NITRA.
Mesto sa ešte minulý rok rozhodlo schátrané piliere a ďalšie časti lanovej dráhy odstrániť. Na dodávateľa prác vypísalo v októbri 2008 verejnú súťaž. Ako vtedy informoval prednosta Mestského úradu v Nitre Ľubomír Martinka, ani jeden z troch záujemcov nesplnil podmienky. Mesto preto muselo súťaž na likvidáciu lanovky zopakovať. Podklady si vyzdvihli štyri firmy. Ponuku však nakoniec predložila iba jedna. Tá však podľa magistrátu nebola pre mesto výhodná.
"Ambíciou mesta bolo, že zo starého zariadenia nezostane nič, rozbijú sa betónové pätky a železné časti sa odvezú do zberu, prípadne sa zužitkujú nejako inak. To znamená, že mesto by z toho mohlo mať nejaký výnos a firma by si svoje náklady kompenzovala materiálom z lanovky. Podľa poslednej ponuky by to však dopadlo tak, že by sme museli ešte doplatiť 1,5 až 1,6 milióna korún (49.791 53.110 eur)," uviedol nitriansky viceprimátor Štefan Štefek.
Mesto preto v súčasnosti likvidáciu starej lanovky odložilo na neurčito. "Zatiaľ nás nič netlačí. Situácia nie je taká, že by nás statický posudok upozorňoval na nejaké riziko. Na vlastné náklady a v dnešnej situácii mesto lanovku likvidovať nebude," skonštatoval Štefek.
Starú lanovku síce nemá kto zlikvidovať, záujem o jej prevádzku však pred niekoľkými dňami prejavil súkromný investor. Koncom tohto týždňa by mal o svojom zámere opätovne rokovať s nitrianskym primátorom Jozefom Dvončom. "Zatiaľ je predčasné konkretizovať meno tejto firmy," tvrdí Štefek. Firma prejavila záujem prevádzkovať lanovku spolu s mestom, zdroje na jej vybudovanie chce získať z eurofondov, uvažuje však aj o ďalších alternatívach.
"Lanovka je medzi našimi prioritami. Sme pripravení aj na financovanie z eurofondov, doteraz však nebola vyhlásená žiadna výzva a ani nemáme informácie, že by sa v budúcnosti pripravovala," uviedol Štefek.
Od roku 1993, keď lanovka prestala premávať, prejavilo o jej prevádzkovanie záujem viacero investorov. Nakoniec si to však vždy rozmysleli. S jednou z posledných ponúk prišla pred rokom aj kanadská firma, ktorá plánovala voziť lanovkou návštevníkov kasín, ktoré chcela na Zobore vybudovať. Mestu sa však jej myšlienka prerobiť vrchol Zobora na "malé Las Vegas" nepozdávala.
Dvojsedadlová lanovka na Zobor sa začala budovať v roku 1966. Dlhá je 1375 metrov, tvorí ju 23 oceľových stĺpov a 71 dvojitých sedadiel. Do prevádzky bola uvedená v roku 1970. Kvôli zlému technickému stavu bola koncom roka 1993 odstavená. O zrekonštruovanie lanovky na Zobor sa usilovali bývalí nitrianski primátori Jozef Prokeš aj Ferdinand Vítek.