BRATISLAVA. Nový zákon o cestnej premávke si vyžiada aj výmenu tisícok dopravných značiek po celom Slovensku. Vyhláška totiž nielen zavádza nové značky, ale mení aj niektoré zaužívané. Hoci je zmena často iba kozmetická, vymeniť musia tabuľu za tabuľu.
Preškrtnutý žltý kosoštvorec označujúci koniec hlavnej cesty už po novom nebude preškrtnutý hrubým čiernym pásom, ale šiestimi úzkymi čiarami. Rovnaká zmena sa týka značiek o konci zákazu predchádzania, najvyššej dovolenej rýchlosti alebo zákazu zvukových znamení. Zmeny podľa polície zlaďujú naše značky s Európou.
Diaľnice zmenia tvár
Najviac novinky zasiahnu diaľnice a rýchlostné cesty. „Zmenili sa štandardy takmer na všetkých návestiach, takže budeme musieť meniť celý značkový arzenál," vraví hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Náklady odhaduje až na miliardu korún (vyše 33 miliónov eur). Výroba veľkej návesti nad križovatkou napríklad stojí asi milión korún (vyše 33-tisíc eur).
Na návestiach pribudnú červené políčka s písmenom D alebo R a s číslom diaľnice alebo rýchlostnej cesty. Pribudne aj očíslovanie výjazdov z diaľnic, ktoré má uľahčiť orientáciu. Menia sa aj informatívne značky upozorňujúce na objekty popri ceste. „Na všetkých výjazdoch z diaľnic a rýchlostných ciest musíme osadiť varovnú tabuľu o zákaze vjazdu," hovorí Jánošík.
Desiatky či stovky miliónov korún si zmeny vyžiadajú aj na cestách I. triedy, ktoré spravuje Slovenská správa ciest. „Máme napríklad 23 informatívnych značiek o rýchlostných limitoch na hraniciach. Len výmena týchto tabúľ si vyžiada zhruba 3300 eur za jednu," povedala hovorkyňa správy ciest Iveta Fedorová.
Na cestách I. triedy bude treba vymeniť aj zhruba 500 značiek o konci zákazu predbiehania a 60 značiek o konci hlavnej cesty. Do konca februára má byť jasné, na koľkých miestach po novom značkou povolia vyššiu rýchlosť a naopak, koľko zmizne zbytočných štyridsiatok.
Platiť budú aj mestá a župy
Hovorca policajného prezídia Martin Korch hovorí, že zákon ponecháva správcom ciest prechodné obdobie do konca júna 2012. „To je tri a pol roka, každá značka má svoju životnosť, takže to budú meniť v rámci bežnej výmeny dopravného značenia, osádzania nových úsekov, alebo pri zmene dopravnej situácie," hovorí. „Že by to v takom období boli také horibilné prostriedky, ktoré by narušili rozpočet, pochybujem."
Peniaze na výmenu značiek na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy pôjdu zo štátneho rozpočtu. Zmeny ďalších tisícok značiek na cestách nižších tried musia zaplatiť župy, mestá a obce, pod ktoré tieto cesty spadajú.
Prvé vynovené značky na diaľniciach podľa Jánošíka pribudnú až o niekoľko mesiacov. „Najskôr musíme zadať spracovanie projektov dopravného značenia, tie potom musia schváliť rôzne inštitúcie a až potom sa začne s výrobou a osádzaním," hovorí Jánošík.

Beata
Balogová
