Železnice dávali svetelnú signalizáciu na miesta, kde boli dovtedy ručné závory.
BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nevedia, koľko svetelných signalizácií postavia tento rok na priecestia. Istá je po tragédii, keď pri zrážke vlaku s autobusom zomrelo 12 ľudí, len Polomka.
„Preferujeme priecestia, kde sa mení mechanické zariadenie na svetelné s úsporou zamestnancov,“ napísala Dana Hurtová zo ŽSR. Ide o miesta, kde rampy dvíhajú železničiari ručne. Takých je na Slovensku ešte 150. Vlani osadili semafor na ôsmich z nich. Okrem toho svetelnou signalizáciou vybavili jediné priecestie – dovtedy označené krížom. Semafor stojí okolo 265 tisíc eur.
Spoločnosť ani neeviduje miesto, ktoré by sa z pohľadu nehodovosti vymykalo priemeru, a preto nemá zoznam, kde bude priecestia modernizovať.
Takýto zoznam nemajú ani v Česku. „Každý rok však vyhodnocujeme podľa dopravnej nehodovosti nebezpečné priecestia. Na základe analýz osadíme 30 až 50 svetelných signalizácií ročne,“ povedal hovorca českej Správy železničnej dopravnej cesty Pavel Halla.
Starosta Polomky Ján Lihan doteraz oceňoval, ako sa minister dopravy Ľubomír Vážny postavil za to, aby v Polomke umiestnili semafor, včera však na postoj obce vážne zaútočil hovorca ministerstva Ľubomír Karásek.
Do agentúr poslal správu, v ktorej napísal, že autobus s lyžiarmi nemal na ceste čo robiť, lebo ide o lesnú cestu. Zároveň zaútočil na starostu Polomky Jána Lihana pre tvrdenie, že obec o signalizáciu žiada už dvanásť rokov. Podľa Karáska tak spravila až v roku 1999. „Žiadne iné listy, že obec žiadala úpenlivo o nápravu a výmenu značenia jednoducho neexistujú!“ Starostovi odkázal, že križovanie dráh s cestami má zabezpečiť ten, v koho záujme k zmene dochádza. „Vybudovať zabezpečovacie zariadenie na tomto priecestí je možné, ale výhradne na náklady obce.“
Starostu Polomky postoj ministerstva zaskočil. „Najskôr povedia, že všetko bolo v poriadku, potom zvolajú mimoriadnu vládu, rozhodnú, že idú investovať, a teraz útočia na obec, to je zvláštne.“ Cesta je podľa neho jediným prístupom k lyžiarskemu stredisku, využíva ju aj viacero podnikov v okolí. Ministerstvo by si podľa neho malo spraviť poriadok v korešpondencii. „Žiadosť sme posielali 5. 3. 1997."
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Nebezpečné železničné priecestia
Zlý výhľad na priecestiach, nekvalitné a zničené cesty cez koľajnice, pokazené signalizačné zariadenia aj závory, chýbajúce dopravné značky a nezáujem riešiť situáciu na kritických miestach. Na tieto problémy najčastejšie upozorňovali čitatelia denníka SME, ktorí zareagovali na výzvu napísať o nebezpečných priecestiach.
Ivanská cesta, Bratislava
Mimoriadne vyťažené priecestie so signalizáciou, autobusy musia dávať prednosť, môže sa stať, že preto ostane na trati.Medzi Miloslavovom a Novými Košariskami, okres Senec
Je tam svetelná signalizácia, ale občas nebliká ani biele, ani červené svetlo. Deje sa to chvíľku po prechode vlaku. Z jednej strany navyše výhľad kazí nová trafostanica.Boleráz, časť Klčovany, okres Trnava
Hoci tadiaľ vlak ide už pomaly, vodiči majú cez stromy takmer nulový výhľad.Veľký Meder, okres Dunajská Streda
Je na hlavnej trati. Biele svetlo na signalizácii často nesvieti, výhľadu v smere od Komárna bráni stavba. Ak sa chce vodič presvedčiť, či nejde vlak, časť vozidla je na koľajniciach.Pri fabrike Bramac v Ivanke pri Nitre
Opakovane sa stáva, že bliká modré svetlo a vlak preletí plnou rýchlosťou. Malá budova vodičom bráni vo výhľade.V Tlmačoch pri spoločnosti Cesty Nitra
Vlak vidieť iba na vzdialenosť 150 metrov pre oplotenie SES Tlmače. Zo strany od Kozároviec viditeľnosť znižuje zákruta a železničný most. Za posledných desať rokov tam zahynuli dvaja ľudia.Nitra, časť Horné Krškany
Svetelná signalizácia nepostačuje, výhľad nie je dostatočný, došlo viackrát k stretnutiam vlakov s vozidlami i osobami. Potrebné by boli závory.Na ceste medzi obcami Mníchova Lehota a Soblahov (okres Trenčín)
Priecestie je bez signalizácie, označené značkou STOP. Viditeľnosť je prinajlepšom 200 metrov, od Soblahova iba keď auto zastaví tesne pred koľajnicami.Adamovské Kochanovce - odbočka do obce (okres Trenčín)
So závorami, ale mimoriadne nevhodne umiestnenou búdkou hneď vedľa priecestia, čo zabraňuje výhľadu vpravo.Na konci Veľkého Medera smerom do Komárna
Priecestie má svetelnú signalizáciu, no je tam nulová viditeľnosť doprava aj doľava, vlak vidieť až keď auto vojde na koľajisko. Človek musí veriť, že svetlá ukazujú správne.Priecestie medzi Úľanmi nad Žitavou a Malou Maňou, okres Nové Zámky
Je bez rámp a signalizácie, vodiči veľkých vozidiel nemajú prehľad o trati po svojej pravej ruke. Je potrebné vojsť do protismeru a pristaviť vozidlo kolmo na priecestie.Medzi Biskupicami a Fiľakovom, okres Lučenec
V lete v blízkosti trate na násype rastie vysoká burina a kroviny. Keď to neskosia, cez trať sa dá bezpečne prejsť len keď spolujazdec naviguje z koľajníc.Obec Ruskovce pri Bánovciach nad Bebravou
Priecestie je označené iba krížom a značkou STOP. Smerom do obce je zľava železničná stanica a sprava zákruta z Trenčína. V lete nekosia burinu.Veľké Ripňany, okres Topoľčany
Stopka ‚uprostred poľa' v smere z Hlohovca do Topoľčian tak človeka zaskočí, že auto zastane až za koľajnicami.Priecestie medzi Nedožermi a Pravencom, okres Prievidza
Nová signalizácia nefunguje, nie sú tam závory.Na odbočke z cesty medzi Handlovou a Prievidzou do obce Mala Čausa
V smere z obce je priecestie hneď za veľkou pravotočivou zákrutou, ktorá je na svahu s veľkým prevýšením. V zime hrozí šmyk, pred koľajami sa nedá ubrzdiť. Priecestie nemá ani svetelnú signalizáciu.Kalinovo, okres Poltár
Priecestie nie je označené a zákruta trate sa končí pri ňom. Je takmer nemožné vidieť vlaky od Lučenca.V Staškove pri moste, okres Čadca
Priecestie je neprehľadné, okolo koľají rastú vŕby, na jednej strane prekáža most. Nedávno tam "zaparkoval kamión" v rieke Kysuca, zomreli tam už štyria ľudia.Veličná, okres Dolný Kubín
Pred nechráneným priecestím je šmykľavý povrch, autá majú problém pohnúť sa, chodec má ťažkosti prejsť bez spadnutia.Pohorelská Maša, časť Krivý Potok, okres Brezno
Často pokazené staré závory, je tam zlá vozovka, po trati jazdí aj rýchlik.Polomka, okres Brezno
Miesto tragickej zrážky vlaku s autobusom, pri ktorej v sobotu zomrelo 12 ľudí.Medzi obcou Červená Skala a Valkovňa, okres Brezno
Na trati Červená Skala - Brezno aj v obci Valkovňa sú priecestia so signalizáciou a rampami, vodiči však cez porast nevidia na trať.Na ceste zo Spišského Podhradia do Katúňa, okres Levoča
Nebezpečný priechod, na ktorom sa už stala nehoda.Veľká Lomnica, okres Kežmarok
Je neprehľadný, musíte zastaviť tesne pri trati, aby ste mali výhľad pri odbočovaní na hlavnú cestu.Nový Smokovec, okres Poprad
Asi na 200-metrovom úseku sú tri priechody cez trať Tatranskej elektrickej železnice. Všetky sú bez signalizácie či závory. Cesta je do kopca, zvlášť je nebezpečná v zime, keď sa šmýka. Niekoľkokrát sa tam už vlak zrazil s autami.Za Gemerskou Hôrkou smerom na Hucín, okres Rožňava
Bez závor. Výhľad na koľajisko na pravej strane je do zákruty, ktorá sa stráca za kopcom, vlak vidíte, až keď je asi 50 metrov od priechodu.Košice, pri železničnej zastávke Košice - Predmestie
Bez svetelnej signalizácie. Frekventovaná železničná trať, cez ktorú prechádzajú vlaky smer Čierna nad Tisou, Zvolen aj Budapešť, je to priemyselná zóna, o kamióny tam nie je núdza.Humenné, smerom na Medzilaborce
Výhľad kazí budova železničnej zastávky, z druhej strany je zákruta, vidieť asi na 30 metrov. Odvodňovacia mreža tesne pred koľajnicami často praská, autá tam môžu ľahko zapadnúť.
Ivanská je najhoršia
Za najnebezpečnejší považujú čitatelia SME priechod na Ivanskej ceste v Bratislave.
Jazdí tu veľa vlakov, áut aj autobusov. FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK
BRATISLAVA. Najhorším železničným priecestím je podľa čitateľov SME ypsilonová križovatka Trnavskej, Ivanskej a Vrakunskej cesty v Bratislave.
Viackoľajová železničná trať sa na križovatke stretáva s tromi cestami, stávajú sa tam havárie, i tragické. Na priecestí nie sú závory ani priechod pre chodcov. Problémy majú autobusy. Pri odbočovaní z hlavnej Ivanskej na Vrakunskú musia dávať prednosť autám na hlavnej Trnavskej ceste, a tak často ostanú uväznené v koľajisku. „Ak semafor signalizuje vlak, autobus nemá inú možnosť, ako vojsť násilím medzi vozidlá a vytlačiť ich do zvodidiel,“ hovorí aj dopravný expert Jozef Drahovský.
„Magistrát hlavného mesta preto v križovatke zakázal jazdu vozidlám dlhším ako desať metrov, s výnimkou autobusov,“ povedala hovorkyňa Eva Chudinová. Súkromný investor podľa nej plánuje pred križovatkou vybudovať mimoúrovňový nadjazd nad traťou, ktorý by mestu umožnil Ivanskú cestu „zaslepiť“.
Michal Piško
Ráztočno je z kopca
Prejazd cez koľajnice považujú obyvatelia za hazardovanie so životom.
Ak neposypú, tak môžete zabrzdiť na trati. FOTO – JANA RUSŇÁKOVÁ
RÁZTOČNO. Ľudia z Ráztočna v Prievidzskom okrese vedia, aký nebezpečný je priechod v ich obci. Vlani tam vlak nabral auto. Zranili sa štyria ľudia, medzi nimi aj malé dieťa.
Priecestie v kopci označujú len výstražný kríž a značka. Výhľad na obe strany je asi tridsať metrov. V lete, keď okolie zarastie burinou, ešte menej. „Vodič musí vojsť až do koľajiska, aby sa presvedčil, či je trať voľná. Ani zrkadlo situáciu nezlepší, pochybujem, že v ňom v zime niečo vidno,“ hovorí šéf prievidzských železničných policajtov Ľuboš Kotlář.
Najhoršie je to, keď nasneží a cesta nie je posypaná. „Raz som na zľadovatenej ceste neubrzdil a skončil na trati. Našťastie, neprechádzal vlak,“ hovorí Jozef Lehotkai. Denne tam jazdí 22 vlakov. „Vždy si v cestovnom poriadku zistím, kedy vlak ide, a snažím sa mu vyhnúť,“ priznal Lehotkai.
Železnice obci vlani sľúbili svetelnú signalizáciu. „Už niekoľko mesiacov sa nič nedeje,“ hovorí starosta Tomáš Konuš.
Jana Rusňáková

Beata
Balogová
