BRATISLAVA. Tesne pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP), ktoré sa uskutočnia na Slovensku 6. júna, bude na našom území premávať informačný vlak ako súčasť ich kampane. "Cieľom je zvýšiť povedomie o EP a zvýrazniť dôležitosť európskych volieb 2009," povedal pre TASR vedúci Iuventy - Národnej agentúry Mládež v akcii Martin Pokorný.
"Jeden vyčlenený vozeň bude stáť v piatich slovenských mestách, a to v Trnave, Žiline, Poprade, Košiciach a v Banskej Bystrici a každý deň bude ponúkať rôzne informačné aktivity. Doobedie bude určené najmä pre deviatakov základných škôl a pre všetkých stredoškolákov, popoludnie aj pre ostatnú širokú verejnosť," priblížil.
Nosnou činnosťou, do ktorej sa budú môcť záujemcovia zapojiť, bude živá knižnica. V rámci nej budú podľa Pokorného rôzni ľudia reprezentovať knihy. "Knihami budú napríklad zástupcovia z Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu. Návštevníci si ich budú môcť požičať ako klasické knihy a rozprávať sa s nimi 15 minút. Keby tam bol napríklad europoslanec a požičal by si ho niekto, tak by mu mohol porozprávať aj o tom, ako pracuje v EP," vysvetlil.
Označený vozeň sa bude po Slovensku pohybovať od 1. do 5. júna. Od 10.00 h. do 18.00 h. budú vo vlaku, ako aj v okolí železničných staníc v určených mestách rôzne sprievodné akcie.
V Bratislave je od 1. apríla otvorený informačný stánok na výstave Coneco, 6. apríla sa uskutoční konferencia o význame činnosti EP pre ľudí so zdravotným postihnutím a o deň neskôr 7. apríla otváracia konferencia Európskeho roku kreativity a inovácií na Slovensku. Na 17. apríla sa chystá diskusné fórum na tému volieb do EP, na 20. apríla Euro fórum o regionálnej politike Európskej únie.
Súčasťou kampane bude v hlavnom meste SR aj odhalenie 3D inštalácie s motívom bezpečnosti s cieľom motivovať ľudí k účasti na voľbách do EP. Naplánovaná je na 9. mája na Námestí SNP.
Informačnú kampaň oficiálne odštartoval EP v Bruseli 17. marca. Ide o prvú jednotnú kampaň pre všetkých 27 členských krajín EÚ v histórii EP. Ten chce prostredníctvom kampane osloviť voličov dôležitými témami nie abstraktnými myšlienkami, vyvolať diskusiu o témach, ktoré ovplyvňujú ich každodenný život," uviedla Ivana Janíková Stavrovská z Informačnej kancelárie EP. Ako dodala, kampaň v celej EÚ bude stáť 18 miliónov eur (542.268.000 Sk), čo je približne päť centov na oprávneného voliča, štyri centy (12,05 Sk) na obyvateľa EÚ.
V celosvetovo najväčších medzinárodných voľbách si 375 miliónov európskych voličov vyberie 736 poslancov EP. Na Slovensku si občania 6. júna budú môcť zvoliť 13 europoslancov.