Favoriti volieb nelovili, obchádzali bašty

Neplytvali energiou,nepresviedčali, iba motivovali.

Gašparovič a Radičová zvolili pri výbere miest, ktoré navštevujú v kampani, rovnakú stratégiu. Idú naisto. Priznávajú to aj ľudia z ich štábov.

BRATISLAVA. Plán tohtoročných mítingov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sa v jednej veci podobá. Prezidentskí kandidáti chodia tam, kde sú si istí solídnou podporou.

Gašparovič smeruje kampaň na miesta, kde pred piatimi rokmi uspel v prezidentských voľbách, alebo tam, kde má vysokú podporu najsilnejšia strana na Slovensku – Smer.

Radičová zasa chodí najmä do regiónov, kde pred piatimi rokmi v prezidentských voľbách dosiahol slušný výsledok jej stranícky kolega Eduard Kukan: do veľkých miest a do obcí s výrazným zastúpením maďarskej menšiny. Maďari môžu vysokou účasťou Radičovej pomôcť.


Ísť do území, ktoré sú nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel.

Ján Füle,
šéf kampane Ivety Radičovej

Išli za svojimi

Kandidáti výberom miest potvrdzujú to, čo tvrdia analytici: Voľby vyhrá ten, kto prehovorí vlastných už rozhodnutých voličov, aby sa zdvihli a išli hlasovať.

Získavanie nových voličov by ich stálo zbytočne veľa síl, ktorú radšej venujú motivácii svojich verných v ich „baštách“. Podľa posledného prieskumu MVK má Radičová najvyššiu podporu v Trnavskom a Bratislavskom kraji. Prezident v Trenčianskom, Banskobystrickom a Prešovskom.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Jozef Grapa z Gašparovičovho tímu tvrdí, že sa pokúsili dostať sa do všetkých slovenských regiónov. „Nehovorím všetky okresy alebo mestá, ale aby sme boli počas kampane v každom kraji.“ Pripúšťa, že sa intenzívnejšie venujú regiónom, „kde je tá podpora silná a kde nám vedia dobré stretnutia aj pripraviť“.

„Mali sme urobené veľmi presné porovnanie posledných parlamentných a prezidentských volieb. A je jasné, že sme sa rozhodovali podľa toho, že ísť do území, ktoré sú vyložene nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel,“ povedal šéf Radičovej kampane Ján Füle.

Zaujímavý juh

Tam, kde Kukan, SDKÚ alebo napríklad SMK nezískalo ani päť percent, nemá podľa neho cenu chodiť. Viaceré ďalšie miesta, ktoré pre Radičovú zmysel majú, nestihli navštíviť.

Gašparovič v posledných dňoch strávil veľa času v okresoch Prešovského kraja, kde má veľkú podporu Smeru. Obchádzal aj klasické „házedéesácke“ okresy ako Topoľčany či Hlohovec.

Grapa upozorňuje, že Gašparovič bol aj v obciach, kde žije veľká časť Maďarov, napríklad vo Veľkom Mederi. Prezident bol aj v Šuranoch, kde je silná slovenská komunita, ktorá sa angažuje v „národných“ otázkach.

Radičová sa sústredila na návštevu juhoslovenských regiónov a veľké mestá, či na miesta, kde sa dá stretnúť so študentmi. Na rozdiel od Gašparoviča boli jej posledné stretnutia s občanami skôr komorné s vybranou skupinou ľudí.

Volebnej kampani kríza neprekáža

Finančná kríza kampaniam prezidentských kandidátov neublížila. Skôr naopak.

BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti na predvolebnej kampani pre krízu šetriť nemusia. Skôr naopak, pomohli im nižšie ceny za reklamu, ktoré zrazila hospodárska kríza. „Snažili sme sa vyrokovať ceny tak, aby bolo „veľa muziky za málo peňazí“,“ hovorí Pavol Gmitter z tímu Ivety Radičovej.

Pokles cien nie je väčší ako desať percent, tvrdia reklamné agentúry. Vzrástla však ich ochota rokovať o cene, keďže zákazok je menej. Pri veľkých objednávkach môžu účtovať niekedy polovicu bežnej sumy.

„Je pravda, že ponúk na reklamu bolo veľmi veľa. Všetky sme pre peniaze ani neprijali,“ hovorí Ivan Brožík, poradca Milana Melníka. Podobnú skúsenosť má volebný tím Ivety Radičovej a Zuzany Martinákovej.

Bežné ceny za reklamu zrejme účtovali prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi. „Zákon stanovuje, že za reklamu sa započítava obvyklá cena, veľké zľavy nie sú bežné,“ hovorí šéf jeho volebného tímu Jozef Grapa.

Zuzana Martináková vyhlásila, že ušetrí. FOTO SME– PAVOL FUNTÁL

Niektorí kandidáti deklarovali, že si v čase krízy utiahnu opasky. Takéto gesto verejne dávnejšie ohlásila Zuzana Martináková, ktorá chce „ísť príkladom štátu i ostatným kandidátom“. Ivan Gašparovič sa zasa mal vzdať aktivít pred oficiálnou kampaňou – po Slovensku aj tak v posledných týždňoch veľa cestoval – z titulu svojej prezidentskej funkcie.

Radičovej kríza do kampane nezasiahla a nešetrili ani volebné tímy ostatných kandidátov – peňazí vraj nemali dosť aj bez krízy. Kampaň Františka Mikloška, ani Milana Melníka, zákonný strop 133–tisíc eur zďaleka nedosiahne.

Martina Kováčová

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 848
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 248
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 329
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 147
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 581
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 306
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 432
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 876
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 841
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 764

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Výbuch na koncerte v Manchestri neprežilo 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

ŠPORT

Cígera odmietli aj Višňovský, Handzuš, Országh a Bača

To, že hráči z NHL neprišli na šampionát, berie ako podraz.

Neprehliadnite tiež

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

Sudcovia si vyberajú, ako má vyzerať spravodlivosť

O osem voľných miest v Súdnej rade sa uchádza sedemnásť ľudí. Rozhoduje asi 1360 sudcov z celého Slovenska.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.