Podľa monitoringu venovali televízie Gašparovičovi skoro polovicu z času všetkých kandidátoch.
BRATISLAVA. Ivan Gašparovič bol v slovenských televíziách najviac prezentovaným prezidentským kandidátom. Venovali mu takmer polovicu celkového priestoru, ktorý bol venovaný prezidentským kandidátom.
Zistila to organizácia MEMO 98, ktorá od 20. februára do 5. marca monitorovala spravodajstvo televízií STV, Markízy, Joj a TA3.
Stĺpček Petra Schutza: Červík podozrenia - čítajte
„STV venovala kandidátom najviac času - 3 minúty 25 sekúnd. Z toho však až 80 percent tvorili informácie o prezidentovi Gašparovičovi (2 minúty 44 sekúnd)," píše MEMO 98. Podľa organizácie bol Gašparovič v STV navyše ako jediný z uchádzačov okrem neutrálneho spôsobu zobrazený aj pozitívne. „To bolo spojené aj s faktom, že mal ako jediný z kandidátov priestor na priamu reč."
Informovanie o iných kandidátoch bolo pritom v spravodajstve zanedbateľné: Najviac mala Iveta Radičová (10 sekúnd) a po nej Zuzana Martináková (7 sekúnd). Príspevky o Gašparovičovi sa podľa MEMO týkali predovšetkým výkonu jeho funkcie. Bolo to však už v čase, keď sa stal oficiálnym kandidátom.
S prezidentom aj do dedín
„Ako prezidentský kandidát dostal Ivan Gašparovič v zmysle zákona o voľbe prezidenta rovnaký priestor ako ostatní kandidáti. Väčší priestor dostal, keď sme mapovali jeho činnosť ako úradujúceho prezidenta," vysvetľovala hovorkyňa STV Želmíra Habánová. Povedala, že povinnosť informovať o aktivitách prezidenta im vyplýva z Charty spravodajstva.
STV informovala v tom čase o Gašparovičovi často v skratke, v takzvaných domácich blokoch. Spomenula veľkú časť „prezidentských" výjazdov, na ktorých bol. Od 25. do 28. februára ukázala až tri jeho cesty do regiónov. Sledované obdobie bolo najviac „hluché", keď kandidáti zo zákona nemohli vyvíjať svoje aktivity.
„Verejnoprávne médium by si malo dať pozor, aby sa prezident neobjavoval vo veciach, ktoré nie sú nevyhnutné. Obzvlášť v období, keď iní kandidáti nemôžu vyvíjať isté činnosti," myslí si analytik MEMO 98 Ivan Godársky.
Gašparovič dostal najviac priestoru aj v TA3. Čas venovaný prezidentovi a iným kandidátom bol však v tejto televízii rozdelený rovnomernejšie ako v STV. V Markíze a v Joj bola najprezentovanejšou kandidátkou Radičová. Obe stanice však vyhradili kandidátom výrazne menej priestoru ako verejnoprávna televízia. Radičová bola v Markíze minútu a 27 sekúnd a na Joj ešte o 15 sekúnd menej.
Podľa MEMO bola Radičová jedinou kandidátkou, o ktorej v sledovanom období odzneli aj negatívne informácie - tých bolo dokonca viac ako pozitívnych. Markíza a Joj sa totiž venovali aj negatívnemu postoju časti predstaviteľov cirkvi k nej.
Najmenej informácií v televíziách odznelo o Milanovi Melníkovi, Františkovi Mikloškovi a Milanovi Sidorovi.

Beata
Balogová
