BRATISLAVA. Najlepšie chutí, keď sa rozdelíš, hoci Nikdy nevieš, koho stretneš. S podobnými reklamnými sloganmi by sme sa už na ulici nemali stretávať. Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš z SDKÚ navrhujú zakázať reklamu na alkoholické nápoje okrem piva na verejných priestranstvách, v kinách, na zastávkach a vozidlách verejnej dopravy.
„Znižuje sa veková hranica detí, ktoré nedokážu odolať lákavej reklame. Je úlohou štátu a politikov podporovať verejnú morálku,“ tvrdí Galbavý. Zákaz môže byť podľa neho účinný ako zákaz reklamy na tabak.
Proti návrhu vystúpil Klub reklamných agentúr. Kritizoval zákaz sponzoringu kultúrnych a športových podujatí, ktoré často podporujú práve výrobcovia alkoholických nápojov. Galbavý však uvažuje, že toto ustanovenie z návrhu vypustí.
„Neexistuje jediná relevantná štúdia, ktorá by preukázala príčinnú súvislosť medzi reklamou na alkohol a alkoholizmom v spoločnosti,“ vysvetľuje postoj reklamiek člen prezídia KRASu Roman Lazar.
Naopak, výrobcovia liehovín sa návrhom zatiaľ nezaoberali. „Otázne je, do akej miery môže vonkajšia reklama zabrať na presýtenom trhu,“ pýta sa generálny sekretár Združenia výrobcov liehu a liehovín Július Forstshofer. Alkohol sa podľa neho bude piť aj po zákaze.
V prvom čítaní Galbavého návrh podporili aj poslanci koalície, jeho definitívny osud je však neistý. „Existuje silný lobing proti zo strany záujmových skupín,“ tvrdí Galbavý. Návrh určite podporia SDKÚ a KDH, HZDS a SNS sa rozhodnú až na budúci týždeň. „Nepodporíme ho,“ hovorí šéf poslaneckého klubu Smeru Miroslav Číž. Smer uprednostní vládnu novelu. Štyria nezávislí poslanci, členovia KDS, majú podmienku – zo zákazu reklamy musí byť vyňaté víno. „Víno je ušľachtilý nápoj a výdobytok civilizácie,“ zdôvodňuje svoj postoj Vladimír Palko.
Pivo? Ľudový nápoj nechajme
BRATISLAVA. Návrh poslancov Galbavého a Janiša nezakazuje reklamu na pivo. „Dôvodom je , že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca aj úplne bez alkoholu. Ide o ľudový nápoj, zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný ani vhodný,“ konštatuje dôvodová správa.
Galbavý tvrdí, že chcú zosúladiť aj pravidlá reklamy na alkohol s tými, ktoré platia v rozhlase a televízii. Tam je reklama na alkohol povolená len v noci po desiatej.
Vypustenie výnimky na pivo by Galbavému neprekážalo, ak by sa v parlamente našla zhoda. Heslom „ak zákaz, tak úplný“ sa riadi predseda parlamentného výboru pre poľnohospodárstvo Ján Slabý (SNS), podporila by ho aj šéfka poslaneckého klubu KDH Mária Sabolová. Spoluautor návrhu zákona Stanislav Janiš sa však obáva, že stiahnutie výnimky na pivo by bolo pre návrh rozsudkom smrti. „Je to len hľadanie dôvodov, prečo zákon nepodporiť,“ myslí si.
Martina Kováčová