Najdrahší tender je u nás tajnosť. Fica to už netrápi

Opozičnému Smeru sa tajnosti pri zmluvách s investormi nepáčili. Keď je vo vláde, tají sám. Aké sú zmluvné podmienky medzi víťazom a štátom, sa dozvedia len vyvolení.

Ľubomír Vážny tvrdí, že zmluvu o mýte zverejniť nemôže. Fico ho v tom podporuje.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a víťazom historicky najväčšieho tendra sa stala štátnym tajomstvom.

Tají ju NDS, ministerstvo dopravy aj dodávateľ elektronického mýta SkyToll. Daňových poplatníkov bude pritom stáť takmer 850 miliónov eur (25,6 miliardy korún).

Minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru hovorí, že v zmluve nie je nič navyše ako to, čo bolo v súťažných podkladoch. Novinárov kritizuje, že podklady mali k dispozícii, ale nikto o ne neprejavil záujem. Tvrdí, že so zverejnením zmluvy nemá problém.

Nemá ho ani NDS, ktorá mu je podriadená. Zmluvu však doteraz nesprístupnili.

Vážny sa vyhovára na klauzulu o mlčanlivosti, ku ktorej sa NDS zaviazala. „Sú tam špecifické ustanovenia, pre ktoré by nás mohol víťaz zažalovať, keby sme ju zverejnili.“

Poslanci chcú prieskum

„Tender na mýto je od začiatku nevídaný tunel. Utajenie zmluvy zo strany NDS s požehnaním ministerstva je jasným dôkazom,“ hovorí Stanislav Janiš z SDKÚ. Ako člen hospodárskeho výboru chce navrhnúť poslanecký prieskum v diaľničnej spoločnosti. Pri prieskume v júni šéf NDS Igor Choma poslancom sľúbil, že už nič utajovať nebude. Podľa Janiša povedal, že „po ukončení súťaže všetko predložia“.

O tendri
  • Súťaž o mýto odštartovali minulý rok už dvakrát neúspešne. Na tretí pokus boli v súťaži štyri konzorciá.

  • Tri vyradila NDS,pre nesplnenie podmienok účasti. Zostala najdrahšia ponuka od konzorcia SanToll–Ibertax vo výške 852 miliónov eur.

  • Krajský súd rozhoduje o ôsmich žalobách.
  • Na úrad pre verejné obstarávanie už námietky nechodia. Pre zmenu zákona by každá nová stála zhruba 664 –tisíc eur .

Zverejnené zmluvy
  • Zmluvy o štátnej pomoci pre automobilku PSA Peugeot a Kia.
  • Zmluva o privatizácii Slovenského plynárenského priemyslu

  • Zmluva o privatizácii Slovenských elektrární.

  • Zmluvy o privatizácii Západoslovenskej, Východoslovenskej a Stredoslovenskej energetiky.
  • Privatizačné zmluvy bánk.
Nezverejnená zmluva
  • Zmluva o privatizácii Slovak Telekom.

Právnik Marek Benedik hovorí, že ani klauzula o mlčanlivosti nemôže byť prekážkou na zverejnenie zmluvy. „Ak je naformulovaná tak, že je v rozpore so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám, je neplatná.“

Zverejnenie zmluvy je podľa Benedika vo verejnom záujme. „Ministerstvo by to malo vzhľadom na okolnosti tendra urobiť samo,“ tvrdí právnik.

Predseda ústavnoprávneho výboru Mojmír Mamojka zo Smeru si so zverejňovaním istý nie je. „Nevidel som detaily zmluvy, nemôžem sa vyjadriť,“ povedal s tým, že nevie, aké sú klauzuly o mlčanlivosti.

Jeho straníckemu kolegovi Petrovi Pelegrinimu z hospodárskeho výboru chýbajúce detaily zmluvy neprekážajú. „Zmluvu by som poskytol,“ hovorí Pelegrini. Tajné by podľa neho mali ostať len údaje, ktoré by mohla zneužiť konkurencia.

Zhoduje sa s Luciou Žitňanskou z SDKÚ, podľa ktorej má ministerstvo zmluvu zverejniť a problematické pasáže začierniť.

Zverejnenie zmluvy žiadajú aj vyradení uchádzači z tendra. Hovorkyňa konzorcia Kapsch Silvia Košťálová tvrdí, že by tak ministerstvo alebo NDS mali urobiť už len preto, že od účastníkov súťaže požadovali, aby zverejnili svoje ponuky. To sa nestretlo s kladnou reakciou.

„Obávame sa, že by z ponuky vyberali len to, čo chcú a nepodá to komplexný obraz,“ vysvetlil Štefan Fecko z konzorcia Tossy.

Opakovanie problému

Problém so zverejňovaním mala aj bývalá vláda Mikuláša Dzurindu. Opozícia ju vtedy kritizovala.

