SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Rušňovodič nezavinil tragédiu v Polomke

Železnice Slovenskej republiky ukončili vyšetrovanie nehody na železničnom priecestí v Polomke. Tvrdia, že rušňovodič nemohol zrážke s autobusom zabrániť.

(Zdroj: SME - ALENA ŠPERKOVÁ)

POLOMKA . Železnice Slovenskej republiky mesiac skúmali, kto, alebo čo zavinilo zrážku vlaku s autobusom na železničnom priecestí v Polomke, pri ktorej zahynulo 12 ľudí. Oficiálna správa tvrdí, že nehodu nezavinil ani neovplyvnil rušňovodič vlaku, ani železničné zariadenia. K tomuto záveru dospeli vyšetrovatelia Odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva železníc.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Správu inšpektorov má k dispozícii aj špeciálny policajný tím. Banskobystrickí vyšetrovatelia pred dvomi týždňami obvinili vodiča autobusu Jána Minaroviča z trestného činu všeobecného ohrozenia, za ktorý mu hrozí trest štyri až desať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

rekonstrukcia1.jpg

rekonstrukcia2.jpg

Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval ráno 21. februára do lyžiarskeho strediska Bučník v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli cesty, keď ich na neoznačenom železničnom priecestí prevalcoval prichádzajúci vlak. Vodič autobusu chcel pravdepodobne zaradiť nižší rýchlostný stupeň, ale už to nestihol. Náraz si najviac odniesli ľudia, ktorí sedeli v strede autobusu. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos nabúral priamo do stredu vozidla na priecestí.

Inšpektori železníc skúmali situáciu pred zrážkou a počas nej priamo na mieste nešťastia. Zisťovali z akej vzdialenosti mohol rušňovodič vidieť vlak, kedy začal brzdiť a či mohol, alebo nemohol zrážke zabrániť. Po rekonštrukcii oficiálne potvrdili, že „jazda vlaku prebiehala v zmysle Pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody".

Skryť Vypnúť reklamu

Rušňovodič dodržal všetky predpisy

Rušňovodič, ktorý vychádzal s vlakom spoza zákruty, podľa meraní inšpektorov mohol spozorovať autobus na priecestí zo vzdialenosti 157 metrov. „Vodič vlaku videl, že prichádzajúci autobus pred priecestím nezastavuje a vchádza na priecestie. Ihneď použil rýchločinné brzdenie. Bolo to vo vzdialenosti 72 metrov pred priecestím pri rýchlosti 70 kilometrov za hodinu," opisuje situáciu pred nehodou hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.

Inšpektori zistili, že rušňovodič dodržal všetky predpisy. Ešte pred výjazdom spoza zákruty dvakrát signalizoval príjazd vlaku, a potom ešte tri razy pred zrážkou. Dokazuje to automatické záznamové zariadenie, ktoré je umiestnené v rušni.

Vodič vlak videl, uniknúť sa mu už nepodarilo

Aj napriek rýchlobrzde a výstražným signálom rušňovodič nedokázal nehode zabrániť. Vlak prevrátil autobus po náraze na bok a tlačil ho pred sebou ešte takmer 30 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Správa železničných inšpektorov nepriamo potvrdzuje verziu, že za normálnych okolností, mal autobus šancu bezpečne opustiť priecestie. Naviac, polícia predbežne vylúčila technickú poruchu na autobuse aj momentálnu zdravotnú indispozíciu vodiča.

Zranený a šokovaný vodič autobusu krátko po nehode hovoril, že sa pokúšal na priecestí zaradiť rýchlostný stupeň. Z koľajníc sa mu už nepodarilo uniknúť, aj napriek tomu, že videl rútiaci sa vlak.

Priecestie dostane svetelnú signalizáciu

K najtragickejšej nehode v dejinách slovenských železníc došlo na nechránenom železničnom priecestí bez svetelnej signalizácie a rámp. Starostovia Polomky žiadali železnice, aby zabezpečili priecestie už pred desiatimi rokmi. Po februárovej tragédii železnice rozhodli, že priecestie zabezpečia svetelnou signalizáciou. Podlieha to ešte schváleniu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

„I napriek tomu, že železničné priecestie v Polomke spĺňa príslušné normy pre súčasný stupeň zabezpečenia, sa ŽSR rozhodli vzhľadom na mimoriadne tragický rozmer nehody, že urobia kroky potrebné pre realizáciu vyššieho stupňa zabezpečenia na železničnom priecestí," konštatovala Pavlíková.

Mesiac po nehode v Polomke sa stalo na železničných priecestiach 11 nehôd, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia.

Na Slovensku je 2265 železničných priecestí. Približne polovica je zabezpečená len výstražnými krížmi, bez závor a svetelnej signalizácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  5. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  2. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  6. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  7. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  8. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 841
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 566
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 449
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 497
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 878
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 976
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 652
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 965
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 338
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 54m

Neprehliadnite tiež

Zľava starosta Baškoviec Peter Báthory, Michal Kaliňák a starosta Šarišského Jastrabia Ľubomír Rešetár.

Navrhujú, aby ich čistili nezamestnaní.


TASR 2m
Finančník Martin Kvietik počas verejného zasadnutia vo veci väzobného stíhania na Najvyššom súde.

Martin Kvietik zostáva vo väzbe do 19. marca.


TASR 4m
Ilustračné foto.

Za stredu pribudlo 767 pozitívnych seniorov nad 65 rokov.


TASR 46m
Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic.

Spisy budú pridelené počas decembra.


TASR 25m
Skryť Zatvoriť reklamu