Favoriti volieb nelovili, obchádzali bašty

Neplytvali energiou,nepresviedčali, iba motivovali.

Gašparovič a Radičová zvolili pri výbere miest, ktoré navštevujú v kampani, rovnakú stratégiu. Idú naisto. Priznávajú to aj ľudia z ich štábov.

BRATISLAVA. Plán tohtoročných mítingov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sa v jednej veci podobá. Prezidentskí kandidáti chodia tam, kde sú si istí solídnou podporou.

Gašparovič smeruje kampaň na miesta, kde pred piatimi rokmi uspel v prezidentských voľbách, alebo tam, kde má vysokú podporu najsilnejšia strana na Slovensku – Smer.

Radičová zasa chodí najmä do regiónov, kde pred piatimi rokmi v prezidentských voľbách dosiahol slušný výsledok jej stranícky kolega Eduard Kukan: do veľkých miest a do obcí s výrazným zastúpením maďarskej menšiny. Maďari môžu vysokou účasťou Radičovej pomôcť.


Ísť do území, ktoré sú nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel.

Ján Füle,
šéf kampane Ivety Radičovej

Išli za svojimi

Kandidáti výberom miest potvrdzujú to, čo tvrdia analytici: Voľby vyhrá ten, kto prehovorí vlastných už rozhodnutých voličov, aby sa zdvihli a išli hlasovať.

Získavanie nových voličov by ich stálo zbytočne veľa síl, ktorú radšej venujú motivácii svojich verných v ich „baštách“. Podľa posledného prieskumu MVK má Radičová najvyššiu podporu v Trnavskom a Bratislavskom kraji. Prezident v Trenčianskom, Banskobystrickom a Prešovskom.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Jozef Grapa z Gašparovičovho tímu tvrdí, že sa pokúsili dostať sa do všetkých slovenských regiónov. „Nehovorím všetky okresy alebo mestá, ale aby sme boli počas kampane v každom kraji.“ Pripúšťa, že sa intenzívnejšie venujú regiónom, „kde je tá podpora silná a kde nám vedia dobré stretnutia aj pripraviť“.

„Mali sme urobené veľmi presné porovnanie posledných parlamentných a prezidentských volieb. A je jasné, že sme sa rozhodovali podľa toho, že ísť do území, ktoré sú vyložene nepriateľsky naladené a v ktorých nemáme šancu, nemá zmysel,“ povedal šéf Radičovej kampane Ján Füle.

Zaujímavý juh

Tam, kde Kukan, SDKÚ alebo napríklad SMK nezískalo ani päť percent, nemá podľa neho cenu chodiť. Viaceré ďalšie miesta, ktoré pre Radičovú zmysel majú, nestihli navštíviť.

Gašparovič v posledných dňoch strávil veľa času v okresoch Prešovského kraja, kde má veľkú podporu Smeru. Obchádzal aj klasické „házedéesácke“ okresy ako Topoľčany či Hlohovec.

Grapa upozorňuje, že Gašparovič bol aj v obciach, kde žije veľká časť Maďarov, napríklad vo Veľkom Mederi. Prezident bol aj v Šuranoch, kde je silná slovenská komunita, ktorá sa angažuje v „národných“ otázkach.

Radičová sa sústredila na návštevu juhoslovenských regiónov a veľké mestá, či na miesta, kde sa dá stretnúť so študentmi. Na rozdiel od Gašparoviča boli jej posledné stretnutia s občanami skôr komorné s vybranou skupinou ľudí.

Volebnej kampani kríza neprekáža

Finančná kríza kampaniam prezidentských kandidátov neublížila. Skôr naopak.

BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti na predvolebnej kampani pre krízu šetriť nemusia. Skôr naopak, pomohli im nižšie ceny za reklamu, ktoré zrazila hospodárska kríza. „Snažili sme sa vyrokovať ceny tak, aby bolo „veľa muziky za málo peňazí“,“ hovorí Pavol Gmitter z tímu Ivety Radičovej.

Pokles cien nie je väčší ako desať percent, tvrdia reklamné agentúry. Vzrástla však ich ochota rokovať o cene, keďže zákazok je menej. Pri veľkých objednávkach môžu účtovať niekedy polovicu bežnej sumy.

„Je pravda, že ponúk na reklamu bolo veľmi veľa. Všetky sme pre peniaze ani neprijali,“ hovorí Ivan Brožík, poradca Milana Melníka. Podobnú skúsenosť má volebný tím Ivety Radičovej a Zuzany Martinákovej.

Bežné ceny za reklamu zrejme účtovali prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi. „Zákon stanovuje, že za reklamu sa započítava obvyklá cena, veľké zľavy nie sú bežné,“ hovorí šéf jeho volebného tímu Jozef Grapa.

Zuzana Martináková vyhlásila, že ušetrí. FOTO SME– PAVOL FUNTÁL

Niektorí kandidáti deklarovali, že si v čase krízy utiahnu opasky. Takéto gesto verejne dávnejšie ohlásila Zuzana Martináková, ktorá chce „ísť príkladom štátu i ostatným kandidátom“. Ivan Gašparovič sa zasa mal vzdať aktivít pred oficiálnou kampaňou – po Slovensku aj tak v posledných týždňoch veľa cestoval – z titulu svojej prezidentskej funkcie.

Radičovej kríza do kampane nezasiahla a nešetrili ani volebné tímy ostatných kandidátov – peňazí vraj nemali dosť aj bez krízy. Kampaň Františka Mikloška, ani Milana Melníka, zákonný strop 133–tisíc eur zďaleka nedosiahne.

Martina Kováčová

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 920
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 200
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 988
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 626

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Domov

Na letisku v Bratislave nahlásil anonym bombu, išlo o falošný poplach

Letisko prezreli policajti aj pyrotechnici.

Domov

Nechcú dať očkovať svoje deti. Na nete sa radia, ktorý lekár ich za to nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur. Vlani ich hygienici udelili 690 za vyše 39-tisíc eur.

Domov

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že to si urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Domov

Klus sa s Focusom nedohodol, prieskum preverí asociácia agentúr

Kandidát na župana Martin Klus a šéf agentúry Focus Martin Slosiarik si vymieňajú odkazy na facebooku.