BRATISLAVA. Prišlo aj na alkohol. Kríza nás prinútila zvažovať každé euro aj pri vychutnávaní pohárika. Do reštaurácií, barov a pubov chodí čoraz menej ľudí. Ak si prídu do nich posedieť, dajú si zvyčajne pivo.
Pijeme skôr lacnejší alkohol, ktorého fľaša v supermarketoch stojí do troch eur. Čoraz viac obyvateľov Slovenska pije alkoholické nápoje najmä doma. Má to na svedomí kríza. Vyplýva to z miniprieskumu denníka SME, do ktorého sa zapojili výrobcovia liehovín, piva a vína, obchodné reťazce a majitelia reštaurácií, barov a pubov z celého Slovenska.
Alkohol skôr na doma
„Je to hrôza. Chodím do roboty len pozerať televízor," hovorí o nízkej návštevnosti svojho podniku za posledné mesiace Lukáš Mocinec z baru v Košiciach. Odhaduje, že počet návštevníkov jeho podniku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku klesol až o polovicu.
Podobne vysoké čísla uvádza aj väčšina z vyše 20 podnikov od Skalice až po Michalovce, ktoré sme oslovili. Zvyčajne hovoria o poklese medzi jednou tretinou až polovicou.
Vyprázdňovanie podnikov cez pokles objednávok z reštauračných zariadení cítia aj výrobcovia alkoholu. „Z gastro segmentu poznať citeľnejší pokles objednávok," hovorí vinár Fedor Malík mladší.
Menej sa kríza dotkla piva, hovorí Roman Krajniak zo spoločnosti Heineken Slovensko. „Podiel predaja čapovaného piva mierne klesá a predaj piva v hypermarketoch či supermarketoch rastie," dodáva.
Viacerí výrobcovia alkoholu sa zhodujú, že obyvatelia Slovenska si skôr alkohol kúpia v obchode a pijú doma. Potvrdzujú to aj obchodníci.
Najodolnejšie je pivo
Takmer všetci majitelia podnikov tvrdia, že ak si ľudia prídu do podniku posedieť, pijú najmä pivo. Odôvodňujú to tradíciou jeho pitia na Slovensku.
Alojz Hlina z väčšieho bratislavského pubu za obľubou piva vidí aj ideálny pomer medzi cenou a množstvom. Pivovarníci dopĺňajú, že dlhodobo sa u nás pije najmä slabšia desiatka a kríza to ešte potvrdzuje.
Pivo je veľmi obľúbené aj v obchodoch. „Najviac sa predáva pivo, potom nasleduje víno a tvrdý alkohol," uvádza vo svojom stanovisku Billa.
Pije sa lacná pálenka
Ak ľudia pijú „tvrdé", ide skôr o lacné liehoviny. Rastislav Machunka, viceprezident združenia výrobcov liehu a liehovín, vysvetľuje, že prednosť dávajú najmä o konzumnej vodke, slivovici a borovičke.
Výrobcovia liehovín prezradili, že ľudia sa po minulom roku, keď siahali aj po drahších značkách, opäť vracajú k lacnejšiemu alkoholu.
Návrat k lacnej pálenke potvrdila aj spoločnosť Gas Familia. Lacnejší alkohol podľa Ľuboša Beňa z firmy Karloff oproti minulosti začala piť už aj stredná vrstva.
Víno do troch eur
Na cenu sa pozerajú aj vinári. Vladimír Schwarz z firmy Matyšák hovorí, že ľudia najviac kupujú víno v cenovej hladine „od päťdesiat do sto korún".
Vinár Vladimír Mrva si zasa všimol, že viac ako v obchode začíname pod vplyvom krízy nakupovať víno priamo u výrobcov.

Beata
Balogová
