Premiér Robert Fico s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom tvrdia, že zrážka autobusu a vlaku sa stala na prehľadnom úseku pri dobrej viditeľnosti, kde bolo doľava z pozície šoféra vidieť tristo až štyristo metrov.
PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO ÚSEKU NIŽŠIE V ČLÁNKU
V skutočnosti vodič auta, prichádzajúci k tomuto priecestiu z hlavnej cesty vidí na vzdialenosť stoštyridsať, maximálne stošesťdesiat metrov, pričom mu pri výhľade prekážajú drevené elektrické stĺpy o ktorých sa nedá povedať, či sú funkčné.
Bežnému vodičovi auta, ktorý tam prichádza na lyžovačku, trvá podľa meraní SME prejazd z miesta rozhľadu až po bezpečné opustenie priecestia štyri až sedem sekúnd. Vlak, ktorý má na tomto úseku povolenú rýchlosť 70 km/h prejde úsek dlhých stoštyridsať metrov za 7,2 sekundy.
V prípade, že vodič neurobí žiadnu chybu a správne si pred priecestím zaradí rýchlosť a pohne sa, môže mu hroziť zrážka s vlakom.
- šofér, ktorý smeruje do lyžiarskeho strediska, vidí v smere doľava na vzdialenosť 140-160 metrov
- prejazd cez priecestie trvá šoférovi 4 - 7 sekúnd
- vlak pri rýchlosti 70 km/h prejde 140 metrov za 7,2 sekundy
Zlý výhľad a nekvalitná cesta
Vodič, bezprostredne po nehode potvrdil, že na priecestí preraďoval rýchlosť a takmer zastal. Dôvodom pomalého prechádzania cez priecestie je aj nekvalitná cesta a jamy a tiež výhľad na lyžiarske stredisko. Počas víkendu v lyžiarskej sezóne prejde cez priecestie v priebehu piatich minút okolo pätnásť vozidiel, najmä na začiatku lyžovačky.
Vodič auta, ktorý zastane pred priecestím zo strany hlavnej cesty nemá šancu vidieť do vzdialenosti tristo metrov. Z takto vzdialeného bodu nevidí na priecestie ani rušňovodič, ktorému sa výhľad na samotné priecestie začína odkrývať zo vzdialenosti iba necelých dvesto metrov.
Približne z takejto vzdialenosti mohol vidieť autobus na priecestí aj rušňovodič motorového vlaku. Táto vzdialenosť však zrejme nepostačuje na spomalenie a už vôbec na zastavenie vlaku, keďže v plnej rýchlosti narazil do autobusu.
Neďaleké priecestie pri drevokombináte signalizáciu má
Priechod zostal aj po tragédii naďalej nezabezpečený, lyžiarske stredisko Polomka-Bučník navštevuje čoraz viac turistov a vodičov, ktorí situáciu dobre nepoznajú. Je pravda, že v priebehu leta je doprava redšia a ešte nedošlo k zrážke vlaku s nákladným autom, ktoré sa na tomto úseku v čase letnej sezóny pohybujú dosť nahusto.
V zimnom období nie je na danom úseku znížená rýchlosť vlakov, ani žiadne iné opatrenie, ktoré by zvýšilo bezpečnosť turistov. Železničná stanica v Polomke je natoľko vzdialená od tohto miesta, že vlaky tu ešte nebrzdia a prechádzajú tadiaľ plnou rýchlosťou.
Približne 500 metrov od miesta nešťastia v smere do Brezna je ďalšie priecestie so svetelnou signalizáciou, čím je správne a bezpečne vyriešený prechod ľudí do firiem, ktoré sídlia v areáli bývalého drevokombinátu. Počet áut prechádzajúcich do drevokombinátu je však v súčasnosti podstatne nižší, než počet účastníkov lyžiarskeho strediska, ktorí prechádzajú práve cez nezabezpečené priecestie.
Ako sa prechádza cez priecestie pri Polomke
Po nehode obnovili dopravnú značku s tabuľou. Na železničnom priecestí však okrem kahancov obetiam nič nepribudlo. Podobne ako po prvej tragédii pred dvoma rokmi:
Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:
V mieste kde sa môže vodič rozhodnúť a zaradiť rýchlosť pred prechodom (tak je to správne) mu vo výhľade zacláňajú stĺpy. Vidí obmedzene na 140 metrov:
Tesne pred koľajnicami má vodič takýto výhľad:
Vodič prichádzajúci od lyžiarskeho stredicka k hlavnej ceste má o niečo lepší výhľad. 15 metrov pred koľajami začína vidieť na dráhu 140 metrov:
Tesne pred priecestím vidí vodič vychádzajúci z lyžiarskeho strediska na 180, maximálne 200 metrov:
Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:
Na priecestí aj deň po tragédii prechádza množstvo áut. V priebehu piatich minút 15 až 20 vozidiel:
Lyžiarske stredisko Polomka Bučník nie je v prevádzke prvú sezónu ale lyžiari sem chodia už niekoľko rokov. Vďaka dobré zasnežovaniu a lacnej lyžovačke ich pribúda. Napriek frekvetovanosti úseku sa ani po prvej tragédii veľa nezmenilo:
Bežnému vodičovi osobného automobilu trvalo podľa zistení SME 5 až sedem sekúnd kým prešiel kritické miesto. Čas sme merali od vtedy ako sa rozhliadol, zaradil rýchlosť a pohol sa až po bezpečné opustenie koľají. 140 metrov dobrej viditeľnosti prejde vlak pri povolenej sedemdesiatkilometrovej rýchlosti za 7,2 sekundy:
Rasťo Chvála
Najdôležitejšie o nehode v Polomke
- Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
- Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených
Viac informácii
- všetky fakty o nehode Pri Polomke sa zrazila lokálka s autobusom. Dvanásť mŕtvych - kliknite
- Svetlá na priecestí žiadali márne
- O demisii pre nehodu zatiaľ nikto neuvažuje
- Šofér má na prejazd priecestia sedem sekúnd
- Vodič vlak videl, no nestihol už autobusom pohnúť
- Slovensko smúti za obeťami, začal sa výsluch šoféra
- reportáž z miesta tragédie Rušňovodič: Nehode sa nedalo zabrániť - kliknite
Ďalšie články
- Tragédia zarezonovala aj vo svetových médiách
- Priecestia sú nebezpečné aj u nás
- Rušňovodiči tvrdia: Šoféri sú veľmi nedisciplinovaní

Beata
Balogová