„Pýtam sa, prečo je to tajné? Ak kupujete chladničku s manželkou, robte si tajné zmluvy, ak nakladáte s majetkom štátu, tak hovorme otvorene o tom, že akým spôsobom,“ hovoril v júni pred štyrmi rokmi v súvislosti s privatizáciou plynární a ďalších prirodzených monopolov bývalý podpredseda Smeru , dnes šéf Daňového riaditeľstva Igor Šulaj.

Tender musíme vysvetliť aj Európskej komisii

Zmluva na mýto je už uzavretá. Európska komisia súťaž stále prešetruje.

BRATISLAVA. Vysvetľovať, prečo v miliardovej súťaži vyberiete ponuku, ktorá zďaleka nie je najlacnejšia, výherca nie je práve známa firma a celý priebeh vyhodnocovania ponúk sa nedá zaradiť medzi vzory transparentnosti, nie je jednoduché. Minister dopravy Ľubomír Vážny sa na to musel podujať, vysvetlenie požadovala Európska komisia.

Tá už niekoľko týždňov preveruje, ako slovenské ministerstvo vyberalo víťaza. Podnet prišiel od jedného z vyradených konzorcií, taliansko-rakúskeho Slovakpassu, ktorému sa nezdajú dôvody, pre ktoré ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zo súťaže vyradila. Za výstavbu, prevádzku a údržbu elektronického mýta si Slovakpass účtoval niečo vyše 630 miliónov eur s DPH (19 miliárd korún), čo je zhruba o 200 miliónov eur menej, ako si zapýtal víťaz súťaže, konzorcium SanToll– Ibertax.

Ešte sa nerozhodlo

Minister dopravy Ľubomír Vážny s NDS zaslal začiatkom februára komisii list, v ktorom vysvetľuje, prečo Slovakpass vyradili.

Komisia zatiaľ nerozhodla, či Vážneho vysvetlenie bude postačovať, alebo nie. Rozuzlenie možno očakávať najskôr vo štvrtok, informoval hovorca eurokomisára pre vnútorný trh Oliver Drewes.

Eurokomisár musí rozhodnúť aj o tom, kto má pravdu v spore o záložné generátory, ktoré mali byť podľa súťažných podmienok výhradne naftové. Slovakpass tvrdí, že túto podmienku splnil aj keď v ponuke vyslovene nepíše o dieselových generátoroch, ale napríklad o redundantnom zdroji energie či viacerých generátoroch.

„Technické správy z tejto oblasti naznačujú, že na trhu neexistuje iný druh generátorov, ktorý by bolo možné použiť. Preto sa zdá, že odkaz na generátor alebo na viac generátorov automaticky znamená odkaz na generátory dieselového typu,“ píše komisia.

Vážny oponuje, že slovo generátor má viac významov. „Vždy je teda potrebné rozlíšiť konkrétny účel, či ide o generátor elektrickej energie, generátor plynu...“ vysvetľuje v liste.

Ibertax je stále záhadou

Nezhody okolo generátora sú len zlomkom z ponôs troch konzorcií vylúčených zo súťaže. Zhodujú sa, že ich NDS diskriminovala a víťaza zvýhodňovala. Na Úrad verejného obstarávania prišlo až 12 námietok. Sťažovali sa, že víťaznú ponuku nikto neskúmal tak detailne, ako ich, že je nesprávne zatajovať počas súťaže členov výberovej komisie. Napadli aj dôvody, pre ktoré ich vyradili.

Najväčšou neznámou v celom tendri zostáva, že minister dopravy nevie, kto je investorom vo víťaznom konzorciu. Okrem francúzskeho Sanefu je tu neznáma bratislavská akciovka Ibertax vytvorená pre vstup investora.

Daniela Krajanová
Prečo nechcú o zmluve hovoriť

Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť zmluvu o mýtnom ďalej taja. Buď neovládajú zákon
o slobodnom prístupe k informáciám, alebo majú na nezverejnenie zmluvy iné dôvody.

1. V utajenej zmluve mohla víťazovi Národná diaľničná spoločnosť stanoviť lepšie podmienky než proklamovala v súťažných podmienkach.

2. Zverejnenie zmluvy by potvrdilo, že porazené konzorciá predložili do súťaže porovnateľné či lepšie ponuky. Pre Slovensko by to bola blamáž, ide o významné svetové i domáce firmy, ktoré môžu žiadať o nápravu.

3. Ukáže sa, kto stojí za víťazom tendra a kto sú osoby a firmy, ktoré mohli ovplyvňovať postup výberovej komisie.

4. Víťaz tendra má zjavné väzby na tých, čo o výbere rozhodovali.

5. Dokáže takmer neznáma spoločnosť spustiť technologicky mimoriadne náročný projekt? Problémy majú často aj spoločnosti s veľkými skúsenosťami, ukázalo sa to aj v Česku.

6. Ponuka, ktorú vlani členovia výberovej komisie vybrali ako víťaznú, nie je zjavne pre štát najvýhodnejšia.

Právnik: Ako za Dzurindu, tak aj za Fica

Pre ministerstvá sú zrejme prednejší investori ako úcta k občanom, naznačuje právnik PETER WILFLING zo združenia Občan a demokracia.

Vidíte rozdiel v prístupe tejto a bývalej vlády k zverejňovaniu obchodných zmlúv?

„Dzurindova vláda mala s ich zverejňovaním veľké problémy. Na nátlak verejnosti, vtedajšej opozície a z iniciatívy ministra spravodlivosti Daniela Lipšica napokon schválila analýzu o zverejnení zmlúv s investormi, napríklad Peugeot a Kia. Ale zmluva o privatizácii telekomunikácií bola ministrom Prokopovičom utajovaná až do konca volebného obdobia. Za zverejňovanie zmlúv sa vtedy veľmi zasadzovali aj politici Smeru. Žiaľ, po nástupe do vlády sa mnohí z nich stratili záujem, aby verejnosť mala informácie.“

Ako si vysvetľujete neochotu zmluvy sprístupniť?

„Ministerstvám v súčasnosti musí byť jasné, že podľa zákona musia zmluvy zverejniť a nemôžu sa vyhovárať na nesúhlas investora, na dohodu o utajení zmluvy ani na obchodné tajomstvo. Viackrát to potvrdili aj súdy. Ak ministerstvá svoju povinnosť porušujú, ulahodenie investorovi je im prednejšie ako úcta k občanom a dodržiavanie zákona. Alebo chcú zatajiť pochybné a nehospodárne vynakladanie peňazí daňových poplatníkov.“

Prečo majú občania právo vedieť, čo je v zmluvách?

„Aj Ústavný súd vyslovil, že hospodárenie so štátnym majetkom musí byť verejné pre možnosti verejnej kontroly zo strany občanov a posilnenie dôvery občanov v zákonné nakladanie s verejnými prostriedkami a majetkom. Všetky peniaze idú z vrecka občanov – daňových poplatníkov. Ak ľudia nevedia, ako politici hospodária, aj parlamentné voľby strácajú zmysel. Nie sú totiž dostupné informácie, na základe ktorých by mohli posúdiť, či politikov majú, či nemajú voliť. Je aj na ľuďoch, aby dali politikom najavo, že im nie je jedno, čo sa robí s ich peniazmi. Politik, ktorý nechce prezradiť, ako použil peniaze občanov, nemôže mať ich dôveru a nezaslúži si, aby ho volili."

Veronika Šutková
Vážny mlčí aj o tom, čo žiadal zverejniť

Zmluvu o privatizácii Slovenských Telekomunikácií minister dopravy nechce zverejniť.

BRATISLAVA. Pred tromi rokmi bol minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru presvedčený, že zmluvu o privatizácii Slovenských Telekomunikácií treba zverejniť. Ako podpredseda hospodárskeho výboru tvrdil, že utajovanie „nemôže fungovať tam, kde sa narába s verejnými prostriedkami“. Teraz zmluvu tají.

Po predchodcovi Pavlovi Prokopovičovi z SDKÚ zdedil súdny spor so združením Občan a demokracia, ktoré žiadalo zmluvu odtajniť. Prokopovič tvrdil, že zmluva je štátnym tajomstvom, lebo je „výsledkom medzinárodných zmlúv“.

Krajský súd v Bratislave nedávno povedal, že zmluvu musí ministerstvo odtajniť. Vážny sa však voči verdiktu odvolal a rozhodovať teraz bude Najvyšší súd. Občan a demokracia tvrdí, že nové argumenty ministerstvo nedalo.

Veronika Šutková

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 022
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 217
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 026
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 398
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 145
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 896
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 159
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 003
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 030

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Dubovcovej posledná správa. Chce lepšiu ochranu pred mučením, pitnú vodu všetkým

Opäť odporučila, aby politici zabezpečili nezávislosť úradu aj z hľadiska finančných, organizačných i personálnych otázok.

Z vládnej letky vyradili posledný Jak-40, skončí v Žiline

Kaliňák informoval, že Slovensko tento rok dokončí obnovu vládnej letky.

Od začiatku marca sa začne uplatňovať jasličkový zákon

Detské jasle bude môcť prevádzkovať samospráva, živnostník, či nezisková organizácia.

Harabinov senát vyhovel dovolaniu exposlanca Ďuračku

Súdy sa podľa Štefana Harabina nezaoberali námietkou zaujatosti voči prokurátorovi.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop