BRATISLAVA. Iveta Radičová a Ivan Gašparovič môžu pred druhým kolom volieb minúť na kampaň rovnakú sumu ako pred prvým, teda opäť 133-tisíc eur (štyri milióny korún), tvrdí ministerstvo vnútra.
Koľko ich skutočne bude stáť, zatiaľ nepovedal ani jeden z volebných štábov. „Budeme to vedieť až po druhom kole,“ hovorí Pavol Gmitter, hovorca Ivety Radičovej. Náklady nechcel odhadovať ani šéf volebného tímu úradujúceho prezidenta Jozef Grapa. Myslí si však, že to bude menej ako pred prvým kolom – možno dokonca len polovica z povolenej sumy.
Presvedčiť má obrazovka
Zásadným spôsobom kampaň meniť nebude ani jeden z kandidátov, oboch však budeme častejšie vídať na televíznych obrazovkách – Ivetu Radičovú najmä v celoplošných, Ivana Gašparoviča v regionálnych televíziách.
„Viac sa chceme sústrediť na regionálne printové i elektronické médiá,“ hovorí Grapa. Finančne najnáročnejšie sú však podľa neho stále bilbordy.
V regionálnej tlači sa objaví aj Iveta Radičová. Staviť najmä na televíznu obrazovku sa rozhodla potom, ako jej televízie ponúkli finančne prijateľnejšie podmienky ako pred prvým kolom. Koľko ju šot stojí, vraj zatiaľ nevie. „Mediálny plán ešte nie je uzavretý, takže sumu zverejníme až po voľbách,“ povedal SME Gmitter.
Odkiaľ berú peniaze
Kým Radičová financuje kampaň z príspevkov opozičných politických strán a verejnej zbierky, na Gašparovičovu kampaň si zobralo pôžičku Hnutie za demokraciu, ktorého je čestným predsedom. „Okrem pôžičky na kampaň prispel sám kandidát a potom sú to tiež dary od podporovateľov a sympatizantov,“ povedal Grapa.
Aliancia Fair-play, ktorá financovanie kampaní monitoruje, hovorí, že najotvorenejšou kandidátkou po prvom kole je práve Iveta Radičová. Tá o finančných prostriedkoch použitých na kampaň a o konkrétnych daroch informuje priamo na svojej webovej stránke. Na druhom konci rebríčka z celej sedmičky pôvodných kandidátov je podľa aliancie zasa súčasný prezident, ktorý o finančnom krytí neinformoval vôbec.
Či sa v prvom kole kandidáti zmestili do zákonného limitu, si dnes Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play netrúfa odhadnúť. Každý z nich však bude musieť celkovú sumu, ktorú za kampaň zaplatil, do 30 dní po voľbách oznámiť ministerstvu financií. Ak to bolo viac, ako povoľuje zákon, hrozí im pokuta vo výške desaťnásobku sumy, o ktorú by povolený limit prekročili.
Nové bilbordy nie sú konfrontačné
Gašparovič ďakuje za dôveru, Radičová chce spravodlivé Slovensko. Radičová má aj nový predvolebný šot.
BRATISLAVA. Kandidáti na prezidenta Iveta Radičová a Ivan Gašparovič už po Slovensku rozvešali nové bilbordy.
Gašparovič po prvom slogane „Spoločne pre Slovensko“, kde bol na bilborde s Robertom Ficom, teraz ďakuje voličom za dôveru a odkazuje im, že ich hlasy rozhodnú v druhom kole.
Radičová pôvodne zvažovala konfrontačnejší slogan, napokon sa však rozhodla pre výzvu „Príďte voliť“ a ústretovejšie konštatovanie, je nás veľa, čo chceme spravodlivé Slovensko.
Nové slogany kandidátov na bilbordoch ešte neútočili.
FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Radičová má aj nový predvolebný šot.
Osobnosti, ktoré hovorili, že Radičová je „moja reč“, vystriedali zábery z jej volebného štábu počas prvého kola volieb.
Serióznu Radičovú v okuliaroch na obraze strieda dojatá postupujúca kandidátka do druhého kola.
Na svojej internetovej stránke má predvolebné šoty aj Ivan Gašparovič. Jeho dlhý monológ pri knižnici striedajú zábery z predvolebnej kampane.
Do kampane sa viac zapojila aj prvá dáma. Silvia Gašparovičová nakrútila výzvu voličom, v ktorej občanom pripomína, že jej manžel bol aj pri vzniku ústavy.Monika Tódová

Beata
Balogová
