Víťaz prezidentských volieb sa dá prvýkrát tipnúť v stávkových kanceláriách. Staviť sa dá aj na volebnú účasť. Kurzy sú vyššie ako na víťazstvo konkrétneho kandidáta.
BRATISLAVA. Na víťaza volieb sa bude dať tipovať. Stávková kancelária Niké v utorok zverejnila prvé kurzy, stávková kancelária Fortuna začne prijímať stávky hneď, ako získa povolenie z ministerstva financií.
V Niké sa dá stávkovať od utorka. Ľudia si môžu tipnúť víťaza prvého kola, aj celkového víťaza volieb. Tipnúť sa dá aj na to, kto z určených dvojíc bude mať v prvom kole lepší výsledok a rovnako aj na účasť.
Prečítajte si stĺpček o Radičovej a Obamovi - kliknite
Favorizujú Gašparoviča Niké dala na terajšieho prezidenta Ivana Gašparoviča kurz 1,2, Fortuna plánuje kurz 1,4.
Ak by teda niekto stavil tisíc eur, vyhrá buď 200 alebo 400 eur.
Na Radičovú dala Niké kurz 3,5. Fortuna jej dáva väčšie šance a dala kurz 2,5. Zvyšným kandidátom stávkové kancelárie neveria.
Lákadlom pre tipujúcich má byť stávkovanie na volebnú účasť, kde sú relatívne vysoké kurzy. V Niké je na účasť do 41 percent kurz 1,8 a vo Fortune do 40 percent kurz 1,7. Odborníci pritom vyššiu účasť neodhadujú.
V Niké pri určovaní kurzu vychádzali hlavne z prieskumov verejnej mienky a z vlastných odhadov a úvah. V kanceláriách majú hlavne expertov na kurzy športových podujatí.
Stávka na prezidenta
Celkový
víťaz volieb Ivan
Gašparovič Iveta
Radičová Zuzana
Martináková František
Mikloško Milan
Melník Dagmar
Bollová Milan
Sidor
Niké 1,2 3,5 100 120 800 900 1000
Fortuna* 1,4 2,5 - - - - -
*Fortuna stávku ešte oficiálne nevypísala, kurzy sa môžu každý deň meniť.
Účasť voličov v 1. kole do 41% nad 41% Účasť voličov v 1. kole do 40% nad 40%
Niké 1,8 1,8 Fortuna 1,7 1,7
Riaditeľ Niké Otto Berger nevylučuje, že kurzy sa budú do volieb ešte meniť. Ovplyvniť to môžu zmenené preferencie alebo aj nejaký nepredvídaný škandál. „Chceme prilákať ľudí k voľbám,“ odpovedal na otázku, prečo sa rozhodli vypísať stávky. Nešportové stávky zatiaľ v Niké neboli až také populárne. Dalo sa už staviť na víťaza Českého leva alebo Oscara. „Nie je to parketa tipujúcich, myslia si, že tomu nerozumejú, kým futbalu rozumejú všetci,“ hovorí Berger.
Maximálna možná stávka je do 16 a pol tisíc eur (500tisíc korún), kancelária môže povoliť aj vyššiu stávku. Nie vždy to však vie odsledovať, ak chce niekto rozdeliť peniaze do viacerých tiketov a v rôznych mestách.
Tipovanie môže byť riskantná investícia. Ukázali to posledné prezidentské voľby v roku 2004, keď sa ako tutovka na postup do druhého kola podľa preferencií javil kandidát SDKÚ Eduard Kukan a nakoniec nepostúpil.
Stávkovanie na víťaza volieb je bežné v USA aj v Európe. Niekde čiastočne nahrádza aj prieskum verejnej mienky.
Tipovalo sa na SDKÚ aj HZDS Juraj Droba, ktorý vyštudoval v USA politický marketing, si nemyslí, že ponuka stávkových kancelárií dramaticky zdvihne volebnú účasť.
Za stávkové eldorádo považuje akciu Tiposu, keď stávková kancelária v roku 2006 vypísala štedrý kurz 1,72 na to, že HZDS bude mať vo voľbách menej ako 15 percent a kurz 1,82 na to, že SDKÚ bude mať viac ako 13,5 percenta.
V STV kandidáti recitujú
Verejnoprávna televízia ponúka divákom nudný rozhovor.
BRATISLAVA. Slovenská televízia včera začala vysielať rozhovory s prezidentskými kandidátmi. O piatej odvysielala rozhovor s prvým v poradí Ivanom Gašparovičom.
Otázky televízie Domáca politika - vzťahy medzi opozíciou a koalíciou Zahraničná politika Slovenska Vzťahy Slovenska so susedmi Riešenie ekonomickej krízy Slovenské školstvo, veda a životné prostredie Slovenské zdravotníctvo a sociálna politika štátu Štátna správa a médiá Vaše konkrétne pôsobenie vo funkcii prezidenta Prvé kroky v prezidentskom úrade Odkaz pre voličov
Kandidáti dostali dopredu desať tém a každý z nich si mohol vybrať šesť, o ktorých chce hovoriť. „K všeobecným okruhom sme pristúpili preto, aby sme garantovali rovnosť šancí pre každého,“ povedala hovorkyňa STV Želmíra Habánová. Iné možnosti im podľa nej zákon nedáva.
Diskusii tak chýbal akýkoľvek náboj. Gašparovič si vybral témy domácu a zahraničnú politiku, vzťahy so susedmi, hospodársku krízu, konkrétne pôsobenie vo funkcii prezidenta a odkaz pre voličov.
Hovoril napríklad o tom, že problémom je, keď maďarskí spoluobčania nevedia komunikovať po slovensky, chválil vládu za vznik rady na riešenie hospodárskej krízy.
„Chcete ešte pokračovať v tejto téme alebo ideme na ďalší okruh?“ pýtal sa moderátor. Na konci prezidenta upozorňoval, koľko mu ešte zostáva času a či ho chce využiť.
Dynamickejšie sú diskusie s kandidátmi na TA3. Kandidátky Dagmar Bollovej sa moderátor pýtal na jej komunistickú minulosť.
Diskusie s kandidátmi odvysiela Markíza na budúci týždeň v utorok a stredu. Joj vysielala diskusiu s poslednými troma kandidátmi podľa preferencií včera, so zvyšnými štyrmi odvysiela o týždeň.
Monika Tódová
Radičovú inšpiroval Obamov klip
Moja reč, opakujú celebrity v Radičovej čiernobielom klipe. Americké osobnosti hovorili Yes, we can.
BRATISLAVA. Iveta Radičová má takmer rovnaký predvolebný spot ako urobil spevák Will.i.am pre Baracka Obamu pred prezidentskými voľbami v Spojených štátoch.
Jej volebný tím tak chcel osloviť mladšiu cieľovú skupinu a užívateľov internetu. Spot zatiaľ beží len na internete, v televíziách pôjde v skrátenej forme. Odvysielanie plánujú v televíziách Joj a možno aj v TA 3.
V klipe sa objavia herci Maroš Kramár, Csongor Kassai, tenistka Dominika Cibulková alebo Laco Lučenič.
„Po formálnej stránke bol našou inšpiráciou videoklip skupiny U2 „Window in the Skies” z roku 2006, ktorý presne vyjadruje princíp MOJA REČ kolážou osobností,“ povedal Andrej Krátky z agentúry, ktorá klip vymyslela.
VIDEÁ: Koho klip je lepší, Obamov originál alebo inšpirovaná Radičová?
„Vieme, že podobný princíp použil aj americký hudobník will.I.am podporujúci Baracka Obamu,“ povedal Krátky. Podľa neho to len potvrdzuje, že zvolili správnu formu.
Režisér Juraj Johanides zároveň s tými istými umelcami nakrútil ešte jeden neoficiálny klip, ktorý chce zverejniť na stránke youtube.
Umelci v klipe vystupujú zadarmo, chceli tým podporiť Radičovú.
Radičová je zároveň ako jediná s celebritami aj na bilbordoch.
Klip má zatiaľ len Martináková
Kandidáti televízne spoty zatiaľ vynechali. Má ich iba Martináková a bude mať Radičová.
BRATISLAVA. Ivan Gašparovič a František Mikloško nebudú mať pred prvým kolom žiadne televízne spoty. Gašparovič bude mať možno spoty len v regionálnych televíziách a v celoštátnych pred prípadným druhým kolom. Spot Zuzany Martinákovej beží len na TA3. Radičová plánuje spoty v Joj a možno aj v TA3.
Monika Tódová

Beata
Balogová
