BRATISLAVA. Prezidentská kampaň je u nás neprofesionálna, zhodujú sa odborníci na politický marketing, keď porovnávajú prácu volebných tímov na Slovensku so zahraničím. Kandidáti u nás nevyužívajú prieskumy verejnej mienky, podľa ktorých by sa v kampani riadili, chýba im jasné volebné posolstvo, a volebné tímy vznikli neskoro.
U Ivana Gašparoviča politický marketér Juraj Droba oceňuje, že sa vyhýba konfrontácii. Ukázala by len jeho slabiny a tie by proti nemu Iveta Radičová mohla šikovne využiť.
Rada prezidentovi: neútočiť
Expertka na komunikáciu Soňa Pötheová si myslí, že posledná konfrontácia Gašparoviča s Radičovou, ktorá prišla potom, ako prezident vystúpil so správou o stave krajiny, mohla spôsobiť jeho mierny pokles preferencií. Aj ona mu odporúča neútočiť.
"Ľudia vnímajú Ivana Gašparoviča ako dobrého deduška, konfrontácia s Ivetou Radičovou mu nepomohla."
Soňa Pötheová, expertka na komunikáciu
Rozhodnutie prezidenta ísť na bilbordy s najpopulárnejším politikom na Slovensku Robertom Ficom obaja považujú za správne. Ani spojenie s Jánom Slotom vďaka „stádovitosti voličov SNS“ podľa Drobu prezidentovi nepoškodí.
Pötheová hodnotí pozitívne aj účasť na akciách MDŽ organizovaných Smerom. „Keby nemal podporu Smeru, nebol by víťazný kandidát. Nech v tom pokračuje.“
„Kľúčovou úlohou preňho bude dostať svojich voličov k voľbám,“ povedal Droba.
Rada Radičovej: Byť rázna
Naopak Ivete Radičovej radia experti útočiť, vystupovať ráznejšie a energickejšie. „Aj keď jej to môže byť ľudsky nepríjemné, ako vyzývateľ s desať a viacpercentným mankom inú možnosť nemá. Útok je možné viesť aj nepriamo,“ povedal Droba.
Čo ešte chýba tohtoročným prezidentským voľbám? Viac v komentári Petra Schutza - KLIKNITE.
Radičovej doterajšia komunikácia ho nepresvedčila, že naozaj chce byť prezidentkou. Podľa neho má šancu na víťazstvo, „ak sa jej podarí zmobilizovať svoju prirodzenú základňu a zvýšiť podiel medzi ženami, nižšou strednou triedou a voličmi SMK“.
Mladí a elity sú podľa neho jej prirodzeným spojencom, „na tých bude stačiť premyslená stratégia dostať všetkých v deň volieb k urnám“.
Obidvaja oceňujú Radičovej spojenie s celebritami. Pötheová považuje za chybu, že prišlo neskoro.
Rozdielne hodnotia Radičovej odstup od lídrov opozície, s ktorými sa veľmi neukazuje. Kým Droba to považuje skôr za správne, keďže potrebuje osloviť aj ľavicovejších voličov, Pötheová si myslí, že to môže vyzerať nedôveryhodne, keďže nemožno byť zadobre s každým.
Martinákovú kritizujú
Juraj Droba hovorí, že v kampani mu chýba formovanie volebného posolstva. Najviac u Zuzany Martinákovej, ktorá podľa neho kandiduje, aby oslabila Radičovú a spropagovala vlastnú stranu. Pötheová považuje za nekorektné, ako Martináková zaútočila na Radičovú. Martináková na jej bilbord Nájdime odvahu byť lepší, odpovedá: Odvaha nestačí.
Dôležitá je televízia
O kampani sme hovorili s marketingovým expertom JURAJOM DROBOM.
Kto z kandidátov je najlepší „tovar na predaj"?
„Ak by ma mal zaujímať len výsledok, jedinými reálnymi kandidátmi sú súčasný prezident Ivan Gašparovič a Iveta Radičová."
Ako sa dá najlepšie motivovať voličov, aby prišli voliť?
„Skúsenosti hovoria, že najlepšie funguje perfektne zvládnuté televízne vystúpenie, vyhraná priama konfrontácia s hlavným protivníkom v elektronických médiách a rôzne formy direct mailu krátko pred voľbami."
Čo vás doteraz v kampani najviac zaujalo?
„Nič. A ak niečo, tak kreatívne uchopené občianske iniciatívy na podporu Ivety Radičovej."
mož

Beata
Balogová
