SME

Favoriti volieb nelovili, obchádzali bašty

Neplytvali energiou,nepresviedčali, iba motivovali.

Gašparovič a Radičová zvolili pri výbere miest, ktoré navštevujú v kampani, rovnakú stratégiu. Idú naisto. Priznávajú to aj ľudia z ich štábov.

BRATISLAVA. Plán tohtoročných mítingov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sa v jednej veci podobá. Prezidentskí kandidáti chodia tam, kde sú si istí solídnou podporou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gašparovič smeruje kampaň na miesta, kde pred piatimi rokmi uspel v prezidentských voľbách, alebo tam, kde má vysokú podporu najsilnejšia strana na Slovensku – Smer.

Radičová zasa chodí najmä do regiónov, kde pred piatimi rokmi v prezidentských voľbách dosiahol slušný výsledok jej stranícky kolega Eduard Kukan: do veľkých miest a do obcí s výrazným zastúpením maďarskej menšiny. Maďari môžu vysokou účasťou Radičovej pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu

Ísť do území, ktoré sú nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel.

Ján Füle,
šéf kampane Ivety Radičovej

Išli za svojimi

Kandidáti výberom miest potvrdzujú to, čo tvrdia analytici: Voľby vyhrá ten, kto prehovorí vlastných už rozhodnutých voličov, aby sa zdvihli a išli hlasovať.

Získavanie nových voličov by ich stálo zbytočne veľa síl, ktorú radšej venujú motivácii svojich verných v ich „baštách“. Podľa posledného prieskumu MVK má Radičová najvyššiu podporu v Trnavskom a Bratislavskom kraji. Prezident v Trenčianskom, Banskobystrickom a Prešovskom.

Kliknite - obrázok zväčšíte

Jozef Grapa z Gašparovičovho tímu tvrdí, že sa pokúsili dostať sa do všetkých slovenských regiónov. „Nehovorím všetky okresy alebo mestá, ale aby sme boli počas kampane v každom kraji.“ Pripúšťa, že sa intenzívnejšie venujú regiónom, „kde je tá podpora silná a kde nám vedia dobré stretnutia aj pripraviť“.

SkryťVypnúť reklamu

„Mali sme urobené veľmi presné porovnanie posledných parlamentných a prezidentských volieb. A je jasné, že sme sa rozhodovali podľa toho, že ísť do území, ktoré sú vyložene nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel,“ povedal šéf Radičovej kampane Ján Füle.

Zaujímavý juh

Tam, kde Kukan, SDKÚ alebo napríklad SMK nezískalo ani päť percent, nemá podľa neho cenu chodiť. Viaceré ďalšie miesta, ktoré pre Radičovú zmysel majú, nestihli navštíviť.

Gašparovič v posledných dňoch strávil veľa času v okresoch Prešovského kraja, kde má veľkú podporu Smeru. Obchádzal aj klasické „házedéesácke“ okresy ako Topoľčany či Hlohovec.

Grapa upozorňuje, že Gašparovič bol aj v obciach, kde žije veľká časť Maďarov, napríklad vo Veľkom Mederi. Prezident bol aj v Šuranoch, kde je silná slovenská komunita, ktorá sa angažuje v „národných“ otázkach.

SkryťVypnúť reklamu

Radičová sa sústredila na návštevu juhoslovenských regiónov a veľké mestá, či na miesta, kde sa dá stretnúť so študentmi. Na rozdiel od Gašparoviča boli jej posledné stretnutia s občanami skôr komorné s vybranou skupinou ľudí.

Volebnej kampani kríza neprekáža

Finančná kríza kampaniam prezidentských kandidátov neublížila. Skôr naopak.

BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti na predvolebnej kampani pre krízu šetriť nemusia. Skôr naopak, pomohli im nižšie ceny za reklamu, ktoré zrazila hospodárska kríza. „Snažili sme sa vyrokovať ceny tak, aby bolo „veľa muziky za málo peňazí“,“ hovorí Pavol Gmitter z tímu Ivety Radičovej.

Pokles cien nie je väčší ako desať percent, tvrdia reklamné agentúry. Vzrástla však ich ochota rokovať o cene, keďže zákazok je menej. Pri veľkých objednávkach môžu účtovať niekedy polovicu bežnej sumy.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pravda, že ponúk na reklamu bolo veľmi veľa. Všetky sme pre peniaze ani neprijali,“ hovorí Ivan Brožík, poradca Milana Melníka. Podobnú skúsenosť má volebný tím Ivety Radičovej a Zuzany Martinákovej.

Bežné ceny za reklamu zrejme účtovali prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi. „Zákon stanovuje, že za reklamu sa započítava obvyklá cena, veľké zľavy nie sú bežné,“ hovorí šéf jeho volebného tímu Jozef Grapa.

Zuzana Martináková vyhlásila, že ušetrí. FOTO SME– PAVOL FUNTÁL

Niektorí kandidáti deklarovali, že si v čase krízy utiahnu opasky. Takéto gesto verejne dávnejšie ohlásila Zuzana Martináková, ktorá chce „ísť príkladom štátu i ostatným kandidátom“. Ivan Gašparovič sa zasa mal vzdať aktivít pred oficiálnou kampaňou – po Slovensku aj tak v posledných týždňoch veľa cestoval – z titulu svojej prezidentskej funkcie.

SkryťVypnúť reklamu

Radičovej kríza do kampane nezasiahla a nešetrili ani volebné tímy ostatných kandidátov – peňazí vraj nemali dosť aj bez krízy. Kampaň Františka Mikloška, ani Milana Melníka, zákonný strop 133–tisíc eur zďaleka nedosiahne.

Martina Kováčová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 858
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 448
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 181
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 572
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 824
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 193
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 093
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 889
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


13
Grécko - Slovensko: ONLINE prenos z prípravného zápasu.

Sledujte s nami prenos.


2
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 37
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6

Sportnet

Martin Dúbravka v drese Slovenska.

Pozrite si zostavy zápasu Grécko - Slovensko v prípravnom futbalovom zápase.


Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Brankár Jaroslav Janus si preberá ocenenie pre najlepšieho hráča play-off po 7. zápase finále play-off Tipos extraligy medzi HC Košice a HK Nitra.

V drese Košíc odohral uplynulé tri sezóny, počas ktorých tímu pomohol ku dvom majstrovským titulom.


TASR
Protestujúci fanúšikovia klubu Brescia Calcio.

V Serie A strávil dovedna 23 sezón.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu