SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Svetlá na priecestí žiadali márne

Bývalý aj súčasný starosta chceli priecestie zabezpečiť už dávno. Železnice to neschválili.

Obec Polomka žiadala o zabezpečenie priechodu cez koľajnice už v roku 1999. Bezvýsledne. Železnice tvrdia, že takých žiadostí majú mnoho.

POLOMKA. Na tragickom priecestí v Polomke nebolo žiadne signalizačné zariadenie, len dopravná značka.
Ešte v sobotu ráno hovorkyňa železníc Martina Pavliková tvrdila, že ide o priecestie so svetelnou signalizáciou. Neskôr sa opravila. Pomýlilo ju, že priecestie so svetelnou signalizáciou je o štyristo metrov ďalej, pri bývalom drevokombináte.

Polomčania nevedia, prečo tam signalizácia je, a tu nie. „Toto nepochopím," čuduje sa mladý muž na mieste nehody.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Ľudia si myslia, že priecestie malo byť už dávno označené, pred niekoľkými rokmi na tom istom mieste zahynuli dvaja ľudia, keď sa zrazilo s vlakom osobné auto.

Železnice hovoria, že svetelné priecestie je priamo v dedine, má horšiu výhľadovosť a väčšiu frekvenciu. To sú hlavné kritériá pri rozhodovaní, či na priecestí budú svetlá a rampy.

Otrasný priechod

Ľudia však miesto tragédie považujú za nebezpečné. Redaktor SME Rasťo Chvála chodí do Polomky často, vždy sa snaží prejsť cez priecestie čo najrýchlejšie. V zime tiež podľa neho kvôli lyžiarom neplatí to, že priecestie je menej frekventované ako to so svetelnou signalizáciou.

„Keď niekto prichádza, nemá dobrý výhľad. Je tam zákruta okolo kopca. Vlak tam nevidno. V neďalekom Bujakove je na železnici zrkadlo ako na cestách, ale tu nič také nie je," hovorí.

Stav na železnici v Polomke kritizuje aj lyžiarsky inštruktor z Pohorelej Lukáš Janoška. „Takýto priechod, v týchto časoch, to je otrasné."

Obec Polomka už niekoľko rokov žiadala Železnice Slovenskej republiky, aby priecestie zabezpečili. Potvrdili to starosta Ján Lihan aj bývalý starosta obce František Ďurčenka.

„Už v minulosti sme niekoľkokrát žiadali aspoň svetelnú signalizáciu, ale viete, ako to chodí," povedal starosta Lihan.

Bývalý starosta Ďurčenka tiež hovorí, že situácia na železničnom priechode bola nebezpečná už dávno.
Problém riešilo aj zastupiteľstvo. Bezvýsledne.

„Miesto je neprehľadné. Prechádzalo tadiaľ veľa autobusov a turistov s autami. Železnice sa k tomu postavili rovnako ako teraz. Žiadosť zamietli," tvrdí Ďurčenka. Železnice podľa neho argumentovali, že tento priechod nie je až tak často využívaný a pamätá si, že im odporučili, aby sa oň postaral ten, kto ho najviac využíva.

Starosta Lihan znovu požiadal ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý bol na mieste nešťastia, aby zabezpečil minimálne svetelnú signalizáciu.

„Nezostáva nám nič iné, len žiadať a žiadať. Dlho sme sa s ministrom rozprávali. Vycítil som, že má záujem riešiť situáciu," povedal Lihan.

Hovorkyňa železníc Martina Pavlíková povedala, že žiadostí od obcí majú veľmi veľa. Nemôžu ich vraj všetky splniť. Vybudovanie jedného zabezpečenia podľa nej stojí asi osem miliónov korún a nemajú na to peniaze.

Vážny: Spoľahnite sa

Ministerstvo dopravy reagovalo, že na Slovensku máme 1260 podobných priecestí a „spoľahnite sa, že priebežne neustále vyhodnocujeme ich stav, najmä z hľadiska neustále sa zvyšujúcej hustoty premávky".

Závory a svetlá stoja státisíce

Za väčšinu nehôd na železničných priecestiach môžu nepozorní vodiči, nie slabé označenie, tvrdia železnice.

BRATISLAVA. Bez svetiel a závor je takmer polovica železničných priecestí na Slovensku. Križovatku koľajníc a cesty označuje len značka - výstražný kríž. Železnice tvrdia, že je to dostatočné. Závory a svetelná signalizácia by stáli státisíce eur.

„O stupni zabezpečenia rozhodujú mnohé parametre – rozhľadové a výhľadové podmienky, frekvencia železničnej dopravy i druh komunikácie,“ povedala Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

Označenie schvaľuje Úrad pre reguláciu železničnej dopravy v spolupráci so samosprávami a dopravnými inšpektorátmi. Menej používané priecestia, ako napríklad to v Polomke, ktorým denne prejde jediný rýchlik a asi štyri osobné vlaky, si musia na závory či svetelnú signalizáciu počkať.

Vodiči ignorujú aj svetlá

Ministerstvo dopravy tvrdí, že nechránenými priecestiami sa zaoberá, lebo premávka hustne. Problémom sú však vraj neopatrní vodiči. „Až 60 percent nehôd sa stáva na zabezpečených železničných priecestiach,“ povedala Pavlíková.

„Myslia si, že aj keď svieti červená, majú dosť času, aby sa vlaku vyhli. Niektorým sa dokonca nechce čakať, tak závory obchádzajú. Každý týždeň je niekoľko závor zlomených,“ vysvetľuje.

Únia nám závory nevyčíta

„Nikdy, ani na zasadnutí rady ministrov dopravy krajín Európskej únie, sme neriešili zvýšenie štandardu na vedľajších, obslužných komunikáciách,“ hovorí bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič z SDKÚ. „Všade v Európe, až na Švajčiarsko, ktoré nie je členom únie, je to riešené tak ako u nás.“

Svetlá a závory by automaticky bezpečnosť na cestách nezvýšili, hovorí generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Väčšinou totiž zlyhá ľudský činiteľ.“ Pomohla by lepšia dopravná výchova a možno aj prísnejšie podmienky na získanie vodičského preukazu, najmä na autobus. „U nás je pocit zodpovednosti vodičov veľmi nízky. Keď sadám za volant, rozhodujem o životoch,“ povedal Palčák.

Martina Kováčová

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  3. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  4. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  2. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  3. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  4. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  5. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  8. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  9. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  10. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 13 009
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 668
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 387
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 410
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 359
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 035
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 991
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 617
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 778
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 077
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

Matovič stále neukázal pravidlá odmeňovania na papieri.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa menia protipandemické opatrenia.


a 2 ďalší 29m

Neprehliadnite tiež

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 13m
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


15m
Skryť Zatvoriť reklamu