SME

Je Gašparovič krajší starší či mladší? A je naozaj Radičová ako Obama?

Ako je to s kampaňou na prezidenta? Kam smerujú stratégie jednotlivých kandidátov? Uberajú sa tým správnym smerom, alebo nie?

V tejto rubrike SME.sk a volby.sme.sk si môžete vždy koncom týždňa prečítať ako je to s kampaňou na prezidenta - kam smerujú stratégie jednotlivých kandidátov. Uberajú sa tým správnym smerom, alebo nie? Môžu svojim marketingom osloviť viac voličov alebo im skôr niečo uškodilo.

Ivan Gašparovič (s podporou SMERu, SNS a HZD): Svoju kampaň naštartoval pred týždňom výborne. Premiér Fico sa išiel roztrhať ako veľmi sa bil za jeho zvolenie a vyzdvihoval jeho pozitíva pre súčasnú vládu. S jeho popularitou to bola pre súčasného prezidenta tá najlepšia hudba pre uši. Tento týždeň sa premiér usmieval s Gašparovičom hlavne na bilborde. No on potrebuje viac. Dlho nemal premiér žiaden veľký plamenný prejav na jeho podporu. Vystúpil až včera, ale skôr s útokom na Ivetu Radičovú. Negatívna kampaň môže zafungovať, no z premiérovho prejavu mohli mať niektorí aj veľmi zlé pocity - čo nie vždy je výhodou. Naozaj sa začína špinavá kampaň. Ak dostanú Ivetu Radičovú do pozície obete, na ktorú prehnane útočia (navyše ako ženu), nemusí sa to vyplatiť. Rick Lazio, ktorý v roku 2000 prehral v senátnom súboji s Hillary Clintonovou, by o tom mohol rozprávať. Výhodou však je, že na najnovších bilbordoch má Gašparovič aspoň aktuálnu fotografiu. Na rozdiel od premiéra sa za svoj vek nehanbí. Akurát zástavu vystriedala akási lesklejšia. Tento týždeň mám z hľadiska efektivity kampane zmiešané pocity, skôr mínus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ivan Gašparovič v roku 2009 a 2005

Iveta Radičová (s podporou SDKÚ, KDH, OKS a SMK): Tak je naozaj Iveta Radičová ako Obama? Odmyslime si jej charakteristiky: pohlavie, blond vlasy, rasu. No, skoro by aj mohla byť. Veď reklamy má tiež ako on. Akurát Black Eyed Peasa vystriedal Laco Lucenič. Potlesk a nadšenie je v klipe presne také ako u Obamu. Čo ešte Ivete Radičovej chýba? Možno tie státisíce ľudí na mítingoch, možno charizmatické prejavy. A možno sa jej nakoniec podarí to čo Obamovi - stať sa prezidentom. Ale bez irónie, zaslúži si pochvalu to, že jej tím sa pozerá na úspešné koncepty zo zahraničia. Máloktorý volič pozná americkú kampaň natoľko, aby si všimol, že je to ako cez kopirák. Navyše kandidátka opozície správne reagovala na premiérove útoky - pokojne a bojom za slušnosť. To sa vždy dobre počúva. Hodnota týchto aspektov pre marketing prevyšuje negatíva, je to plus. No a ak by ste pochybovali či je pani profesorka ako Barack, pozrite si tieto dva klipy.

SkryťVypnúť reklamu

VIDEO: Obamova kampaň

VIDEO: Radičová v reklame

František Mikloško (s podporou KDS): Ľudí na jeho mítingoch môžete síce spočítať na prstoch jednej ruky, no výdrž tohto pána je obdivuhodná. Peňazí na kampaň tiež nemá na rozhadzovanie. Pozitívne sa dá hodnotiť ako jemu spriatelená iniciatíva Volím Fera! vymyslela celkom podarený spot. Je v tom nápad aj vtip. Na reklamu Ivety Radičovej odpovedajú vlastnými osobnosťami a ich výrokmi na Mikloškovu podporu. A nie sú medzi nim béčka. Klip má v sebe aj vlastný náboj, nie iba okopírovaný koncept Obamu. Za tento internetový lowcostový počin je to plus. Niekedy netreba mať tisíce eur. Ešte ho dostať k voličom. Navyše, v poslednom prieskume predbehol aj Zuzanu Martinákovú.

VIDEO: Mikloškov nízkonákladový spot

SkryťVypnúť reklamu

Zuzana Martináková (s podporou Slobodného fóra): Komunikovanie Zuzany Martinákovej prostredníctvom mediálnych nosičov je pre mňa stále sklamaním. Oceňujem jej nasadenie a početné stretnutia s občanmi pri káve, jej blízkosť k voličom. Chápem aj to, že jej televízna reklama vyzerá ako z roku 1989 - na kampaň má zákonom obmedzených málo peňazí (ale viď Mikloško, aj za ešte menej sa dá urobiť dobrá finta). Najväčšou záhadou však stále zostávajú jej bilbordy. Už vieme síce, čo potrebuje prezident viac ako odvahu - aj ten správny smer, po zelenej diaľnici. Či ale občanom aj napadne čo je značka 67 (asi narážka na Gašparovičov vek a jej mladosť) alebo čo znamená zúžená cesta pri Radičovej? Tento týždeň mínus. Neefektivitu kampane a komunikácie už môžu ukazovať aj prieskumy, veď klesla za Františka Mikloška (hoci argumentom tiež je, že výskumníci z ÚVVM použili nejasnú metodiku).

SkryťVypnúť reklamu

Milan Melník (s podporou HZDS): Kampaň Milana Melníka je tiež sklamanie. Ako keby sa HZDS nepoučilo z predchádzajúcich volieb. Ani jeho účinkovanie v De Facto televízie JOJ nebolo veľmi presvedčivé. Veď sa pozrite sami - na stránku debaty sa dostanete kliknutím na obrázok. Čakali sme viac ako iba to, že pána profesora (ktorý má nesporne veľké vedecké kvality) podporujú zahraniční Slováci a úvahu o tom ako fungujú toalety v Japonsku. Je to mínus.

Milan Sidor (s podporou KSS): Milan Sidor tento týždeň zvolal tlačovú konferenciu a poťažkal si, že vo SME nemá priestor ako ostatní. No na portáli SME.sk, ktorý číta vyše milióna ľudí mesačne, zatiaľ všetky možnosti ani nechce využiť. Jeho vystúpenie v De Facto bolo tiež slabé. Nestačilo iba mávať okuliarmi a hovoriť, ako mladistvo vyzerá moderátor Daniel Krajcer. Mínus.

SkryťVypnúť reklamu

Dagmar Bollová (nezávislá): Dagmar Bollová nemá letáky, nemá plagáty, nemá televíznu a rozhlasovú reklamu, ale aj tak sa objavuje v médiách. Sprvu vyzerala byť skôr ako kandidátka z recesie. No teraz s menšími kandidátmi vytiera podlahu. Aspoň takto vyzeralo v debate a aj v jednom z prieskumov. Opakujem, jej argumenty a plány znejú naivne, ale aspoň vás zaujmú. Teraz opäť plus, tretíkrát za sebou. Či je stále recesistickou kandidátkou necháme na voliča - uvidíme o týždeň.

Autor: autor študoval politický marketing, komunikáciu na University of Leeds v Británii

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 860
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 079
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 072
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 503
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 646
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 746
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 491
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 278
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu