Štyridsiatky idú do starého železa

V mestách a obciach budeme jazdiť rýchlejšie. Tam, kde boli štyridsiatky.

Na mnohých miestach Slovenska miznú značky, obmedzujúce rýchlosť na 40 km/h. Okolo škôl či zdravotníckych zariadení však zostanú.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po celom území Slovenska miznú v týchto dňoch dopravné značky obmedzujúce rýchlosť na 40 kilometrov za hodinu. Na ich mieste ostáva prázdno, čo na týchto úsekoch v mestách a obciach znamená zvýšenie povolenej rýchlosti na 50 kilometrov.

Koľko štyridsiatok z ciest celkovo zmizne, povedať nikto nevie. Polícia vlani v akcii čisté cesty vytipovala zhruba 3500 značiek na zrušenie. „Nemusí sa to ale skončiť tak, že všetky zmiznú, na niektorých úsekoch sa možno ukážu ako opodstatnené," vraví hovorca policajného prezídia Martin Korch.

Rozhoduje spleť orgánov

Momentálne prebieha pokračovanie projektu, policajti dostali za úlohu do konca februára zmapovať celé dopravné značenie na Slovensku a do konca marca predložiť komplexnú správu aj o spôsobe riešenia jednotlivými orgánmi.

Ktoré značky napokon ostanú, rozhodujú takzvané cestné správne orgány. Tých je množstvo, podľa dôležitosti ciest sú nimi obce a mestá, obvodné a krajské dopravné úrady a ministerstvo dopravy. O štyridsiatkach v rámci jedného mesta tak rozhoduje niekoľko úradov.

Značky, ktoré úrady označia za zbytočné, musia odstrániť správcovia komunikácií. Tých je tiež viac. Diaľnice patria pod Národnú diaľničnú spoločnosť, cesty I. triedy pod Slovenskú správu ciest, cesty II. a III. triedy pod župy a miestne komunikácie pod mestá a obce.

Niektorí správcovia už s odstraňovaním zbytočných štyridsiatok začali. Na cestách miestneho významu v Prešove v priebehu tohto týždňa mesto odstránilo obmedzenie rýchlosti na 37 uliciach. „Pri prehodnocovaní dopravného značenia sme vychádzali z aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie. Na väčšine týchto úsekov nie je naďalej potrebné zníženie rýchlosti," povedala Adriana Compeľová z prešovskej radnice.

„Zo 48 mestských ciest, kde boli značky obmedzujúce rýchlosť, ostali len v 10 prípadoch. Zo zvyšných 38 úsekov sme ich odstránili začiatkom februára," hovorí aj Lucia Mihoková z košického magistrátu.

Značky ostanú pri školách

Odstraňovať štyridsiatky začali na cestách vyšších tried už aj niektoré župy. „Celkovo sme na našich cestách v kraji odstránili 397 štyridsiatok s výnimkou siedmich," povedala hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová. Výnimku tvoria úseky ciest popri školách, napríklad pri škole v Dolných Vesteniciach, kde popred školu vedie frekventovaná cesta I. triedy z Trenčína do Prievidze. Táto značka bude časovo obmedzená, cez víkendy a mimo vyučovania platiť nebude.

Polícia chce akciu vyhodnotiť do konca marca, dovtedy majú na prezídium jednotlivé dopravné inšpektoráty odovzdať správu o tom, ako prehodnocovanie značiek v regiónoch dopadlo.

Značky by sa mali rušiť s citom

O následkoch rušenia štyridsiatok sme sa rozprávali s vedúcim katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity JOZEFOM GNAPOM.

Ako sa prejaví odstránenie štyridsiatok na cestách?

„Otázka je, ako sa doteraz dodržiavali štyridsiatky. Ak by sa ale päťdesiatka dodržiavala, tak pri plošnom znížení rýchlosti mnohé štyridsiatky naozaj stratia opodstatnenie a ich zrušenie pomôže plynulosti premávky."

Kde má zmysel, aby štyridsiatky ostali?

„Kde je veľký pohyb chodcov, pri školách, zdravotníckych zariadeniach alebo domovoch dôchodcov. Teda najmä tam, kde sa vyskytujú deti a starší ľudia, ktorí majú často problémy správne odhadnúť rýchlosť prichádzajúceho vozidla. A potom na frekventovaných úsekoch ciest, najmä v dedinách, kde nie sú vybudované chodníky. Cestné orgány by mali k rušeniu štyridsiatok pristupovať veľmi citlivo."

Aký je rozdiel v následkoch nehody pri rýchlosti 40 a 50 kilometrov za hodinu?

„Kratšia brzdná dráha znamená menšie následky, takže chodec má väčšiu šancu prežiť. Zvýšenie rýchlosti zo štyridsať na päťdesiat však nepredstavuje zďaleka také riziko, aké sme odstránili plošným znížením šesťdesiatky na päťdesiatku."

Nebudú teda na týchto úsekoch hroziť vážnejšie nehody?

„Ak budú vodiči dodržiavať päťdesiatku, tak nie."

Pomôže odstránenie štyridsiatok zvýšiť plynulosť premávky v mestách?

„Ak sa šesťdesiatka zrazu značkou znížila na štyridsiatku, spomalil sa jazdný pruh, čo vyvolalo upchatie. Takže určite pomôže."

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 384
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 10 633
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 129
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 861
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 502
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 362
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 948
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 779
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 166
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 180

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Neschopnosť vykázať herne z Bratislavy nám ponúka príležitosť prelustrovať, aké osoby sú v pozadí hazardu.

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

SVET

‘Na Ukrajine bojujú nadrogovaní zombíci‘ je hoax

Rusi uviedli, že tam bojujú bojovníci s nadľudskými schopnosťami.

Neprehliadnite tiež

Gajdoš vidí spoluprácu s emirátmi najmä vo výcviku a vzdelávaní

Minister rokoval aj s indickým a srílanským rezortným kolegom.

Polícia naďalej vyšetruje prevody bytov, na ktoré upozornil Rajtár

Bližšie informácie o vyšetrovaní v prípade poslanec Rajtár nemá.

LOVÍME HOAXY

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov, kým naše deti trpia’ je hoax

Extrémisti a konšpiračné weby si vymýšľajú štátne dotácie.

Plavčan po konzultáciách upustil od optimalizácie siete škôl

Rezort zamýšľal, že zruší zvýhodnený normatív pre druhý stupeň škôl s počtom žiakov do 250, čo malo viesť k rušeniu niektorých škôl.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop