BUZITKA. O obnovu mostov cez rieku Ipeľ sa už niekoľko rokov usiluje občianske združenie Ipeľské mosty. Dva z mostov, medzi slovenským Peťovom a maďarskou Póstyénpusztou, Rákošom a Rárospusztou by sa mohli začať stavať už tento rok.
"Koncom roku 2008 sme podali žiadosť o podporu projektu obnovy mostov do Programu cezhraničnej spolupráce Maďarsko-Slovensko 2007-2013," povedala TASR zástupkyňa združenia Katalin Molnár. Požiadavka na stavbu mostov a súvisiacich ciest bola na sedem miliónov eur (210,88 milióna Sk). Výsledok by sa mali dozvedieť koncom marca.
Výstavbu cestných spojení cez Ipeľ pre medzinárodnú cestnú dopravu s maximálnou celkovou hmotnosťou do 12 ton dohodli vlády Slovenskej republiky a Maďarskej republiky.
Na projekte obnovy mostov a cestného spojenie cez Ipeľ spolupracuje združenia s Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) a maďarskou župou Nógrád. BBSK ako budúci vlastník novovybudovaných ciest III. triedy by sa mal spolupodieľať na financovaní týchto dvoch mostov zničených počas druhej svetovej vojny sumou 1,27 milióna eur (38,26 milióna Sk). Až 85 percent z konečnej sumy, teda 1,08 milióna eur (32,54 milióna Sk), zabezpečuje zo zdrojov EÚ. Ďalších desať percent, teda 127.045 eur (3,83 milióna Sk) predstavuje spolufinancovanie vlády a päť percent, 63.522 eur (1,91 milióna Sk) je spoluúčasť kraja.
Združenie má už vypracovanú projektovú dokumentáciu aj na obnovu ďalších piatich mostov cez Ipeľ v BBSK a dvoch v Nitrianskom samosprávnom kraji (NRSK). O ich podporu bude žiadať eurofondy v ďalšom schvaľovacom období.
Obyvatelia žijúci v uvedenej oblasti musia za príbuznými či prácou na druhý breh rieky Ipeľ cestovať k najbližšiemu premosteniu, často aj niekoľko desiatok kilometrov. A to aj napriek tomu, že vzdušnou čiarou delí maďarské a slovenské pohraničné obce iba niekoľko desiatok metrov.