AKTUALIZOVANÉ 17:36

Rušňovodič: Nehode sa nedalo zabrániť

Reportáž o dojmoch ľudí, ktorí boli priamo pri polomskej tragédii.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

POLOMKA, BREZNO. Zrážka miestneho vlaku s autobusom plným turistov, ktorí smerovali na lyžiarske svahy horehronskej obce Polomka, je najväčšou tragédiou v tomto roku.

Podľa posledných informácií si nehoda vyžiadala 12 ľudských životov, ďalší ľudia sú ťažko zranení a ošetrujú ich v okolitých nemocniciach. Najťažšie prípady po havárii previezli do Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici, ale aj do nemocníc v Brezne, Revúcej a v Poprade.

Po príchode ministra vnútra, dopravy a premiéra nad železnicou krúžili záchranárske vrtuľníky.

Ďalšie fotografie od našich redaktorov:

Polícia uzavrela okolie železničného priecestia v Polomke, na ktorom sa stala tragédia. Na parkovisku, len niekoľko desiatok metrov od miesta nehody, záchranári vytvorili stredisko, kde sa postupne schádzajú príbuzní obetí havárie, ale aj tých, ktorí mali to šťastie a prežili. V nafukovacom stane im poskytujú prvé informácie.

Vlak vyšiel zo zákruty

Vlak s autobusom sa zrazili v Polomke na nechránenom železničnom priecestí pri bývalom drevokombináte. Priecestie je asi 15 metrov od hlavnej cesty, z ktorej odbočil autobus smerom k lyžiarskemu stredisku.

Vlak prichádzal v čase tragédie od Červenej Skaly. V čase, keď už bol vodič autobusu na priecestí, spoza zákruty sa objavil vlak. Dovtedy bol skrytý za kopcom, ktorý obchádzajú koľajnice. Rušňovodič, ktorý sa vyrútil spoza zákruty približne 70-kilometrovou rýchlosťou, nemal žiadnu šancu ubrzdiť na asi 100 až 150 metroch od autobusu.

Dopravní špecialisti tvrdia, že najlepší reakčný čas od spozorovania prekážky do začiatku brzdenia je 1,5 sekundy. Kým rušňovodič spozoroval prekážku prešiel pri 70 kilometrovej rýchlosti minimálne 30 metrov. V ideálnom prípade mal teda na zabrzdenie kolosu rušňovodič 70 metrov.

Reportérka motoristickej prílohy sme.sk Alena Šperková, ktorá viezla rušňovodiča z nemocnice, opisuje stretnutie s ním takto: „Nechcel sa k situácii vyjadrovať. Bol na tom psychicky zle. Mal len drobné zranenia. Povedal len, že to bola strašná nehoda, ktorej nedokázal zabrániť. Sedel som v silnejšom stroji, oveľa horšie sú na tom tí z autobusu, povedal."

Pomoc psychológov

Pomoc ľuďom, ktorí boli v autobuse, ale aj záchranárom a policajtom poskytujú priamo na parkovisku po nehode profesionálni psychológovia.

Policajná psychologička sa rozprávala s ľuďmi, ktorí zrážku autobusu s vlakom prežili. Hovorí, že potrebujú najmä pochopenie a normálne ľudské slová, ale inak sú v poriadku a ponáhľala sa za ďalšími.

Ľudia určite potrebujú pomoc. Ešte o druhej poobede mnohí bezmocne pobehovali po nemocnici v Brezne a hľadali svojich príbuzných. Pýtali sa na mená, ale tak krátko po nehode im ešte nevedeli povedať, kde sú.

„Sme na začiatku. Bola tam moja manželka, a neviem čo s ňou je. Neviem, či žije, či je v nemocnici v Brezne, alebo inde. Musím hľadať," hovorí Jozef.

Požadovali aj demisiu Vážneho

Podľa Šperkovej, ktorá bola v tom čase priamo v breznianskej nemocnici, zdravotníci poskytovali okamžitú pomoc. Personál nemocnice sa snažil poskytovať príbuzným všetky potrebné informácie v kritickej chvíli, ale museli sa venovať najmä záchrane a ošetrovaniu zranených.

