BRATISLAVA. Po celom území Slovenska miznú v týchto dňoch dopravné značky obmedzujúce rýchlosť na 40 kilometrov za hodinu. Na ich mieste ostáva prázdno, čo na týchto úsekoch v mestách a obciach znamená zvýšenie povolenej rýchlosti na 50 kilometrov.
Koľko štyridsiatok z ciest celkovo zmizne, povedať nikto nevie. Polícia vlani v akcii čisté cesty vytipovala zhruba 3500 značiek na zrušenie. „Nemusí sa to ale skončiť tak, že všetky zmiznú, na niektorých úsekoch sa možno ukážu ako opodstatnené," vraví hovorca policajného prezídia Martin Korch.
Rozhoduje spleť orgánov
Momentálne prebieha pokračovanie projektu, policajti dostali za úlohu do konca februára zmapovať celé dopravné značenie na Slovensku a do konca marca predložiť komplexnú správu aj o spôsobe riešenia jednotlivými orgánmi.
Ktoré značky napokon ostanú, rozhodujú takzvané cestné správne orgány. Tých je množstvo, podľa dôležitosti ciest sú nimi obce a mestá, obvodné a krajské dopravné úrady a ministerstvo dopravy. O štyridsiatkach v rámci jedného mesta tak rozhoduje niekoľko úradov.
Značky, ktoré úrady označia za zbytočné, musia odstrániť správcovia komunikácií. Tých je tiež viac. Diaľnice patria pod Národnú diaľničnú spoločnosť, cesty I. triedy pod Slovenskú správu ciest, cesty II. a III. triedy pod župy a miestne komunikácie pod mestá a obce.
Niektorí správcovia už s odstraňovaním zbytočných štyridsiatok začali. Na cestách miestneho významu v Prešove v priebehu tohto týždňa mesto odstránilo obmedzenie rýchlosti na 37 uliciach. „Pri prehodnocovaní dopravného značenia sme vychádzali z aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie. Na väčšine týchto úsekov nie je naďalej potrebné zníženie rýchlosti," povedala Adriana Compeľová z prešovskej radnice.
„Zo 48 mestských ciest, kde boli značky obmedzujúce rýchlosť, ostali len v 10 prípadoch. Zo zvyšných 38 úsekov sme ich odstránili začiatkom februára," hovorí aj Lucia Mihoková z košického magistrátu.
Značky ostanú pri školách
Odstraňovať štyridsiatky začali na cestách vyšších tried už aj niektoré župy. „Celkovo sme na našich cestách v kraji odstránili 397 štyridsiatok s výnimkou siedmich," povedala hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová. Výnimku tvoria úseky ciest popri školách, napríklad pri škole v Dolných Vesteniciach, kde popred školu vedie frekventovaná cesta I. triedy z Trenčína do Prievidze. Táto značka bude časovo obmedzená, cez víkendy a mimo vyučovania platiť nebude.
Polícia chce akciu vyhodnotiť do konca marca, dovtedy majú na prezídium jednotlivé dopravné inšpektoráty odovzdať správu o tom, ako prehodnocovanie značiek v regiónoch dopadlo.
Značky by sa mali rušiť s citom
O následkoch rušenia štyridsiatok sme sa rozprávali s vedúcim katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity JOZEFOM GNAPOM.
Ako sa prejaví odstránenie štyridsiatok na cestách?
„Otázka je, ako sa doteraz dodržiavali štyridsiatky. Ak by sa ale päťdesiatka dodržiavala, tak pri plošnom znížení rýchlosti mnohé štyridsiatky naozaj stratia opodstatnenie a ich zrušenie pomôže plynulosti premávky."
Kde má zmysel, aby štyridsiatky ostali?
„Kde je veľký pohyb chodcov, pri školách, zdravotníckych zariadeniach alebo domovoch dôchodcov. Teda najmä tam, kde sa vyskytujú deti a starší ľudia, ktorí majú často problémy správne odhadnúť rýchlosť prichádzajúceho vozidla. A potom na frekventovaných úsekoch ciest, najmä v dedinách, kde nie sú vybudované chodníky. Cestné orgány by mali k rušeniu štyridsiatok pristupovať veľmi citlivo."
Aký je rozdiel v následkoch nehody pri rýchlosti 40 a 50 kilometrov za hodinu?
„Kratšia brzdná dráha znamená menšie následky, takže chodec má väčšiu šancu prežiť. Zvýšenie rýchlosti zo štyridsať na päťdesiat však nepredstavuje zďaleka také riziko, aké sme odstránili plošným znížením šesťdesiatky na päťdesiatku."
Nebudú teda na týchto úsekoch hroziť vážnejšie nehody?
„Ak budú vodiči dodržiavať päťdesiatku, tak nie."
Pomôže odstránenie štyridsiatok zvýšiť plynulosť premávky v mestách?
„Ak sa šesťdesiatka zrazu značkou znížila na štyridsiatku, spomalil sa jazdný pruh, čo vyvolalo upchatie. Takže určite pomôže."
Michal Piško

Beata
Balogová
