SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Šofér má na prejazd priecestia sedem sekúnd

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO PRIECESTIA. Vodičovi hrozí zrážka s vlakom aj v prípade, že pred pohnutím nespraví chybu a správne si zaradí rýchlosť.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

Premiér Robert Fico s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom tvrdia, že zrážka autobusu a vlaku sa stala na prehľadnom úseku pri dobrej viditeľnosti, kde bolo doľava z pozície šoféra vidieť tristo až štyristo metrov.

PODROBNÝ POPIS NEBEZPEČNÉHO ÚSEKU NIŽŠIE V ČLÁNKU

V skutočnosti vodič auta, prichádzajúci k tomuto priecestiu z hlavnej cesty vidí na vzdialenosť stoštyridsať, maximálne stošesťdesiat metrov, pričom mu pri výhľade prekážajú drevené elektrické stĺpy o ktorých sa nedá povedať, či sú funkčné.

Bežnému vodičovi auta, ktorý tam prichádza na lyžovačku, trvá podľa meraní SME prejazd z miesta rozhľadu až po bezpečné opustenie priecestia štyri až sedem sekúnd. Vlak, ktorý má na tomto úseku povolenú rýchlosť 70 km/h prejde úsek dlhých stoštyridsať metrov za 7,2 sekundy.

V prípade, že vodič neurobí žiadnu chybu a správne si pred priecestím zaradí rýchlosť a pohne sa, môže mu hroziť zrážka s vlakom.

  • šofér, ktorý smeruje do lyžiarskeho strediska, vidí v smere doľava na vzdialenosť 140-160 metrov
  • prejazd cez priecestie trvá šoférovi 4 - 7 sekúnd
  • vlak pri rýchlosti 70 km/h prejde 140 metrov za 7,2 sekundy


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zlý výhľad a nekvalitná cesta

Vodič, bezprostredne po nehode potvrdil, že na priecestí preraďoval rýchlosť a takmer zastal. Dôvodom pomalého prechádzania cez priecestie je aj nekvalitná cesta a jamy a tiež výhľad na lyžiarske stredisko. Počas víkendu v lyžiarskej sezóne prejde cez priecestie v priebehu piatich minút okolo pätnásť vozidiel, najmä na začiatku lyžovačky.

Vodič auta, ktorý zastane pred priecestím zo strany hlavnej cesty nemá šancu vidieť do vzdialenosti tristo metrov. Z takto vzdialeného bodu nevidí na priecestie ani rušňovodič, ktorému sa výhľad na samotné priecestie začína odkrývať zo vzdialenosti iba necelých dvesto metrov.

Približne z takejto vzdialenosti mohol vidieť autobus na priecestí aj rušňovodič motorového vlaku. Táto vzdialenosť však zrejme nepostačuje na spomalenie a už vôbec na zastavenie vlaku, keďže v plnej rýchlosti narazil do autobusu.

Neďaleké priecestie pri drevokombináte signalizáciu má

Priechod zostal aj po tragédii naďalej nezabezpečený, lyžiarske stredisko Polomka-Bučník navštevuje čoraz viac turistov a vodičov, ktorí situáciu dobre nepoznajú. Je pravda, že v priebehu leta je doprava redšia a ešte nedošlo k zrážke vlaku s nákladným autom, ktoré sa na tomto úseku v čase letnej sezóny pohybujú dosť nahusto.

V zimnom období nie je na danom úseku znížená rýchlosť vlakov, ani žiadne iné opatrenie, ktoré by zvýšilo bezpečnosť turistov. Železničná stanica v Polomke je natoľko vzdialená od tohto miesta, že vlaky tu ešte nebrzdia a prechádzajú tadiaľ plnou rýchlosťou.

Približne 500 metrov od miesta nešťastia v smere do Brezna je ďalšie priecestie so svetelnou signalizáciou, čím je správne a bezpečne vyriešený prechod ľudí do firiem, ktoré sídlia v areáli bývalého drevokombinátu. Počet áut prechádzajúcich do drevokombinátu je však v súčasnosti podstatne nižší, než počet účastníkov lyžiarskeho strediska, ktorí prechádzajú práve cez nezabezpečené priecestie.

Ako sa prechádza cez priecestie pri Polomke

Po nehode obnovili dopravnú značku s tabuľou. Na železničnom priecestí však okrem kahancov obetiam nič nepribudlo. Podobne ako po prvej tragédii pred dvoma rokmi:

01_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

02_POLOMKA_MIESTO.jpg

V mieste kde sa môže vodič rozhodnúť a zaradiť rýchlosť pred prechodom (tak je to správne) mu vo výhľade zacláňajú stĺpy. Vidí obmedzene na 140 metrov:

03_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred koľajnicami má vodič takýto výhľad:

04_POLOMKA_MIESTO.jpg

09_POLOMKA_MIESTO.jpg

Vodič prichádzajúci od lyžiarskeho stredicka k hlavnej ceste má o niečo lepší výhľad. 15 metrov pred koľajami začína vidieť na dráhu 140 metrov:

06_POLOMKA_MIESTO.jpg

Tesne pred priecestím vidí vodič vychádzajúci z lyžiarskeho strediska na 180, maximálne 200 metrov:

07_POLOMKA_MIESTO.jpg

Pohľad z auta už na priecestí, ktoré stoji na koľajniciach. Vodič vidí maximálne 180 metrov. Rozhoduje sa však ešte pred priecestím a nie na ňom:

08_POLOMKA_MIESTO.jpg

Na priecestí aj deň po tragédii prechádza množstvo áut. V priebehu piatich minút 15 až 20 vozidiel:

10_POLOMKA_MIESTO.jpg

11_POLOMKA_MIESTO.jpg

Lyžiarske stredisko Polomka Bučník nie je v prevádzke prvú sezónu ale lyžiari sem chodia už niekoľko rokov. Vďaka dobré zasnežovaniu a lacnej lyžovačke ich pribúda. Napriek frekvetovanosti úseku sa ani po prvej tragédii veľa nezmenilo:

12_POLOMKA_MIESTO.jpg

Bežnému vodičovi osobného automobilu trvalo podľa zistení SME 5 až sedem sekúnd kým prešiel kritické miesto. Čas sme merali od vtedy ako sa rozhliadol, zaradil rýchlosť a pohol sa až po bezpečné opustenie koľají. 140 metrov dobrej viditeľnosti prejde vlak pri povolenej sedemdesiatkilometrovej rýchlosti za 7,2 sekundy:

13_POLOMKA_MIESTO.jpg

Rasťo Chvála

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 556
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 545
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 922
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 234
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 729
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 073
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 477
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Odchovanec domova: Plánoval som normálny život, ale prišiel pád

Okúsil ulicu i drogy, verí, že bude lepšie.

Adam Oračko po od odchode z detského domova zažil rôzne životné peripetie vrátane života na ulici a drog.
Rozhovor

Vyrastal v domove: Odchod od rodičov bola cesta z pekla do neba

Do bežného života vstupoval s odchodným a jednou taškou.

Keď prišiel do domova, tešil sa z teplej vody, oblečenia, jedla a výletov.