste vypýtať až 650 eur (takmer 20­tisíc korún),
v správnom konaní dokonca až 800 eur (vyše 24­tisíc korún).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Hrubala: Chápem, prečo sa sudcovia z kauzy Kuciak nepostavili pred verejnosť

Predseda Špecializovaného trestného súdu nikdy nebol v penzióne svojho predchodcu.

Predseda Špecializovaného trestného súdu Jan Hrubala.

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.
Správny smer si niektorí vodiči vyberajú v poslednej chvíli.