DOPLNENÉ O STANOVISKO ÚVVM PRI ŠÚ SR

Štátna agentúra odhadla výsledky katastrofálne. A Facebook?

Ako sa trafili agentúry na výskum verejnej mienky do konečných výsledkov prvého kola prezidentských volieb. Najlepšie odhadovala agentúra Polis, najhoršie dopadol štátny ÚVVM. Ktoré okresy vždy najpresnejšie hlasovali a ako sa premietli voľby do počtu pri

aznivcov na Facebooku?

ÚVVM najhorší

Čísla Ústavu pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade mali najviac nepresností. Odstup medzi obomi lídrami bol v prieskume z 1. až 9. marca vyše 22 percent z opýtaných. Rozdiel medzi Ivanom Gašparovičom a Ivetou Radičovou bol nakoniec iba 8,7 percent voličov. Pri prvých dvoch kandidátoch sa priemerne odchýlili o 6,8 bodov, pri všetkých priemerne o 2,5.

Prieskum bol uskutočnený v čase do 9. marca, čiže 11 dní pred voľbami. No iný prieskum približne v tom istom čase, ktorý urobila agentúra Focus a skorší agentúra MVK (tri týždne pred voľbami) hovorili o rozdiele medzi dvomi favoritmi 15 percent. Rozdiel ÚVVM oproti nim bol o sedem percentuálnych bodov, oproti výsledku ešte vyšší. Až tak dramatické fluktuácie v nálade voličov, zo dňa na deň, sú však málo pravdeopodobné - obzvlášť pri menej intenzívnej prezidentskej kampani, aká bola u na Slovensku.

ÚVVM reaguje na kritiku

Autori článkov uverejnených v Sme 23. 3. 2009 pod titulkom „Najbližšie bol Polis, ÚVVM sa sekol" a v Sme.sk pod titulkom „Štátna agentúra odhadla výsledky katastrofálne"... porovnávajú neporovnateľné. Z tohto hľadiska sú články nekorektné a účelové. Prieskumy uvádzané v článku boli realizované v rozdielnom čase, preto je porovnávanie ich výsledkov sporné. V čase zberu informácií medzi 1. až 9. marcom 2009 ÚVVM pri ŠÚ SR nameral pomerne značný rozdiel medzi oboma hlavnými prezidentskými kandidátmi. Prieskum ÚVVM pri ŠÚ SR, keďže väčšina rozhovorov sa uskutočnila v čase do 6. marca 2009, prakticky nezachytával vplyvy volebnej kampane, hlavne televíznych duelov prezidentských kandidátov. Podotýkame, že poradie siedmich prezidentských kandidátov, tak ako sme ich namerali v spomínanom prieskume sa plne zhoduje s konečnými výsledkami prvého kola prezidentských volieb.

Tak isto je nekorektné porovnávanie jednotlivých odhadov volebnej účasti, načo si napokon ÚVVM pri ŠÚ SR ani nečiní nárok. I tu hrá rolu okrem fenoménu deklarovanej účasti aj časový faktor, keď vzhľadom na potenciálnu presnosť sú vo výhode tie prieskumy, ktoré sú realizované čo najbližšie k volebnému dňu. Len pripomíname, že publikovaný odhad ÚVVM pri ŠÚ SR /36 až 43 %/ sa významne priblížil k reálnej účasti v prvom kole prezidentských volieb, ktorá bola 43,63%.

Tibor Kružlík, riaditeľ ÚVVM pri ŠÚ SR

Polis presný aj nepresný

Najlepšie odhadla výsledky volieb agentúra Polis svojim prieskumom zo 14. a 15 marca. Sociológovia odhadli rozdiel medzi Radičovou a Gašparovičom na 11,1 percenta odovzdaných hlasov. Pri dvoch hlavných kandidátoch sa priemerne zmýlili o 2,3 bodov a pri spočítaní všetkých, približne o 1,3 bodov. Prieskum tej istej agentúry pre TV JOJ z piatka už však taký presný nebol. Rozdiel odhadli na takmer 16 percent a pri dvoch prvých kandidátoch sa priemerne zmýlili o 3,7. Sekli sa aj v účasti - tú tipovali až na 60 percent.

Focus a MVK

Prieskum agentúry Focus zo začiatku marca tiež odhadovali odstup na niečo vyše 15 percent. Pri prvých dvoch sa priemerne pomýlili o 3,4 bodov a všetkých kandidátoch celkovo o 1,5 (s menšími percentami klesal aj možný rozdiel). Aj MVK videla koncom februára odstup medzi dvomi favoritmi na niečo vyše 15 percent. Aj ostatné odchýlky mala zhodné s Focusom. V tom čase však mohli vystihovať nálady voličov.

prieskumyS.jpg

Ako to vidí Facebook

Zaujímavé je aj rozloženie fanúšikov, prívržencov a sympatizantov siedmich kandidátov na komunitnom portále Facebook. V sobotu okolo poludnia ich spolu bol 22 232 medzi priateľmi kandidátov a v osobitných skupinách. Percentuálny počet priaznivcov menších kandidátov relatívne presne zodpovedal aj výsledku volieb.

Tak napríklad priaznivcov Zuzany Martinákovej z celého počtu bolo 4,94 percenta (oproti volebnému výsledku je to rozdiel v bodoch 0,18). U Františka Mikloška je toto číslo 6,59 percenta (oproti výsledku rozdiel 1,17). Dagmara Bollová mala 0,52 priaznivcov zo všetkých politických maniakov na Facebooku (o 0,62 menej než bol jej výsledok).

FacebookS.jpg

Najpresnejšie vystihujú náladu Slovákov Humenné a Bardejov

Historicky sa do celoslovenského výsledku prezidentských volieb najpresnejšie trafili práve dva okresy. Humenné a Bardejov hlasovali v prvých aj druhých kolách volieb v rokoch 1999 a 2004 takmer ako všetci Slováci. Tieto voľby už také presné neboli, hoci relatívny odhad si okresy udržali (na mapke označené červenou). V Humennom, ako aj v Bardejove zvíťazil Ivan Gašparovič, Iveta Radičová bola druhá. V tomto ohľade bol presnejší Bardejov. Relatívne presne vystihnú náladu všetkých Slovákov aj Veľký Krtíš, Michalovce a Poprad (označené zelenou). Celoslovenského víťaza vždy trafia aj vo Zvolene, Brezne, v Spišskej Novej Vsi, Prešove a Trebišove (označené modrou).

okresyS.jpg

bo

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 163
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 155
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 843
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 590
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 081
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 009
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 000
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 141
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 707

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KULTÚRA

Besson sa chytil do vlastnej pasce. Valerian nič nové nepriniesol

Najviac dostane ten, kto nič nečaká.

TECH

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.