Za amplióny Radičová neplatí

Záver kampane priniesol i hlásenia v miestnom rozhlase a listy, ktoré podporovali Gašparoviča.

Po prvom kole skončili nečakane blízko seba. Ako dopadne druhé kolo, to si netrúfnu odhadovať ani sociológovia.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Do poslednej chvíle a zrejme i posledného povoleného centu sa prezidentskí kandidáti snažili včera využiť kampaň. Dnes od siedmej rána platí moratórium.

V mnohých obciach sa ozývala reklama oboch kandidátov z ampliónov miestnych rozhlasov. Niekde ich označili ako reklamu, v Námestove i Rabči, kde sedia koaliční starostovia, oznam „Podporte Gašparoviča“ zahlásili ako súčasť nahrávky, ktorá mala ľudí vyzývať, aby išli voliť.

Objednali sme to, ale iba tam, kde nám to odvysielali zadarmo.

Ján Füle, šéf Radičovej volebného štábu

Reklamu v miestnych rozhlasoch si objednala aj Iveta Radičová. „Objednali sme to, ale iba tam, kde nám to odvysielali zadarmo,“ povedal šéf jej volebného štábu Ján Füle. Gašparovičov tím tvrdí, že za reklamu v ampliónoch platí.

Vo volebnom zákone sa píše: „Kandidát na funkciu prezidenta nemôže prijať dar ani iné bez〜odplatné plnenie od štátu, od štátnych orgánov a od orgánov územnej samosprávy.“ Füle tvrdí, že zákony dodržia, vo vyúčtovaní kampane uvedú cenu, ktorú by za šoty zaplatili. Zákon však zakazuje prijať inzerciu zadarmo od obcí alebo štátu.

Tisíce Bratislavčanov v rôznych štvrtiach mesta mali včera vo svojich schránkach a vchodoch listy, ktoré varujú, že zvolenie zástupcu Dzurindovej strany prinesie len zvady a osočovanie.

Odhady sú veľmi opatrné

Analytici sa zdráhajú odhadnúť výsledok volieb tak ako nikdy predtým. Prieskumy k druhému kolu volieb neboli. Nikto si ich v agentúrach nezaplatil.

BRATISLAVA. Čakanie na výsledky druhého kola prezidentských volieb bude napínavé aj pre sociológov, ktorí sa zaoberajú prieskumami verejnej mienky. Na rozdiel od minulých rokov sa totiž veľmi zdráhajú s odhadmi a priznávajú, že pokiaľ by mali byť konkrétnejší, pôjde o veštenie.

Prečo je ťažké odhadnúť voľby
  • medzi prvým a druhým kolom nerobila žiadna agentúra prieskum verejnej mienky
  • rozdiel medzi Gašparovičom a Radičovou v prvom kole bol pomerne tesný
  • do súboja vstúpili nové faktory, ako napríklad maďarská karta a aktuálna kampaň, ktorých dosah sa nedá odhadnúť.

Odhady komplikuje to, že pred druhým kolom nebol žiaden prieskum verejnej mienky. V prvom kole bol rozdiel medzi Ivanom Gašparovičom a Ivetou Radičovou pomerne tesný, obaja sa teraz snažili o motivačnú kampaň a zvýšenie účasti. Výsledok by tiež mohlo ovplyvniť, že sa hralo maďarskou kartou a nie je jasné, či u voličov zabrala.

Posledný telefonický prie〜skum pred prvým kolom urobila agentúra Polis. Ukázalo sa, že bol pomerne presný. „Netelefonický“ prieskum robil naposledy štátny ÚVVM 13. marca.

Výsledok má byť skôr tesný

„Bude to tesný výsledok. Odhadujem to však tak jedna k jednej,“ povedal Ján Baránek z agentúry Polis. Aj Ivan Dianiška z agentúry Focus je v odhadoch opatrný. Tvrdí len, že účasť zrejme nebude nižšia ako v prvom kole. „Pred druhým kolom nemáme absolútne žiadne dáta, o ktoré by sme sa mohli oprieť. Posledný prieskum sme robili začiatkom marca, čo už sú teraz vlastne úplne mŕtve dáta.“

Baránek si absenciu výskumov vysvetľuje aj tým, že sa samotným agentúram do nich príliš nechce. Pri číslach okolo 50 percent podľa neho veľmi zaváži aj štatistická odchýlka. Mohlo by sa tak napríklad stať, že by agentúra prieskumom namerala 48 percent pre Radičovú a 52 percent pre Gašparoviča. Hoci by mohla byť sondáž urobená dobre a vyšla by v rámci odchýlky, poradie kandidátov by sa v skutočnosti ukázalo opačne.

Nechcú ich ani televízie

Agentúry samotné na financovanie prieskumov nemajú peniaze. Ide väčšinou o malé firmy. Telefonický prieskum o voľbách podľa informácií SME môže stáť aj 3500 eur, „netelefonické“ prieskumy môžu byť dvojnásobne drahšie. Sondáže si nezaplatili televízie, ktoré to v minulosti robili najčastejšie. Ani v roku 2004 však pred druhým kolom nikto nezverejnil žiaden prieskum.

Miroslav Kern
Za Gašparoviča agituje aj list, možno podvrh

Vchody mnohých bytoviek v Bratislave včera zaplavili kópie listu na podporu Ivana Gašparoviča. Podpísaná je učiteľka na dôchodku, kto je skutočný autor, zostáva záhadou.

BRATISLAVA. „Vážený Bratislavčan, prvé kolo volieb máme za sebou a ja si kladiem otázku, prečo sme tak alebo onak hlasovali.“ Tak sa začína list, ktorý včera našli mnohí Bratislavčania vo vchodoch svojich bytoviek.

Otvorený list – napísaný úhľadným písmom, ale s gramatickými chybami – je výzvou na voľbu súčasného prezidenta Ivana Gašparoviča. Zvolenie zástupcu Dzurindovej strany by podľa neho prinieslo len zvady a osočovanie a vyslovuje plnú podporu premiérovi Ficovi. „Spravili sme z voľby prezidenta hon na jeho podporovateľa.“

47817.jpg

Bratislavu včera zaplavili listy od záhadného autora. FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK.

Pod listom je podpísaná Anna Kovačíková z Rovniakovej 12 v Bratislave. Predstavuje sa ako „stredoškolská pedagogička na dôchodku“. Rovniakova ulica v Bratislave nie je, na podobne znejúcej Rovniankovej 12 v Petržalke o Annu Kovačíkovej ľudia z vchodu nevedeli. Nie je v telefónnom zozname, žiadna schránka nemá takéto meno a o tom, že by tu bývala, nevedel žiaden z oslovených susedov. Vo vedľajšom vchode na čísle 14 býva Anna Kováčiková. Či ide o autorku listu, sa nám nepodarilo zistiť. Dvere nik ani na opakované vyzváňanie neotvoril.

Sused povedal, že táto 83­ročná pani žije sama a pochybuje, že by vedela napísať list, ktorý sme mu ukázali.

Farebné kópie listu s modrým písmom včera zaplavili niektoré mestské časti – objavili sa v Petržalke, Dúbravke, Karovej Vsi i v časti Nové mesto. Niektorí obyvatelia tvrdia, že letáky roznášali aj poštári.

Hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis odmietol, že by listy roznášali jej zamestnanci. Môže podľa neho ísť o neadresnú distribúciu, teda masové doručovanie do schránok, ktoré okrem pošty ponúkajú viaceré súkromné spoločnosti. S tými sa nám už včera večer nepodarilo skontaktovať. V mnohých vchodoch sa listy povaľovali na mieste určenom na letáky. Šéf Gašparovičovho volebného tímu Jozef Grapa povedal,že o liste nič nevie.

Jozef Čavojec
Smer: Katastrofa to nebude, iba nepríjemnosť

Podpredseda Smeru Miroslav Číž hovorí, že život politických strán prezidentské voľby veľmi neovplyvnia. Ak by vyhrala Radičová, Smer by si zvykal.

BRATISLAVA. „Bola by to katastrofa pre koalíciu,“ povedal prezident Ivan Gašparovič členom a priaznivcom Smeru v Košiciach minulý týždeň o svojej prípadnej prehre.

Politici si však myslia, že prezidentské voľby politický život až tak neovplyvnia. „Politika bude vyzerať tak isto, nemyslím si, že prezidentské voľby by mali vplyv na život strán,“ povedal podpredseda Smeru Miroslav Číž.

