BRATISLAVA. Francúzi sú hrdí na svoj koňak a majú celkom premyslené koncepcie na jeho propagáciu, Škóti majú whisky a pri maďarskom parlamente existuje dokonca komisia pre pálenku. "S alkoholom sú spojené určité hodnoty, na ktoré by sme aj my ako národ mohli byť hrdí," reagoval poslanec ĽS-HZDS Miroslav Jureňa na poslanecký návrh zákona o reklame, ktorý dnes prerokoval parlamentný výbor pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody.
Zákon predkladá poslanec SDKÚ-DS Tomáš Galbavý s cieľom zakázať reklamu na alkohol, s výnimkou piva, na verejných priestranstvách, v kinách, na billboardoch, plagátoch či prenosných nosičoch. "Klesá hranica veku, kedy sa začne požívať alkoholický nápoj," argumentoval na zasadnutí výboru.
Exminister pôdohospodárstva Jureňa však s návrhom zásadne nesúhlasí. "Má to veľmi silný spoločenský efekt, táto iniciatíva je úplne scestná," oponoval Galbavému.
Podľa predsedu výboru Jána Slabého (SNS) zaujal každý poslanec k návrhu vlastný postoj. Jureňa podľa neho pozerá na normu z uhla pohľadu pôdohospodára. "Zákon o reklame nie je priamo zákonom nášho výboru, ale vzhľadom na to, že sa týka aj výrobkov, ktoré produkujú poľnohospodári, pán Jureňa sa postavil spôsobom, ktorý chráni tento pohľad," povedal. Dodal však, že kultúra požívania alkoholických nápojov, napríklad vína, naozaj existuje v mnohých iných štátoch a nemá nič spoločné s opíjaním. "Aj my sme sa ju svojho času snažili na Slovensku presadiť," dodal. "Či zákaz reklamy zabrzdí nevhodné používanie týchto nápojov mladistvými, nie som si ani ja celkom istý," uzavrel predseda výboru.
Ďalší z exministrov rezortu, Zsolt Simon (SMK) kritizoval, že návrh zakazuje reklamu na ostatné alkoholické nápoje, povoľuje však pivo. Pritom niektoré značky piva majú podľa neho vyšší obsah alkoholu ako ľahké vína. "Buď všetko, alebo nič," poznamenal.
Galbavý reagoval, že výnimka pre pivo kopíruje stav, ktorý zákon predpisuje pre reklamu v elektronických médiách, je však ochotný uvažovať o zrušení tejto výnimky.
Pôdohospodársky výbor napokon neprijal platné odporúčanie k návrhu zákona o reklame a ponechal na pléne NR SR, ako sa pri hlasovaní rozhodne.
Výbor dnes prerokoval aj sériu rezortných zákonov. "Napríklad zákon o ekologickom hospodárstve, kde sú presne a nanovo nastavované normy a hranice, ako sa má ekologicky hospodáriť. Je to aj preto, aby vzrástla dôvera občanov k značke 'ekologický výrobok'. Ďalší veľmi zaujímavý zákon súvisí s aplikáciou kalov a dnových sedimentov, tiež súvisí aj s ochranou životného prostredia," povedal pre TASR Slabý. Výbor pomerne široko diskutoval aj o novele zákona o hydrologickej a meteorologickej službe z dielne poslancov za SNS. Podľa Slabého pritom nebol problém so zámerom normy. "Len niektoré ustanovenia sa javili ako ťažšie vykonateľné," poznamenal. Jedným s cieľov novely je napríklad chrániť dáta Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) pred vykrádaním zo strany iných subjektov. Podľa niektorých členov výboru však návrh novely nedefinuje dostatočne jasne sankcie. "Ide o to, ako by sa vyprecizoval tento zákon, aby bol lepšie vykonateľný a aby sa skutočne tie vysoké finančné prostriedky, ktoré štát dáva na vybavenie a vyškolenie týchto pracovísk a pracovníkov aj vracali, lebo aj štát musí byť hospodárom," poznamenal Slabý.
Výbor podľa neho pomerne široko diskutoval aj o novele zákona o odbornom vzdelávaní z dielne ministerstva školstva, čo tiež nie je primárne pôdohospodárska norma. "Jednoznačne sa dotýka aj pôdohospodárov a výrobcov vína a nie je nám jedno, ako budú tieto veci prebiehať," dodal na margo odborného vzdelávania v pôdohospodárskych profesiách.