SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Šofér má na prejazd priecestia sedem sekúnd

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO PRIECESTIA. Vodičovi hrozí zrážka s vlakom aj v prípade, že pred pohnutím nespraví chybu a správne si zaradí rýchlosť.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

Premiér Robert Fico s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom tvrdia, že zrážka autobusu a vlaku sa stala na prehľadnom úseku pri dobrej viditeľnosti, kde bolo doľava z pozície šoféra vidieť tristo až štyristo metrov.

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO ÚSEKU NIŽŠIE V ČLÁNKU

V skutočnosti vodič auta, prichádzajúci k tomuto priecestiu z hlavnej cesty vidí na vzdialenosť stoštyridsať, maximálne stošesťdesiat metrov, pričom mu pri výhľade prekážajú drevené elektrické stĺpy o ktorých sa nedá povedať, či sú funkčné.

Bežnému vodičovi auta, ktorý tam prichádza na lyžovačku, trvá podľa meraní SME prejazd z miesta rozhľadu až po bezpečné opustenie priecestia štyri až sedem sekúnd. Vlak, ktorý má na tomto úseku povolenú rýchlosť 70 km/h prejde úsek dlhých stoštyridsať metrov za 7,2 sekundy.

V prípade, že vodič neurobí žiadnu chybu a správne si pred priecestím zaradí rýchlosť a pohne sa, môže mu hroziť zrážka s vlakom.

  • šofér, ktorý smeruje do lyžiarskeho strediska, vidí v smere doľava na vzdialenosť 140-160 metrov
  • prejazd cez priecestie trvá šoférovi 4 - 7 sekúnd
  • vlak pri rýchlosti 70 km/h prejde 140 metrov za 7,2 sekundy


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zlý výhľad a nekvalitná cesta

Vodič, bezprostredne po nehode potvrdil, že na priecestí preraďoval rýchlosť a takmer zastal. Dôvodom pomalého prechádzania cez priecestie je aj nekvalitná cesta a jamy a tiež výhľad na lyžiarske stredisko. Počas víkendu v lyžiarskej sezóne prejde cez priecestie v priebehu piatich minút okolo pätnásť vozidiel, najmä na začiatku lyžovačky.

Vodič auta, ktorý zastane pred priecestím zo strany hlavnej cesty nemá šancu vidieť do vzdialenosti tristo metrov. Z takto vzdialeného bodu nevidí na priecestie ani rušňovodič, ktorému sa výhľad na samotné priecestie začína odkrývať zo vzdialenosti iba necelých dvesto metrov.

Približne z takejto vzdialenosti mohol vidieť autobus na priecestí aj rušňovodič motorového vlaku. Táto vzdialenosť však zrejme nepostačuje na spomalenie a už vôbec na zastavenie vlaku, keďže v plnej rýchlosti narazil do autobusu.

Neďaleké priecestie pri drevokombináte signalizáciu má

Priechod zostal aj po tragédii naďalej nezabezpečený, lyžiarske stredisko Polomka-Bučník navštevuje čoraz viac turistov a vodičov, ktorí situáciu dobre nepoznajú. Je pravda, že v priebehu leta je doprava redšia a ešte nedošlo k zrážke vlaku s nákladným autom, ktoré sa na tomto úseku v čase letnej sezóny pohybujú dosť nahusto.

V zimnom období nie je na danom úseku znížená rýchlosť vlakov, ani žiadne iné opatrenie, ktoré by zvýšilo bezpečnosť turistov. Železničná stanica v Polomke je natoľko vzdialená od tohto miesta, že vlaky tu ešte nebrzdia a prechádzajú tadiaľ plnou rýchlosťou.

Približne 500 metrov od miesta nešťastia v smere do Brezna je ďalšie priecestie so svetelnou signalizáciou, čím je správne a bezpečne vyriešený prechod ľudí do firiem, ktoré sídlia v areáli bývalého drevokombinátu. Počet áut prechádzajúcich do drevokombinátu je však v súčasnosti podstatne nižší, než počet účastníkov lyžiarskeho strediska, ktorí prechádzajú práve cez nezabezpečené priecestie.

Ako sa prechádza cez priecestie pri Polomke

Po nehode obnovili dopravnú značku s tabuľou. Na železničnom priecestí však okrem kahancov obetiam nič nepribudlo. Podobne ako po prvej tragédii pred dvoma rokmi:

01_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

02_POLOMKA_MIESTO.jpg

V mieste kde sa môže vodič rozhodnúť a zaradiť rýchlosť pred prechodom (tak je to správne) mu vo výhľade zacláňajú stĺpy. Vidí obmedzene na 140 metrov:

03_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred koľajnicami má vodič takýto výhľad:

04_POLOMKA_MIESTO.jpg

09_POLOMKA_MIESTO.jpg

Vodič prichádzajúci od lyžiarskeho stredicka k hlavnej ceste má o niečo lepší výhľad. 15 metrov pred koľajami začína vidieť na dráhu 140 metrov:

06_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred priecestím vidí vodič vychádzajúci z lyžiarskeho strediska na 180, maximálne 200 metrov:

07_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

08_POLOMKA_MIESTO.jpg

Na priecestí aj deň po tragédii prechádza množstvo áut. V priebehu piatich minút 15 až 20 vozidiel:

10_POLOMKA_MIESTO.jpg

11_POLOMKA_MIESTO.jpg

Lyžiarske stredisko Polomka Bučník nie je v prevádzke prvú sezónu ale lyžiari sem chodia už niekoľko rokov. Vďaka dobré zasnežovaniu a lacnej lyžovačke ich pribúda. Napriek frekvetovanosti úseku sa ani po prvej tragédii veľa nezmenilo:

12_POLOMKA_MIESTO.jpg

Bežnému vodičovi osobného automobilu trvalo podľa zistení SME 5 až sedem sekúnd kým prešiel kritické miesto. Čas sme merali od vtedy ako sa rozhliadol, zaradil rýchlosť a pohol sa až po bezpečné opustenie koľají. 140 metrov dobrej viditeľnosti prejde vlak pri povolenej sedemdesiatkilometrovej rýchlosti za 7,2 sekundy:

13_POLOMKA_MIESTO.jpg

Rasťo Chvála

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  3. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  3. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  4. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  6. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  9. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 151
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 917
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 500
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 341
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 928
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 565
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 976
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 688
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 607
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Tomáš Koziak.

Neodstúpi, no ovplyvní to voľby, mieni.


5 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy odhalili takmer 740-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 004 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 8 h
Skryť Zatvoriť reklamu