Gašparovič a Radičová zvolili pri výbere miest, ktoré navštevujú v kampani, rovnakú stratégiu. Idú naisto. Priznávajú to aj ľudia z ich štábov.
BRATISLAVA. Plán tohtoročných mítingov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sa v jednej veci podobá. Prezidentskí kandidáti chodia tam, kde sú si istí solídnou podporou.
Gašparovič smeruje kampaň na miesta, kde pred piatimi rokmi uspel v prezidentských voľbách, alebo tam, kde má vysokú podporu najsilnejšia strana na Slovensku – Smer.
Radičová zasa chodí najmä do regiónov, kde pred piatimi rokmi v prezidentských voľbách dosiahol slušný výsledok jej stranícky kolega Eduard Kukan: do veľkých miest a do obcí s výrazným zastúpením maďarskej menšiny. Maďari môžu vysokou účasťou Radičovej pomôcť.
Ísť do území, ktoré sú nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel.
Ján Füle,
šéf kampane Ivety Radičovej
Išli za svojimi
Kandidáti výberom miest potvrdzujú to, čo tvrdia analytici: Voľby vyhrá ten, kto prehovorí vlastných už rozhodnutých voličov, aby sa zdvihli a išli hlasovať.
Získavanie nových voličov by ich stálo zbytočne veľa síl, ktorú radšej venujú motivácii svojich verných v ich „baštách“. Podľa posledného prieskumu MVK má Radičová najvyššiu podporu v Trnavskom a Bratislavskom kraji. Prezident v Trenčianskom, Banskobystrickom a Prešovskom.
Kliknite - obrázok zväčšíte
Jozef Grapa z Gašparovičovho tímu tvrdí, že sa pokúsili dostať sa do všetkých slovenských regiónov. „Nehovorím všetky okresy alebo mestá, ale aby sme boli počas kampane v každom kraji.“ Pripúšťa, že sa intenzívnejšie venujú regiónom, „kde je tá podpora silná a kde nám vedia dobré stretnutia aj pripraviť“.
„Mali sme urobené veľmi presné porovnanie posledných parlamentných a prezidentských volieb. A je jasné, že sme sa rozhodovali podľa toho, že ísť do území, ktoré sú vyložene nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel,“ povedal šéf Radičovej kampane Ján Füle.
Zaujímavý juh
Tam, kde Kukan, SDKÚ alebo napríklad SMK nezískalo ani päť percent, nemá podľa neho cenu chodiť. Viaceré ďalšie miesta, ktoré pre Radičovú zmysel majú, nestihli navštíviť.
Gašparovič v posledných dňoch strávil veľa času v okresoch Prešovského kraja, kde má veľkú podporu Smeru. Obchádzal aj klasické „házedéesácke“ okresy ako Topoľčany či Hlohovec.
Grapa upozorňuje, že Gašparovič bol aj v obciach, kde žije veľká časť Maďarov, napríklad vo Veľkom Mederi. Prezident bol aj v Šuranoch, kde je silná slovenská komunita, ktorá sa angažuje v „národných“ otázkach.
Radičová sa sústredila na návštevu juhoslovenských regiónov a veľké mestá, či na miesta, kde sa dá stretnúť so študentmi. Na rozdiel od Gašparoviča boli jej posledné stretnutia s občanami skôr komorné s vybranou skupinou ľudí.
Volebnej kampani kríza neprekáža
Finančná kríza kampaniam prezidentských kandidátov neublížila. Skôr naopak.
BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti na predvolebnej kampani pre krízu šetriť nemusia. Skôr naopak, pomohli im nižšie ceny za reklamu, ktoré zrazila hospodárska kríza. „Snažili sme sa vyrokovať ceny tak, aby bolo „veľa muziky za málo peňazí“,“ hovorí Pavol Gmitter z tímu Ivety Radičovej.
Pokles cien nie je väčší ako desať percent, tvrdia reklamné agentúry. Vzrástla však ich ochota rokovať o cene, keďže zákazok je menej. Pri veľkých objednávkach môžu účtovať niekedy polovicu bežnej sumy.
„Je pravda, že ponúk na reklamu bolo veľmi veľa. Všetky sme pre peniaze ani neprijali,“ hovorí Ivan Brožík, poradca Milana Melníka. Podobnú skúsenosť má volebný tím Ivety Radičovej a Zuzany Martinákovej.
Bežné ceny za reklamu zrejme účtovali prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi. „Zákon stanovuje, že za reklamu sa započítava obvyklá cena, veľké zľavy nie sú bežné,“ hovorí šéf jeho volebného tímu Jozef Grapa.
Zuzana Martináková vyhlásila, že ušetrí. FOTO SME– PAVOL FUNTÁL
Niektorí kandidáti deklarovali, že si v čase krízy utiahnu opasky. Takéto gesto verejne dávnejšie ohlásila Zuzana Martináková, ktorá chce „ísť príkladom štátu i ostatným kandidátom“. Ivan Gašparovič sa zasa mal vzdať aktivít pred oficiálnou kampaňou – po Slovensku aj tak v posledných týždňoch veľa cestoval – z titulu svojej prezidentskej funkcie.
Radičovej kríza do kampane nezasiahla a nešetrili ani volebné tímy ostatných kandidátov – peňazí vraj nemali dosť aj bez krízy. Kampaň Františka Mikloška, ani Milana Melníka, zákonný strop 133–tisíc eur zďaleka nedosiahne.
Martina Kováčová

Beata
Balogová