Ak motyka vystrelí

Bola by prehra Ivana Gašparoviča katastrofou? „Bolo by to nepríjemné. Smer má slušné postavenie v prieskumoch verejnej mienky. Pokiaľ by občania neuverili, že sme zvolili dobrého kandidáta, museli by sme vnímať následky, prečo sa to stalo,“ myslí si Číž. Dúfa však, že sa to nestane.

„Nedajbože, ak motyka vystrelí, pani Radičová je zatiaľ neznáma, nepoznáme ju, nevieme, ako by pôsobila v takejto vysokej pozícii,“ hovorí Číž. Dodáva, že nízka účasť voličov Smeru nikdy nepomohla.

V kuloároch sa naopak hovorí, že voľby sa dotknú opozície. Ak Radičová nevyhrá, má byť vážnou konkurentkou Mikuláša Dzurindu v SDKÚ. Jej popularitu by viacerí členovia strany neradi nechali nevyužitú.
Poslanec SDKÚ Pavol Frešo hovorí, že takéto otázky sú dnes len špekulácie.

Burcovanie či strach

Žiadne demokratické voľby nemôžu byť pre ktorúkoľvek stranu katastrofou, skôr je to len totálny strach Smeru z toho, že bude kontrolovaný,“ myslí si Frešo o výroku prezidenta Gašparoviča.

Pomohlo by Radičovej víťazstvo opozícii? „Pomohlo by to demokracii na Slovensku, nakoľko kontrola je jedným zo základných atribútov demokracie,“ povedal Frešo.

Podpredseda KDH Daniel Lipšic si myslí, že prezident chcel svojím výrokom len vyburcovať vládnych voličov za každú cenu. „Vecne by to pre Smer katastrofa byť nemala. Prezident je skôr symbolom,“ myslí si Lipšic.
Slovensku by podľa neho pomohlo, keby sa prezidentkou stala Radičová, „všetko ostatné sú špekulácie“.

Monika Tódová
SNS motivuje starostov autom

Krajský predseda SNS a poslanec Anton Korba žiada starostov za SNS, aby presvedčili čo najviac ľudí ísť voliť. V liste, ktorý má SME k dispozícii, sľubuje, že snaha o „výbornú účasť“ a „dobré volebné výsledky“ sa im vyplatí. Vylosovaný starosta má dostať osobný automobil, druhý skúter, tretí televízor, štvrtý domáce kino, piaty mikrovlnku, šiesty tlačiareň a siedmy kávovar. Korba so SME večer odmietol komunikovať, položil telefón.

mož
Belousovová koriguje

Podpredsedníčka SNS hovorila o Gašparovičovi ako o prezidentovi, ktorého budú „korigovať“.

Buď budeme mať prezidenta, ktorý robí v záujme sponzorov kampane, alebo „prezidenta, ktorého budeme môcť korigovať, alebo teda budeme môcť s ním hovoriť o tom, aby bol trebárs pracovitejší,“ povedala v TA3 v narážke na Ivana Gašparoviča podpredsedníčka SNS Anna Belousovová. Jej strana najprv Gašparoviča nechcela podporiť, pretože vraj neplnil svoje heslo o národnom myslení.

Hovorkyňa SNS po otázke SME Belousovovej slová vysvetľovala tým, že sa jej len pošmykol jazyk.
„Namiesto slova korigovať chcela vyrieknuť slovo komunikovať. Svoje vyjadrenie myslela tak, že by sme chceli prezidenta, s ktorým budeme môcť komunikovať na akúkoľvek tému. Druhú časť vety myslela odľahčene.“

knm

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 045
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 051
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 854
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 489
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 394
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 173
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 546
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 413
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel

Domov

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine kontrolovaných zmrzlinární zistili hygienici nedostatky.

Domov

Z eurofondov sa nič nerozkradlo, Plavčan urobil kroky, hovorí Paška z SNS

Vláda robí dlhodobé opatrenia proti korupcii, povedal Ján Podmanický zo Smeru.

Domov

Danko nemá problém zasmiať sa na ľudovej tvorivosti aj na jeho účet

Prekáža mu, keď niektoré strany manipulujú verejnou mienkou.