BRATISLAVA.
S niekoľkými bezpečnostnými prvkami zabalenú zásielku rozstriháva riaditeľka školy Valéria Fogašová. Pozorovateľky, koordinátorky aj inšpektor ju prísne sledujú. Chvíľku to trvá, kým sa všetky testy dostanú zo zalepených obalov. Môže sa začať ich kontrola a prepočítavanie, aby všetci žiaci dostali originál hárok. Podarilo sa. O trištvrte hodiny už všetci 37 deviataci na škole tlačivá s dvadsiatimi otázkami dostali. Prvú píšu matematiku, potom slovenčinu.
Ešte nie je ani jedenásť a poslední deviataci už zo školy odchádzajú. Testy majú dávno napísané, hoci oficiálne by len mali končiť. Slovenčinu zvládli za polovicu predpísaného času.
Komplikovaná matematika
Učiteľky hovoria, že časový rozdiel naznačuje náročnosť oboch testov. Aj pozorovateľky vraj skonštatovali, že matematika bola tento rok ťažšia. Myslí si to aj deviatačka Kristína, ktorá by potrebovala tak o 15 minút času navyše. Všetky úlohy nestihla.
Napriek tomu so spolužiačkami viac diskutuje o slovenčine. Nevedia sa dohodnúť, čo bolo správnou odpoveďou na otázku, „ktorý z literárnych pojmov nesúvisí s drámou?“ Vybrať si z odpovedí: dialogická forma, audiovizuálne umenie, filmový scenár či autorská reč bolo pre nich náročné.
Zabrať musia skôr jednotkári
Už je to jedno, kým sa na chodbe rozprávajú o správnych odpovediach, testy už v zborovni rovnako prísne balia, ako ich ráno rozbaľovali. Stres opadáva zo žiakov aj učiteľov.
Deviataci boli ráno nervózni, lebo vedia, že dobre zvládnuté testy im otvárajú dvere na stredných školách bez prijímačiek. Na ich škole pritom majú stopercentnú úspešnosť pri prijímaní. „Len je otázne, či to je vďaka vedomostiam,“ poznamená fyzikárka Marie Lukáčová. Úroveň žiakov podľa nej klesá a stredné školy už berú všetkých, ktorí sa prihlásia. Spolu s kolegyňami kritizuje, že školy sú financované podľa počtu žiakov, a tak zľavujú z kritérií.
Nerobia to všetci. Elitné gymnáziá, na ktoré sa hlási niekoľkonásobne viac žiakov, ako otvárajú miest, majú prísnejšie podmienky. Testy musia deviataci z oboch predmetov zvládnuť aspoň na 90 percent a na vysvedčení v druhom stupni musia mať samé jednotky. Vlani pritom boli priemerné výsledky testov 56 percent z matematiky a o dve percentá lepšie zo slovenčiny.
Autor: Veronika Šutková

Beata
Balogová