Primár traumatológie v Brezne Peter Saktor tvrdí, že po nehode je deväť ľudí zatiaľ mimo ohrozenia života. Niekoľkých okamžite operovali na anesteziologickom oddelení.

Ľudia na mieste nehody, ale aj niektorí policajti hovorili, že neoznačené priecestie malo byť už dávno označené semaforom. Pred niekoľkými rokmi tam zahynula posádka osobného auta. Aj oni šli lyžovať. Nervózni ľudia požadovali aj demisiu ministra dopravy Vážneho.

((lokacia))

Najhoršie nešťastia

BRATISLAVA. Najväčším železničným nešťastím v povojnovej histórii Slovenska bola zrážka nákladného a osobného vlaku medzi železničnými stanicami Sládkovičovo a Galanta.

Nehoda sa stala v auguste 1945 a vyžiadala si 35 obetí a 50 ťažko zranených. O dva roky neskôr sa pre vysokú rýchlosť v zákrute vykoľajil vlak pri obci Sekule na Záhorí, pri nehode zahynulo 19 cestujúcich.

Na Slovensku sa masová nehoda na koľajniciach, pri ktorej zomierajú desiatky osôb, už dlho nestala. Nemecko v roku 1998 šokovala havária rýchlostného magnetického vlaku so 101 obeťami.

Michal Piško, publikované 18. 10. 2007
Zrážky vlakov s autobusmi na železničných priecestiach v Európe

22. júla 2007
Osem ľudských životov si vyžiadala zrážka vlaku s autobusom plným svadobčanov vracajúcich sa za úsvitu z veselice na juhu Rumunska. Vodič autobusu prechádzal cez koľaje, hoci svietilo výstražné svetlo na prejazde.

13. januára 2006
Pri zrážke autobusu a vlaku v Krasnodarskom kraji na juhu Rusku zomrelo 21 ľudí. Nešťastie sa stalo na nechránenom železničnom prejazde za hustej hmly.

2. júna 2005
Štrnásť osôb vrátane dvoch detí zomrelo po tom, čo sa nákladný vlak zrazil s autobusom na nechránenom železničnom prejazde pri juhoukrajinskej obci Novosjolovka v Odeskej oblasti.

25. júla 2004
Najmenej 14 ľudí prišlo o život pri zrážke vlaku s mikrobusom v provincii Aydin v západnej časti Turecka.

16. mája 2004
Pätnásť ľudských životov si vyžiadala zrážka autobusu s nákladným vlakom pri Odese na juhu Ukrajiny. Vodič autobusu ignoroval signalizáciu na prejazde.

8. mája 2003
Pri známom maďarskom letovisku Siófok pri Balatone sa zrazil osobný vlak s nemeckým autobusom, keď vodič autobusu zrejme ignoroval červené výstražné znamenie na prejazde. Nehoda si vyžiadala 33 obetí, všetci boli nemeckí turisti.

23. mája 2001
Deväť ľudí zomrelo a 21 sa zranilo pri zrážke autobusu s vlakom v ruskej Kaliningradskej oblasti.

ČTK

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 600
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 622
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 146
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 122
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 980
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 589
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 709
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 100
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 094
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Minister Robert Kaliňák v roku 2012 dohadoval štátnu pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku potom získala firma jeho kamaráta Mareka Turčana.

Slovensko chce byť sídlom Európskej liekovej agentúry, predložilo kandidatúru

Vedenie agentúry by chcelo krajinu, ktorá má skúsenosť s niektorou z európskych agentúr.

Matica sa ukazuje s brancami aj kotlebovcami

Matica slovenská má finančné problémy, ministerstvo kultúry hovorí o stopnutí dotácií.

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Podpredsedníčka Úradu na ochranu osobných údajov Anna Vitteková išla na služobnú kontrolnú cestu do Pekingu, hoci nie je inšpektorka.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop