Šofér má na prejazd priecestia sedem sekúnd

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO PRIECESTIA. Vodičovi hrozí zrážka s vlakom aj v prípade, že pred pohnutím nespraví chybu a správne si zaradí rýchlosť.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

Premiér Robert Fico s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom tvrdia, že zrážka autobusu a vlaku sa stala na prehľadnom úseku pri dobrej viditeľnosti, kde bolo doľava z pozície šoféra vidieť tristo až štyristo metrov.

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO ÚSEKU NIŽŠIE V ČLÁNKU

V skutočnosti vodič auta, prichádzajúci k tomuto priecestiu z hlavnej cesty vidí na vzdialenosť stoštyridsať, maximálne stošesťdesiat metrov, pričom mu pri výhľade prekážajú drevené elektrické stĺpy o ktorých sa nedá povedať, či sú funkčné.

Bežnému vodičovi auta, ktorý tam prichádza na lyžovačku, trvá podľa meraní SME prejazd z miesta rozhľadu až po bezpečné opustenie priecestia štyri až sedem sekúnd. Vlak, ktorý má na tomto úseku povolenú rýchlosť 70 km/h prejde úsek dlhých stoštyridsať metrov za 7,2 sekundy.

V prípade, že vodič neurobí žiadnu chybu a správne si pred priecestím zaradí rýchlosť a pohne sa, môže mu hroziť zrážka s vlakom.

  • šofér, ktorý smeruje do lyžiarskeho strediska, vidí v smere doľava na vzdialenosť 140-160 metrov
  • prejazd cez priecestie trvá šoférovi 4 - 7 sekúnd
  • vlak pri rýchlosti 70 km/h prejde 140 metrov za 7,2 sekundy


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zlý výhľad a nekvalitná cesta

Vodič, bezprostredne po nehode potvrdil, že na priecestí preraďoval rýchlosť a takmer zastal. Dôvodom pomalého prechádzania cez priecestie je aj nekvalitná cesta a jamy a tiež výhľad na lyžiarske stredisko. Počas víkendu v lyžiarskej sezóne prejde cez priecestie v priebehu piatich minút okolo pätnásť vozidiel, najmä na začiatku lyžovačky.

Vodič auta, ktorý zastane pred priecestím zo strany hlavnej cesty nemá šancu vidieť do vzdialenosti tristo metrov. Z takto vzdialeného bodu nevidí na priecestie ani rušňovodič, ktorému sa výhľad na samotné priecestie začína odkrývať zo vzdialenosti iba necelých dvesto metrov.

Približne z takejto vzdialenosti mohol vidieť autobus na priecestí aj rušňovodič motorového vlaku. Táto vzdialenosť však zrejme nepostačuje na spomalenie a už vôbec na zastavenie vlaku, keďže v plnej rýchlosti narazil do autobusu.

Neďaleké priecestie pri drevokombináte signalizáciu má

Priechod zostal aj po tragédii naďalej nezabezpečený, lyžiarske stredisko Polomka-Bučník navštevuje čoraz viac turistov a vodičov, ktorí situáciu dobre nepoznajú. Je pravda, že v priebehu leta je doprava redšia a ešte nedošlo k zrážke vlaku s nákladným autom, ktoré sa na tomto úseku v čase letnej sezóny pohybujú dosť nahusto.

V zimnom období nie je na danom úseku znížená rýchlosť vlakov, ani žiadne iné opatrenie, ktoré by zvýšilo bezpečnosť turistov. Železničná stanica v Polomke je natoľko vzdialená od tohto miesta, že vlaky tu ešte nebrzdia a prechádzajú tadiaľ plnou rýchlosťou.

Približne 500 metrov od miesta nešťastia v smere do Brezna je ďalšie priecestie so svetelnou signalizáciou, čím je správne a bezpečne vyriešený prechod ľudí do firiem, ktoré sídlia v areáli bývalého drevokombinátu. Počet áut prechádzajúcich do drevokombinátu je však v súčasnosti podstatne nižší, než počet účastníkov lyžiarskeho strediska, ktorí prechádzajú práve cez nezabezpečené priecestie.

Ako sa prechádza cez priecestie pri Polomke

Po nehode obnovili dopravnú značku s tabuľou. Na železničnom priecestí však okrem kahancov obetiam nič nepribudlo. Podobne ako po prvej tragédii pred dvoma rokmi:

01_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

02_POLOMKA_MIESTO.jpg

V mieste kde sa môže vodič rozhodnúť a zaradiť rýchlosť pred prechodom (tak je to správne) mu vo výhľade zacláňajú stĺpy. Vidí obmedzene na 140 metrov:

03_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred koľajnicami má vodič takýto výhľad:

04_POLOMKA_MIESTO.jpg

09_POLOMKA_MIESTO.jpg

Vodič prichádzajúci od lyžiarskeho stredicka k hlavnej ceste má o niečo lepší výhľad. 15 metrov pred koľajami začína vidieť na dráhu 140 metrov:

06_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred priecestím vidí vodič vychádzajúci z lyžiarskeho strediska na 180, maximálne 200 metrov:

07_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

08_POLOMKA_MIESTO.jpg

Na priecestí aj deň po tragédii prechádza množstvo áut. V priebehu piatich minút 15 až 20 vozidiel:

10_POLOMKA_MIESTO.jpg

11_POLOMKA_MIESTO.jpg

Lyžiarske stredisko Polomka Bučník nie je v prevádzke prvú sezónu ale lyžiari sem chodia už niekoľko rokov. Vďaka dobré zasnežovaniu a lacnej lyžovačke ich pribúda. Napriek frekvetovanosti úseku sa ani po prvej tragédii veľa nezmenilo:

12_POLOMKA_MIESTO.jpg

Bežnému vodičovi osobného automobilu trvalo podľa zistení SME 5 až sedem sekúnd kým prešiel kritické miesto. Čas sme merali od vtedy ako sa rozhliadol, zaradil rýchlosť a pohol sa až po bezpečné opustenie koľají. 140 metrov dobrej viditeľnosti prejde vlak pri povolenej sedemdesiatkilometrovej rýchlosti za 7,2 sekundy:

13_POLOMKA_MIESTO.jpg

Rasťo Chvála

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 504
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 715
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 039
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 862
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 671
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 497
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 333
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 974
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 951
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 811

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Ľudia podľa prieskumu nesúhlasia s rozhodnutím Matoviča nechodiť do parlamentu

S rozhodnutím Igora Matoviča nechodiť do parlamentu nesúhlasí vyše 62 percent opýtaných.

Do Súdnej rady sa nedostali zástupcovia združenia Za otvorenú justíciu

Združeniu sudcov Slovenska prešlo všetkých šesť kandidátov.

Autá tajnej služby videla celá ulica. Ako sledovali Kováča mladšieho

Ústavný súd má necelé dva týždne na to, aby rozhodol o osude Mečiarových amnestií. Ak ich zruší, pred súd sa postaví aj bývalý šéf SIS Ivan Lexa.

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.