BRATISLAVA. Volebné tímy Ivety Radičovej a Ivana Gašparoviča včera začali počítať výdavky na volebnú kampaň. Do 30 dní musia účet predložiť ministerstvu financií, inak im hrozí pokuta vyše 66-tisíc eur.
Dostanú ju aj v prípade, že na kampaň minuli viac, ako povoľuje zákon – teda vyše 132 775 eur za jedno kolo. To však platí iba vtedy, ak sa priznajú. Keďže na predloženie vyúčtovania majú čas, s konkrétnosťami sa volebné štáby neponáhľajú.
Náročný limit
„Mám pocit, že obaja minuli na kampaň viac, ako mohli,“ hovorí šéf slovenského zastúpenia marketingovo-komunikačnej agentúry Publicis Marek Knut. Zmestiť sa do zákonnej sumy a zároveň spraviť dobrú kampaň podľa neho nie je reálne. „Zákonná hranica financovania je zneužiteľná, keď ju nechávame na cti kandidáta – buď treba jasné pravidlá, alebo ju úplne zrušiť.“
To isté si myslí aj Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. „Ak sa kandidát sám neprizná, dokázať mu, že minul viac ako dovoľuje zákon, je relatívne ťažké.“
Cenu kampane pred prvým kolom volieb vyčíslil tím Ivety Radičovej. Na webovej stránke uvádza 132 641 eur, čo je tesne pod zákonnou hranicou. Konkrétne sumy zaplatené za jednotlivé položky chýbajú, Radičovej hovorca Pavol Gmitter včera tvrdil, že si na ne budeme musieť ešte deň počkať.
„Informáciu na webstránke Ivety Radičovej nepovažujem za definitívny prehľad jej výdavkov na kampaň,“ hovorí Zuzana Wienk. Aliancia Fair-play monitoruje transparentnosť financovania kampaní podľa prísnejších pravidiel, ako sú tie stanovené zákonom. Podľa zákona stačí, ak kandidáti oznámia celkovú sumu, ktorú na kampaň získali a ktorú minuli. Konkrétni musia byť len pri darcoch nad 332 eur u fyzických a 3320 eur u právnických osôb. Radičovej na kampaň prispela aj SDKÚ. Koľko to bolo, neprezradila. „Prispeli sme sumou, ktorá nie je v rozpore s limitom stanoveným zákonom,“ povedal hovorca SDKÚ Martin Maťko.
SNS išla po svojom
Počítajú už aj v tíme Ivana Gašparoviča. Vyúčtovanie chcú predložiť v najbližších týždňoch, konkrétne sumy ešte nemajú. Faktúry triedi aj Smer, ktorý prezidentovi hradil časť kampane.
Samostatnú kampaň v prospech Gašparoviča viedla SNS. Tá si zadávala inzerciu v lokálnych médiách v prospech prezidentského kandidáta bez vedomia jeho volebného tímu. Podľa zákona však aj takáto podpora musí byť zarátaná do sumy, ktorú kandidát predloží ministerstvu financií.
„Bilbordy so Smerom sme skoordinovali, s SNS som nekomunikoval. Ešte o tom budeme hovoriť,“ povedal šéf Gašparovičovho volebného tímu Jozef Grapa.
Ministerstvo financií skutočnosť, že kandidát mohol minúť viac, ako priznal, neposudzuje. V prípade podozrenia a následného podnetu by sa tým zaoberalo ministerstvo vnútra.
Premiér Robert Fico včera odhadol náklady na Radičovej kampaň na 90 až 100 miliónov korún, Radičová výdavky Gašparoviča nekomentuje.

Beata
Balogová
