SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Štátna agentúra odhadla výsledky katastrofálne. A Facebook?

Ako sa trafili agentúry na výskum verejnej mienky do konečných výsledkov prvého kola prezidentských volieb. Najlepšie odhadovala agentúra Polis, najhoršie dopadol štátny ÚVVM. Ktoré okresy vždy najpresnejšie hlasovali a ako sa premietli voľby do počtu pri

aznivcov na Facebooku?

ÚVVM najhorší

Čísla Ústavu pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade mali najviac nepresností. Odstup medzi obomi lídrami bol v prieskume z 1. až 9. marca vyše 22 percent z opýtaných. Rozdiel medzi Ivanom Gašparovičom a Ivetou Radičovou bol nakoniec iba 8,7 percent voličov. Pri prvých dvoch kandidátoch sa priemerne odchýlili o 6,8 bodov, pri všetkých priemerne o 2,5.

Prieskum bol uskutočnený v čase do 9. marca, čiže 11 dní pred voľbami. No iný prieskum približne v tom istom čase, ktorý urobila agentúra Focus a skorší agentúra MVK (tri týždne pred voľbami) hovorili o rozdiele medzi dvomi favoritmi 15 percent. Rozdiel ÚVVM oproti nim bol o sedem percentuálnych bodov, oproti výsledku ešte vyšší. Až tak dramatické fluktuácie v nálade voličov, zo dňa na deň, sú však málo pravdeopodobné - obzvlášť pri menej intenzívnej prezidentskej kampani, aká bola u na Slovensku.

ÚVVM reaguje na kritiku

Autori článkov uverejnených v Sme 23. 3. 2009 pod titulkom „Najbližšie bol Polis, ÚVVM sa sekol" a v Sme.sk pod titulkom „Štátna agentúra odhadla výsledky katastrofálne"... porovnávajú neporovnateľné. Z tohto hľadiska sú články nekorektné a účelové. Prieskumy uvádzané v článku boli realizované v rozdielnom čase, preto je porovnávanie ich výsledkov sporné. V čase zberu informácií medzi 1. až 9. marcom 2009 ÚVVM pri ŠÚ SR nameral pomerne značný rozdiel medzi oboma hlavnými prezidentskými kandidátmi. Prieskum ÚVVM pri ŠÚ SR, keďže väčšina rozhovorov sa uskutočnila v čase do 6. marca 2009, prakticky nezachytával vplyvy volebnej kampane, hlavne televíznych duelov prezidentských kandidátov. Podotýkame, že poradie siedmich prezidentských kandidátov, tak ako sme ich namerali v spomínanom prieskume sa plne zhoduje s konečnými výsledkami prvého kola prezidentských volieb.

Tak isto je nekorektné porovnávanie jednotlivých odhadov volebnej účasti, načo si napokon ÚVVM pri ŠÚ SR ani nečiní nárok. I tu hrá rolu okrem fenoménu deklarovanej účasti aj časový faktor, keď vzhľadom na potenciálnu presnosť sú vo výhode tie prieskumy, ktoré sú realizované čo najbližšie k volebnému dňu. Len pripomíname, že publikovaný odhad ÚVVM pri ŠÚ SR /36 až 43 %/ sa významne priblížil k reálnej účasti v prvom kole prezidentských volieb, ktorá bola 43,63%.

Tibor Kružlík, riaditeľ ÚVVM pri ŠÚ SR

Polis presný aj nepresný

Najlepšie odhadla výsledky volieb agentúra Polis svojim prieskumom zo 14. a 15 marca. Sociológovia odhadli rozdiel medzi Radičovou a Gašparovičom na 11,1 percenta odovzdaných hlasov. Pri dvoch hlavných kandidátoch sa priemerne zmýlili o 2,3 bodov a pri spočítaní všetkých, približne o 1,3 bodov. Prieskum tej istej agentúry pre TV JOJ z piatka už však taký presný nebol. Rozdiel odhadli na takmer 16 percent a pri dvoch prvých kandidátoch sa priemerne zmýlili o 3,7. Sekli sa aj v účasti - tú tipovali až na 60 percent.

Focus a MVK

Prieskum agentúry Focus zo začiatku marca tiež odhadovali odstup na niečo vyše 15 percent. Pri prvých dvoch sa priemerne pomýlili o 3,4 bodov a všetkých kandidátoch celkovo o 1,5 (s menšími percentami klesal aj možný rozdiel). Aj MVK videla koncom februára odstup medzi dvomi favoritmi na niečo vyše 15 percent. Aj ostatné odchýlky mala zhodné s Focusom. V tom čase však mohli vystihovať nálady voličov.

prieskumyS.jpg

Ako to vidí Facebook

Zaujímavé je aj rozloženie fanúšikov, prívržencov a sympatizantov siedmich kandidátov na komunitnom portále Facebook. V sobotu okolo poludnia ich spolu bol 22 232 medzi priateľmi kandidátov a v osobitných skupinách. Percentuálny počet priaznivcov menších kandidátov relatívne presne zodpovedal aj výsledku volieb.

Tak napríklad priaznivcov Zuzany Martinákovej z celého počtu bolo 4,94 percenta (oproti volebnému výsledku je to rozdiel v bodoch 0,18). U Františka Mikloška je toto číslo 6,59 percenta (oproti výsledku rozdiel 1,17). Dagmara Bollová mala 0,52 priaznivcov zo všetkých politických maniakov na Facebooku (o 0,62 menej než bol jej výsledok).

FacebookS.jpg

Najpresnejšie vystihujú náladu Slovákov Humenné a Bardejov

Historicky sa do celoslovenského výsledku prezidentských volieb najpresnejšie trafili práve dva okresy. Humenné a Bardejov hlasovali v prvých aj druhých kolách volieb v rokoch 1999 a 2004 takmer ako všetci Slováci. Tieto voľby už také presné neboli, hoci relatívny odhad si okresy udržali (na mapke označené červenou). V Humennom, ako aj v Bardejove zvíťazil Ivan Gašparovič, Iveta Radičová bola druhá. V tomto ohľade bol presnejší Bardejov. Relatívne presne vystihnú náladu všetkých Slovákov aj Veľký Krtíš, Michalovce a Poprad (označené zelenou). Celoslovenského víťaza vždy trafia aj vo Zvolene, Brezne, v Spišskej Novej Vsi, Prešove a Trebišove (označené modrou).

okresyS.jpg

bo
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 272
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 170
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 917
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 820
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 829
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 475
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 553
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 072
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 024
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 719
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdí, že na covid bol pripravený teoreticky, no prakticky nemohol byť pripravený nikto.


a 1 ďalší 1 h
Rúška bolo na uliciach vidieť len sporadicky.

Slováci sa zrazu ocitnú v inom svete.


a 1 ďalší 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu