SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Sedem naj tohtoročnej prezidentskej kampane

Aká bola kampaň? Určite výnimočná. Aj výsledok je historický. Slovensko síce nemá prvú prezidentku, ale Iveta Radičová sa dostala ďaleko. Ivan Gašparovič je na druhej strane prvým slovenským prezidentom, ktorý obhájil mandát.

Aká bola tohtoročná kampaň? Mnoho analytikov tvrdí, že nudná. Nemyslím si to. Vlastne máloktorá prezidentská kampaň zaujala Slovákov ako táto. Dokazuje to fakt, že tím Ivana Gašparoviča siahol po negatívnej taktike a videli sme rekordný počet televíznych debát a televíznych špeciálov.

Aj výsledok je historický. Slovensko síce nemá prvú prezidentku, ale Iveta Radičová sa dostala ďaleko. Ivan Gašparovič je tiež prvým slovenským prezidentom, ktorý obhájil mandát.

1. Maďarská karta a špinavá kampaň

Najzaujímavejším momentom tohtoročnej kampane bol import amerických prvkov. Na strane Ivana Gašparoviča a ešte viac jeho spojencov to bola výrazne negatívna kampaň. Vždy keď sa operuje so strachom voličov alebo sa vám podarí dostatočne pošpiniť súpera, volič vás odmení. Niekedy to nemusí byť ani pravda, stačí, že nálepka drží. Radičová autonómiu pre maďarskú menšinu síce nikdy nesľubovala, ale aj tak si dnes veľa Slovákov myslí opak. Pomohla tomu kampaň.

Michael Dukakis, ktorého v roku 1988 Bush starší obvinil, že je zodpovedný za prepustenie zločinca-recidivistu alebo John Kerry, u ktorého kampaň Busha mladšieho spochybnila jeho hrdinstvá z vojny vo Vietname, o tom vedia hovoriť svoje. Na Slovensku sa však znížila na nebezpečne nízku úroveň: hrala na národnostno-etnickú strunu. Na druhej strane, vo voľbách sa počíta iba víťazstvo, strieborná medaila neexistuje.

2. Okopírovanie fungujúcej kampane zo zahraničia

Je to on alebo je to ona? Iveta Radičová naozaj pripomínala Baracka Obamu - aspoň z hľadiska kampane. Prvýkrát v histórii volieb u nás tak jeden kandidát okopíroval takmer celý úspešný kampaňový koncept zo zahraničia. „Yes We Can!" bol na Radičovej plagáte „Dokážeme to". Black Eyed Peas (spevák Will.i.am) bol u nás Laco Lučenič. Obamovi inšpiratívna kampaň pomohla. Pomohla aj Radičovej?

VIDEO: Radičovej reklama

VIDEO: Obama 2008

3. Prvá kampaň, kde internet, blogy a Facebook zohrávali úlohu

Tento volebný rok je aj na Slovensku o webe. Každé relevantné médium poskytlo vlastný volebný portál (a nás, samozrejme, teší, že volby.sme.sk je z nich najpopulárnejší). Dokonca aj Nový Čas vytvoril vlastnú volebnú stránku. Blogovali Mikloškovci, Gašparovičovci, Martinákovci a hlavne Radičovci. Iveta Radičová síce nemala na Facebooku toľko priaznivcov ako Obama, ale percentuálne valcovala súpera ako jej americký kolega.

Keď v Amerike už minulý rok 33 percent ľudí určilo internet ako kľúčový zdroj pre politické informácie, aj Slovensko ide práve týmto smerom. Aj vďaka prezidentskej kampani 2009.

web.jpg

4. Blízkosť k voličovi

Je to tiež kampaň, keď kandidáti navštívili každé krajské mesto a podaktorí možno aj okres. Stretli ste ich na zabíjačke, autogramiádach, prednáškach, mítingoch, koncertoch... Kampaň ide priamo k občanovi. Zuzana Martináková dokonca klopala občanom na dvere. Veď kandidáti chcú byť práve Vašim prezidentom.

5. Slovensko 2009 - žiadne prieskumy, žiadne exit polls....

Voľby v modernej Európe bez exit polls a prieskumov? Áno na Slovensku. Aj pre toto prečudesné správanie médií a volebných tímov (ktoré ich odmietli spolufinancovať) a do menšej miery aj agentúr (ktoré bez externých peňazí do rizika radšej nešli), vlastne nevieme ako to o dve hodiny dopadne. Nevieme či maďarská karta účinkovala alebo či zabralo Radičovej inkluzívne posolstvo. Aby sa neurobil ani jediný prieskum, tak to by bolo zvláštne možno aj v Moldavsku.

Ani v prvom ani v druhom kole sme nevideli exit polls - anketu z volebného dňa spred volebných miestností, ktorá by nám demograficky ukázala, kto volil Gasparoviča a kto Radičovú (mladí, starí, Maďari, Slováci, vzdelaní, robotníci...).

prieskumyS.jpg

Preferencie pred prvým kolom: Najpresnejší prieskum v agentúre Polis, najviac sa sekli v štátnom ÚVVM.

6. Najviac televíznych debát

Najprv sme sa báli, že Ivan Gašparovič debaty odignoruje. Najprv bol jasným favoritom a možno si to aj mohol dovoliť. Zrejme pre relatívne tesný výsledok v prvom kole sa rozhodol hneď pre niekoľko televíznych debát. Slovenský divák ho mal možnosť spoznať ako nikdy predtým. Od breptov v TA3 a nepoznajúceho Google po argumentačne silného politika v De Facto, ktorý udržal súperku v defenzíve azda celú diskusiu. A Radičová až neskoro pochopila, že stratégia podanej ruky musí ísť v konfrontačnom dueli pred kamerou stranou. Vedel to predsa aj Obama, keď sa Johnovi McCainovi v televíznej debate nedal.

Zaujímavé bolo, že Daniel Krajcer tiež nevyzeral byť vo forme ako v minulosti (keď aj jeho otázky v debate vyšachovali z prezidentského súboja Magdu Vášaryovú či Eduarda Kukana). V každom prípade - desať prezidentských debát, to je rekord.

7. Pohreb moratória a novelizácia volebného zákona?

A zrejme sme tiež zažili poslednú kampaň podľa archaického zákona. Moratórium je na ústupe na celom svete (lebo nemá zmysel) a vlastne ho už aj málokto úplne dodrží. Tiež limitovať kampaň na 133-tisíc eur na kandidáta je nezmysel. O päť rokov potom možno uvidíme ešte dramatickejšiu a zaujímavejšiu kampaň ako tento rok.

VIDEO (na záver): Volebný spot Ivana Gašparoviča

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 479
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 049
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 802
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 451
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 140
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 323
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 217
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 093
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie je proti covidu účinnejšie a lacnejšie ako podávanie protilátok a antivirotík.

Prečítajte si ich porovnanie v štyroch kategóriách.


28. nov
Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov
Ilustračné foto.

Týka sa to zatiaľ deviatich okresov.


20 h
Ak sa tehotnej žene ochorenie prejavuje len nádchou, odborníci odporúčajú domácu liečbu. Po desiatich dňoch by mala žena kontaktovať svojho gynekológa.

Kristellerova expresia sa nezapisuje do zdravotnej dokumentácie.


22 h

Neprehliadnite tiež

V čase, keď majú slovenskí vedci skúmať, musia zarábať na živobytie, hovorí slovenský vedec v zahraničí Michal Valko.


a 1 ďalší 25m

V susednom Rakúsku je povolená tretia dávka už štyri mesiace po druhej.


TASR 25m
Ilustračná snímka.

Aktuálne majú hospitalizovaných 76 pacientov s covidom.


2 h
Skryť Zatvoriť reklamu