BANSKÁ BYSTRICA. S návrhom optimalizácie mestskej verejnej osobnej dopravy (MVOD), ktorý pre mesto Banská Bystrica vypracoval Výskumný ústav dopravný Žilina a ktorý obsahuje výraznú redukciu počtu liniek pri zachovaní súčasného množstva spojov a miernom znížení výkonov, spoločnosť SAD Zvolen ako jeden z dvoch dopravcov zabezpečujúcich MVOD v Banskej Bystrici súhlasí.
Pre agentúru SITA to uviedol vedúci odboru dopravných informácií SAD Zvolen Marek Modranský. Pripomenul, že osobitne vítajú navrhované zavedenie expresných autobusových liniek. „Ak sa podarí uviesť do života návrhy vyplývajúce z projektu, vytvorí sa zjednocujúci dopravný systém, ktorý by mal vyhovovať všetkým, predovšetkým však cestujúcim. Nemal by pre nich byť problém dostať mestskou dopravou kamkoľvek, navyše bez toho, aby na cestovnom zaplatili viac.
Cena za prestup by mala byť skôr symbolická, aby cestujúci nemuseli pre úsporu na cestovnom dochádzať dlhšie vzdialenosti pešo,“ uviedol Modranský. Dodal, že redukcia počtu ani dĺžky autobusových liniek by sa ich firmy nemala výraznejšie dotknúť. SAD Zvolen, ktorá prevádzkuje autobusové linky banskobystrickej MVOD, má platnú dohodu na ročný výkon 2,2 milióna kilometra.
Mestský Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPMBB), ktorý prevádzkuje trolejbusové a minibusové linky MVOD sa zatiaľ k návrhu optimalizácie nevyjadruje. „Návrh stále študujeme, stanovisko poskytneme v najbližších dňoch,“ povedal pre agentúru SITA hovorca DPMBB Juraj Jendrišák.
Podľa návrhu optimalizácie sa má súčasný systém MVOD v Banskej Bystrici s dlhými linkami cez celé mesto zmeniť na systém založený na prestupnej tarife, v ktorom na hlavné expresné a trolejbusové linky s krátkymi intervalmi spojov nadväzujú obslužné autobusové linky pre okrajové časti mesta s dlhšími intervalmi spojov. Počet liniek sa má znížiť zo súčasných 28 na 19, pričom počet spojov má byť vyšší o 0,72 percenta, čo má spolu priniesť úsporu 3,7 percenta vo výkonoch MVOD.
Zo súčasných siedmich trolejbusových liniek by mali zostať štyri, namiesto terajších 18 autobusových liniek má zostať 12 – z toho tri majú byť expresné a deväť obslužných – a všetky tri minibusové linky majú zostať zachované. Pre časť zo zostávajúcich liniek je navrhnutá zmena trasovania. Napriek zvýšeniu počtu prestupov by mal nový systém podľa jeho autorov návrhu priniesť cestujúcim zrýchlenie prepravy. Aby prestupy neznamenali zdraženie cestovného, navrhujú autori zaviesť len minimálnu, takzvanú evidenčnú cenu cestovného za prestup.
Hovorkyňa banskobystrického primátora Monika Pastuchová pre agentúru SITA uviedla, že zmeny MVOD, ktoré budú vychádzať z tohto návrhu optimalizácie, budú schvaľovať mestskí poslanci na aprílovom zasadnutí. Nové cestovné poriadky by potom mali platiť od 1. júla.
Navrhovaná optimalizácia prevádzky MVOD je súčasťou plánu dopravnej obslužnosti, ktorého vypracovanie si mesto Banská Bystrica od žilinského Výskumného ústavu dopravného objednalo ešte v apríli minulého roka za 749 700 korún (24 885,48 eura).