Šofér má na prejazd priecestia sedem sekúnd

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO PRIECESTIA. Vodičovi hrozí zrážka s vlakom aj v prípade, že pred pohnutím nespraví chybu a správne si zaradí rýchlosť.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

Premiér Robert Fico s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom tvrdia, že zrážka autobusu a vlaku sa stala na prehľadnom úseku pri dobrej viditeľnosti, kde bolo doľava z pozície šoféra vidieť tristo až štyristo metrov.

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO ÚSEKU NIŽŠIE V ČLÁNKU

V skutočnosti vodič auta, prichádzajúci k tomuto priecestiu z hlavnej cesty vidí na vzdialenosť stoštyridsať, maximálne stošesťdesiat metrov, pričom mu pri výhľade prekážajú drevené elektrické stĺpy o ktorých sa nedá povedať, či sú funkčné.

Bežnému vodičovi auta, ktorý tam prichádza na lyžovačku, trvá podľa meraní SME prejazd z miesta rozhľadu až po bezpečné opustenie priecestia štyri až sedem sekúnd. Vlak, ktorý má na tomto úseku povolenú rýchlosť 70 km/h prejde úsek dlhých stoštyridsať metrov za 7,2 sekundy.

V prípade, že vodič neurobí žiadnu chybu a správne si pred priecestím zaradí rýchlosť a pohne sa, môže mu hroziť zrážka s vlakom.

  • šofér, ktorý smeruje do lyžiarskeho strediska, vidí v smere doľava na vzdialenosť 140-160 metrov
  • prejazd cez priecestie trvá šoférovi 4 - 7 sekúnd
  • vlak pri rýchlosti 70 km/h prejde 140 metrov za 7,2 sekundy


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zlý výhľad a nekvalitná cesta

Vodič, bezprostredne po nehode potvrdil, že na priecestí preraďoval rýchlosť a takmer zastal. Dôvodom pomalého prechádzania cez priecestie je aj nekvalitná cesta a jamy a tiež výhľad na lyžiarske stredisko. Počas víkendu v lyžiarskej sezóne prejde cez priecestie v priebehu piatich minút okolo pätnásť vozidiel, najmä na začiatku lyžovačky.

Vodič auta, ktorý zastane pred priecestím zo strany hlavnej cesty nemá šancu vidieť do vzdialenosti tristo metrov. Z takto vzdialeného bodu nevidí na priecestie ani rušňovodič, ktorému sa výhľad na samotné priecestie začína odkrývať zo vzdialenosti iba necelých dvesto metrov.

Približne z takejto vzdialenosti mohol vidieť autobus na priecestí aj rušňovodič motorového vlaku. Táto vzdialenosť však zrejme nepostačuje na spomalenie a už vôbec na zastavenie vlaku, keďže v plnej rýchlosti narazil do autobusu.

Neďaleké priecestie pri drevokombináte signalizáciu má

Priechod zostal aj po tragédii naďalej nezabezpečený, lyžiarske stredisko Polomka-Bučník navštevuje čoraz viac turistov a vodičov, ktorí situáciu dobre nepoznajú. Je pravda, že v priebehu leta je doprava redšia a ešte nedošlo k zrážke vlaku s nákladným autom, ktoré sa na tomto úseku v čase letnej sezóny pohybujú dosť nahusto.

V zimnom období nie je na danom úseku znížená rýchlosť vlakov, ani žiadne iné opatrenie, ktoré by zvýšilo bezpečnosť turistov. Železničná stanica v Polomke je natoľko vzdialená od tohto miesta, že vlaky tu ešte nebrzdia a prechádzajú tadiaľ plnou rýchlosťou.

Približne 500 metrov od miesta nešťastia v smere do Brezna je ďalšie priecestie so svetelnou signalizáciou, čím je správne a bezpečne vyriešený prechod ľudí do firiem, ktoré sídlia v areáli bývalého drevokombinátu. Počet áut prechádzajúcich do drevokombinátu je však v súčasnosti podstatne nižší, než počet účastníkov lyžiarskeho strediska, ktorí prechádzajú práve cez nezabezpečené priecestie.

Ako sa prechádza cez priecestie pri Polomke

Po nehode obnovili dopravnú značku s tabuľou. Na železničnom priecestí však okrem kahancov obetiam nič nepribudlo. Podobne ako po prvej tragédii pred dvoma rokmi:

01_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

02_POLOMKA_MIESTO.jpg

V mieste kde sa môže vodič rozhodnúť a zaradiť rýchlosť pred prechodom (tak je to správne) mu vo výhľade zacláňajú stĺpy. Vidí obmedzene na 140 metrov:

03_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred koľajnicami má vodič takýto výhľad:

04_POLOMKA_MIESTO.jpg

09_POLOMKA_MIESTO.jpg

Vodič prichádzajúci od lyžiarskeho stredicka k hlavnej ceste má o niečo lepší výhľad. 15 metrov pred koľajami začína vidieť na dráhu 140 metrov:

06_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred priecestím vidí vodič vychádzajúci z lyžiarskeho strediska na 180, maximálne 200 metrov:

07_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

08_POLOMKA_MIESTO.jpg

Na priecestí aj deň po tragédii prechádza množstvo áut. V priebehu piatich minút 15 až 20 vozidiel:

10_POLOMKA_MIESTO.jpg

11_POLOMKA_MIESTO.jpg

Lyžiarske stredisko Polomka Bučník nie je v prevádzke prvú sezónu ale lyžiari sem chodia už niekoľko rokov. Vďaka dobré zasnežovaniu a lacnej lyžovačke ich pribúda. Napriek frekvetovanosti úseku sa ani po prvej tragédii veľa nezmenilo:

12_POLOMKA_MIESTO.jpg

Bežnému vodičovi osobného automobilu trvalo podľa zistení SME 5 až sedem sekúnd kým prešiel kritické miesto. Čas sme merali od vtedy ako sa rozhliadol, zaradil rýchlosť a pohol sa až po bezpečné opustenie koľají. 140 metrov dobrej viditeľnosti prejde vlak pri povolenej sedemdesiatkilometrovej rýchlosti za 7,2 sekundy:

13_POLOMKA_MIESTO.jpg

Rasťo Chvála

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 055
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 864
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 897
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 402
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 116
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 526
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 499
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 660
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 982
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Pokuta za nedodanie lieku na recept môže po novom dosiahnuť aj milión eur

Nový systém má pomôcť pacientovi dostať liek do dvoch dní, dodávatelia liekov ho kritizujú.

Kováčik sa má podľa Čižnára venovať riadeniu úradu, nie žalobám

Generálna prokuratúra reaguje na informáciu, že Kováčik za osem rokov svojho pôsobenia dozoroval 61 prípadov, no žalobu nepodal ani raz.

Slovensko ľudské práva prezentovalo ako prekážku bezpečnosti, tvrdí Amnesty

Slováci podľa organizácie nezaostávajú v nenávistnej rétorike za ostatnými národmi.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop