Svetlá na priecestí žiadali márne

Bývalý aj súčasný starosta chceli priecestie zabezpečiť už dávno. Železnice to neschválili.

Obec Polomka žiadala o zabezpečenie priechodu cez koľajnice už v roku 1999. Bezvýsledne. Železnice tvrdia, že takých žiadostí majú mnoho.

POLOMKA. Na tragickom priecestí v Polomke nebolo žiadne signalizačné zariadenie, len dopravná značka.
Ešte v sobotu ráno hovorkyňa železníc Martina Pavliková tvrdila, že ide o priecestie so svetelnou signalizáciou. Neskôr sa opravila. Pomýlilo ju, že priecestie so svetelnou signalizáciou je o štyristo metrov ďalej, pri bývalom drevokombináte.

Polomčania nevedia, prečo tam signalizácia je, a tu nie. „Toto nepochopím," čuduje sa mladý muž na mieste nehody.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Ľudia si myslia, že priecestie malo byť už dávno označené, pred niekoľkými rokmi na tom istom mieste zahynuli dvaja ľudia, keď sa zrazilo s vlakom osobné auto.

Železnice hovoria, že svetelné priecestie je priamo v dedine, má horšiu výhľadovosť a väčšiu frekvenciu. To sú hlavné kritériá pri rozhodovaní, či na priecestí budú svetlá a rampy.

Otrasný priechod

Ľudia však miesto tragédie považujú za nebezpečné. Redaktor SME Rasťo Chvála chodí do Polomky často, vždy sa snaží prejsť cez priecestie čo najrýchlejšie. V zime tiež podľa neho kvôli lyžiarom neplatí to, že priecestie je menej frekventované ako to so svetelnou signalizáciou.

„Keď niekto prichádza, nemá dobrý výhľad. Je tam zákruta okolo kopca. Vlak tam nevidno. V neďalekom Bujakove je na železnici zrkadlo ako na cestách, ale tu nič také nie je," hovorí.

Stav na železnici v Polomke kritizuje aj lyžiarsky inštruktor z Pohorelej Lukáš Janoška. „Takýto priechod, v týchto časoch, to je otrasné."

Obec Polomka už niekoľko rokov žiadala Železnice Slovenskej republiky, aby priecestie zabezpečili. Potvrdili to starosta Ján Lihan aj bývalý starosta obce František Ďurčenka.

„Už v minulosti sme niekoľkokrát žiadali aspoň svetelnú signalizáciu, ale viete, ako to chodí," povedal starosta Lihan.

Bývalý starosta Ďurčenka tiež hovorí, že situácia na železničnom priechode bola nebezpečná už dávno.
Problém riešilo aj zastupiteľstvo. Bezvýsledne.

„Miesto je neprehľadné. Prechádzalo tadiaľ veľa autobusov a turistov s autami. Železnice sa k tomu postavili rovnako ako teraz. Žiadosť zamietli," tvrdí Ďurčenka. Železnice podľa neho argumentovali, že tento priechod nie je až tak často využívaný a pamätá si, že im odporučili, aby sa oň postaral ten, kto ho najviac využíva.

Starosta Lihan znovu požiadal ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý bol na mieste nešťastia, aby zabezpečil minimálne svetelnú signalizáciu.

„Nezostáva nám nič iné, len žiadať a žiadať. Dlho sme sa s ministrom rozprávali. Vycítil som, že má záujem riešiť situáciu," povedal Lihan.

Hovorkyňa železníc Martina Pavlíková povedala, že žiadostí od obcí majú veľmi veľa. Nemôžu ich vraj všetky splniť. Vybudovanie jedného zabezpečenia podľa nej stojí asi osem miliónov korún a nemajú na to peniaze.

Vážny: Spoľahnite sa

Ministerstvo dopravy reagovalo, že na Slovensku máme 1260 podobných priecestí a „spoľahnite sa, že priebežne neustále vyhodnocujeme ich stav, najmä z hľadiska neustále sa zvyšujúcej hustoty premávky".

Závory a svetlá stoja státisíce

Za väčšinu nehôd na železničných priecestiach môžu nepozorní vodiči, nie slabé označenie, tvrdia železnice.

BRATISLAVA. Bez svetiel a závor je takmer polovica železničných priecestí na Slovensku. Križovatku koľajníc a cesty označuje len značka - výstražný kríž. Železnice tvrdia, že je to dostatočné. Závory a svetelná signalizácia by stáli státisíce eur.

„O stupni zabezpečenia rozhodujú mnohé parametre – rozhľadové a výhľadové podmienky, frekvencia železničnej dopravy i druh komunikácie,“ povedala Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

Označenie schvaľuje Úrad pre reguláciu železničnej dopravy v spolupráci so samosprávami a dopravnými inšpektorátmi. Menej používané priecestia, ako napríklad to v Polomke, ktorým denne prejde jediný rýchlik a asi štyri osobné vlaky, si musia na závory či svetelnú signalizáciu počkať.

Vodiči ignorujú aj svetlá

Ministerstvo dopravy tvrdí, že nechránenými priecestiami sa zaoberá, lebo premávka hustne. Problémom sú však vraj neopatrní vodiči. „Až 60 percent nehôd sa stáva na zabezpečených železničných priecestiach,“ povedala Pavlíková.

„Myslia si, že aj keď svieti červená, majú dosť času, aby sa vlaku vyhli. Niektorým sa dokonca nechce čakať, tak závory obchádzajú. Každý týždeň je niekoľko závor zlomených,“ vysvetľuje.

Únia nám závory nevyčíta

„Nikdy, ani na zasadnutí rady ministrov dopravy krajín Európskej únie, sme neriešili zvýšenie štandardu na vedľajších, obslužných komunikáciách,“ hovorí bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič z SDKÚ. „Všade v Európe, až na Švajčiarsko, ktoré nie je členom únie, je to riešené tak ako u nás.“

Svetlá a závory by automaticky bezpečnosť na cestách nezvýšili, hovorí generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Väčšinou totiž zlyhá ľudský činiteľ.“ Pomohla by lepšia dopravná výchova a možno aj prísnejšie podmienky na získanie vodičského preukazu, najmä na autobus. „U nás je pocit zodpovednosti vodičov veľmi nízky. Keď sadám za volant, rozhodujem o životoch,“ povedal Palčák.

Martina Kováčová

Najdôležitejšie o nehode v Polomke

  • Nehoda sa stala na problematickom a svetelne neoznačenom priecestí, na ktorom sa už v minulosti odohrala tragická nehoda
  • Zahynulo 12 ľudí, v autobuse sa viezlo 37 cestujúcich, nemocniciach je 20 ranených

Viac informácii

Ďalšie články

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 543
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 830
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 977
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 965
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 113
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 989
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 686
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Odborníčka: Drogovo závislých ani po rokoch neubúda

Pomáhať závislým od drog môže byť celkom jednoduché. Niekedy stačí sa porozprávať a dať im najavo, že ich život má zmysel.

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Štátna poisťovňa chce obmedziť liečbu pre ľudí, ktorí strácajú zrak

Všeobecná zdravotná poisťovňa je v niekoľkomiliónovej strate. Šetriť plánuje aj tak, že bude pacientom liečiť iba jedno oko, aj to neskôr a iba dva roky. Sama sa tak plánuje uzdraviť.

Hrnko si vie predstaviť sprísnenie podmienok na odvolávanie premiéra

Poslanec z SNS hovoril o analógii z Weimarskou republikou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop