BRATISLAVA. Už o sedem dní sa začne oficiálna kampaň pred prezidentskými voľbami. Ani včera ešte niektorí kandidáti nemali úplne jasnú predstavu, ako bude vyzerať. Ich volebné štáby majú jasno v tom, kde by sa mali kandidáti počas kampane pohybovať a aké formy propagácie zvolia. Detailné prieskumy verejnej mienky či rôzne scenáre vývoja – typické pre kampaň v amerických prezidentských voľbách – ešte na Slovensko nedorazili.
Ako sa chystajú
- Ivan Gašparovič
300 až 400 bilbordov
stretnutia s občanmi vo všetkých krajských mestách
menej celoštátnej inzercie
- Iveta Radičová
zhruba tisíc bilbordov
tri veľké koncerty
stretnutia s mladými
- František Mikloško
asi 300 bilbordov
netradičné mítingy
bez inzercie
- Zuzana Martináková
350 bilbordov
osobné stretnutia s ľuďmi
menej inzercie
- Milan Melník
do 300 bilbordov
mítingy s pomocou HZDS
inzercia takmer výlučne v regionálnych médiách
Volebné štáby chcú pre kandidátov objednať približne 2200 bilbordov. Keďže oficiálne kampaň potrvá len 13 dní, veľký počet stretnutí s občanmi sa nedá stihnúť. Všetci sa sústredia na televízne či rozhlasové debaty.
Ivan Gašparovič zrejme začne kampaň na tlačovej konferencii a počíta sa aj s jeho výjazdmi do regiónov. „Máme to rozdelené tak, aby navštívil každý kraj,“ hovorí Jozef Grapa z jeho štábu.
Objednaných bude 300 až 400 bilbordov. Grapa tvrdí, že v čase krízy nechcú mať nákladnú kampaň. Plánujú aj inzerciu v celoštátnych médiách, vraj len sporadickú.
Radičová s koncertmi
Kandidátka opozície Iveta Radičová sa rozbehne tlačovkou v Bratislave, kde povie, čo v prípade zvolenia spraví počas prvých sto dní v úrade, ešte v ten deň pokrstí knihu. Zamerať sa chce najmä na mladých ľudí. Nasledovať budú koncerty v hlavnom meste, v Žiline a v Košiciach. Šéf jej kampane Ján Füle hovorí, že umelci vystúpia bez nároku na honorár. Bilbordov má byť okolo tisíc.
Šéfom kampane Františka Mikloška je poslanec Vladimír Palko. Kampaň začnú sériou stretnutí s občanmi na námestiach – nielen v ôsmich krajských mestách. Nepôjde o klasické mítingy, ale netradičné. Aké? To ešte zverejňovať nechcú. „S inzerciou nerátame. Bilbordov bude zhruba tristo od 1. marca.“ Mikloško sa zameria na ľudí vyznávajúcich klasické kresťanské hodnoty.
Martináková bez guláša
Zuzana Martináková začne kampaň na mítingu v Banskej Bystrici. „Neplánujeme veľké pódiové vystúpenia na námestiach, kam prídu ľudia na guláš a pivo zadarmo,“ hovorí šéf jej štábu Peter Chalmovský. Má ísť o komornejšie stretnutia spojené s osobnými diskusiami v kaviarňach, na sídliskách miest či v menších obciach. Navštíviť má viac ako štyridsať miest a obcí. Inzerciu si budú platiť „citlivo“, bilbordov budú mať ako v prvej fáze kampane – okolo 350.
Kandidát s podporou HZDS Milan Melník plánuje aj mítingy. Či na nich bude predseda strany Vladimír Mečiar, nie je jasné. Ivan Brožík z jeho štábu hovorí, že rátajú s tristo bilbordmi. Inzercia sa objaví v regionálnych médiách – v celoštátnych jej bude málo. Na bilbordoch bude Melník sám, prípadne s rodinou.
Nezávislá kandidátka Dagmar Bollová začne kampaň na Obecnom úrade v Kopčanoch. Informácie o ďalších stretnutiach tají, bilbordy mať nebude. „Nepotrebujem sa predávať ani živiť rôzne reklamné agentúry.“
Kandidát KSS Milan Sidor začne kampaň v okolí Stropkova, uvažuje o podpisových pohľadniciach. Navštívi všetky krajské mestá, hlavne na východnom a strednom Slovensku. Bilbordy ani inzerciu neplánuje.
Pivu a klobáse zrejme odzvonilo
Predvolebné mítingy, ktoré najmä začiatkom deväťdesiatych rokov preslávil predseda HZDS Vladimír Mečiar, sa vytrácajú z repertoára politikov.
Kandidáti na prezidenta zväčša tvrdia, že o klasické mítingovanie nestoja. V studenom marci sa aj ťažko robí. Uprednostnia skôr náhodné stretávanie sa s občanmi v uliciach, alebo zahovorené stretnutia so svojimi cieľovými skupinami. K takým akciám sa dajú zaradiť návštevy Zuzany Martinákovej na diskotékach.
Muzicírovanie ľudoviek s pivom, klobásami či gulášom tak zrejme tento rok neuvidíme.
Ivan Gašparovič mal v roku 2004 aj pojazdné bilbordy. Kandidátovi HZD pred piatimi rokmi veril málokto, napokon však zvíťazil.
FOTO – ARCHÍV TASR
Gašparovič, ktorý tiež v roku 2004 stavil na ľudové veselice, je už prezidentom, a mítingy so Senzusom, ktorý mu vyhrával v roku 2004, nie sú pre najvyššieho predstaviteľa štátu najvhodnejšou formou prezentácie.
Zlú skúsenosť s mítingmi z posledných týždňov má Iveta Radičová. Jej akcie navštevovali organizovaní „narušitelia“. „Na mítingy chodia aj ľudia, ktorí majú lístočky v rovnakej farbe, formáte a popísané rovnakým písmom. Roztrúsia sa po kútoch a snažia sa rozbiť mítingy,“ hovorí šéf jej štábu Füle. Ide zväčša o mladých ľudí, ktorí chodia po piatich a pýtajú sa na vopred pripravené otázky. Pýtajú sa na témy súvisiace s agendou vládnej koalície. „Ani sami netušia, na čo sa pýtajú,“ hovorí Füle.
knm

Beata
Balogová
