SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Favoriti volieb nelovili, obchádzali bašty

Neplytvali energiou,nepresviedčali, iba motivovali.

Gašparovič a Radičová zvolili pri výbere miest, ktoré navštevujú v kampani, rovnakú stratégiu. Idú naisto. Priznávajú to aj ľudia z ich štábov.

BRATISLAVA. Plán tohtoročných mítingov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sa v jednej veci podobá. Prezidentskí kandidáti chodia tam, kde sú si istí solídnou podporou.

Gašparovič smeruje kampaň na miesta, kde pred piatimi rokmi uspel v prezidentských voľbách, alebo tam, kde má vysokú podporu najsilnejšia strana na Slovensku – Smer.

Radičová zasa chodí najmä do regiónov, kde pred piatimi rokmi v prezidentských voľbách dosiahol slušný výsledok jej stranícky kolega Eduard Kukan: do veľkých miest a do obcí s výrazným zastúpením maďarskej menšiny. Maďari môžu vysokou účasťou Radičovej pomôcť.


Ísť do území, ktoré sú nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel.

Ján Füle,
šéf kampane Ivety Radičovej

Išli za svojimi

Kandidáti výberom miest potvrdzujú to, čo tvrdia analytici: Voľby vyhrá ten, kto prehovorí vlastných už rozhodnutých voličov, aby sa zdvihli a išli hlasovať.

Získavanie nových voličov by ich stálo zbytočne veľa síl, ktorú radšej venujú motivácii svojich verných v ich „baštách“. Podľa posledného prieskumu MVK má Radičová najvyššiu podporu v Trnavskom a Bratislavskom kraji. Prezident v Trenčianskom, Banskobystrickom a Prešovskom.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Jozef Grapa z Gašparovičovho tímu tvrdí, že sa pokúsili dostať sa do všetkých slovenských regiónov. „Nehovorím všetky okresy alebo mestá, ale aby sme boli počas kampane v každom kraji.“ Pripúšťa, že sa intenzívnejšie venujú regiónom, „kde je tá podpora silná a kde nám vedia dobré stretnutia aj pripraviť“.

„Mali sme urobené veľmi presné porovnanie posledných parlamentných a prezidentských volieb. A je jasné, že sme sa rozhodovali podľa toho, že ísť do území, ktoré sú vyložene nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel,“ povedal šéf Radičovej kampane Ján Füle.

Zaujímavý juh

Tam, kde Kukan, SDKÚ alebo napríklad SMK nezískalo ani päť percent, nemá podľa neho cenu chodiť. Viaceré ďalšie miesta, ktoré pre Radičovú zmysel majú, nestihli navštíviť.

Gašparovič v posledných dňoch strávil veľa času v okresoch Prešovského kraja, kde má veľkú podporu Smeru. Obchádzal aj klasické „házedéesácke“ okresy ako Topoľčany či Hlohovec.

Grapa upozorňuje, že Gašparovič bol aj v obciach, kde žije veľká časť Maďarov, napríklad vo Veľkom Mederi. Prezident bol aj v Šuranoch, kde je silná slovenská komunita, ktorá sa angažuje v „národných“ otázkach.

Radičová sa sústredila na návštevu juhoslovenských regiónov a veľké mestá, či na miesta, kde sa dá stretnúť so študentmi. Na rozdiel od Gašparoviča boli jej posledné stretnutia s občanami skôr komorné s vybranou skupinou ľudí.

Volebnej kampani kríza neprekáža

Finančná kríza kampaniam prezidentských kandidátov neublížila. Skôr naopak.

BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti na predvolebnej kampani pre krízu šetriť nemusia. Skôr naopak, pomohli im nižšie ceny za reklamu, ktoré zrazila hospodárska kríza. „Snažili sme sa vyrokovať ceny tak, aby bolo „veľa muziky za málo peňazí“,“ hovorí Pavol Gmitter z tímu Ivety Radičovej.

Pokles cien nie je väčší ako desať percent, tvrdia reklamné agentúry. Vzrástla však ich ochota rokovať o cene, keďže zákazok je menej. Pri veľkých objednávkach môžu účtovať niekedy polovicu bežnej sumy.

„Je pravda, že ponúk na reklamu bolo veľmi veľa. Všetky sme pre peniaze ani neprijali,“ hovorí Ivan Brožík, poradca Milana Melníka. Podobnú skúsenosť má volebný tím Ivety Radičovej a Zuzany Martinákovej.

Bežné ceny za reklamu zrejme účtovali prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi. „Zákon stanovuje, že za reklamu sa započítava obvyklá cena, veľké zľavy nie sú bežné,“ hovorí šéf jeho volebného tímu Jozef Grapa.

Zuzana Martináková vyhlásila, že ušetrí. FOTO SME– PAVOL FUNTÁL

Niektorí kandidáti deklarovali, že si v čase krízy utiahnu opasky. Takéto gesto verejne dávnejšie ohlásila Zuzana Martináková, ktorá chce „ísť príkladom štátu i ostatným kandidátom“. Ivan Gašparovič sa zasa mal vzdať aktivít pred oficiálnou kampaňou – po Slovensku aj tak v posledných týždňoch veľa cestoval – z titulu svojej prezidentskej funkcie.

Radičovej kríza do kampane nezasiahla a nešetrili ani volebné tímy ostatných kandidátov – peňazí vraj nemali dosť aj bez krízy. Kampaň Františka Mikloška, ani Milana Melníka, zákonný strop 133–tisíc eur zďaleka nedosiahne.

Martina Kováčová
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 983
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 217
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 286
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 512
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 189
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 007
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 798
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 178
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Pilotné testovanie prekonalo očakávania, hovorí Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Premiér Igor Matovič (vľavo) a minister vnútra Roman Mikulec počas sobotňajšej návštevy Tvrdošína.

Arcu žaluje už vyše 1200 veriteľov, vymáhajú milióny eur

Na súde sa množia žaloby a skupina stále nezverejnila účtovné výkazy.

Známa scéna z filmu Vlk z Wall Street, V ktorej Leonardo DiCaprio ako predstaviteľ Jordana Belforta predáva cez telefón bezcenné cenné papiere. Cez telefón predávali aj zmenky Arca Capital.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.