Väčšinu inzercie za marec a apríl zaplatili časopisu hlásiacemu sa k slovenskému štátu daňoví poplatníci Európskej únie. Rozhodli tak na ministerstvách vedených SNS.
BRATISLAVA. Podpora vládnej koalície, názorová blízkosť k jednej koaličnej strane a propagácia jej politikov ide ruka v ruke s peniazmi na reklamu z Európskej únie.
Mesačník Extra plus, ktorého predajnosť jeho majitelia nezverejňujú, má mimoriadne úspešné obchodné oddelenie, ktoré dokázalo presvedčiť štátom kontrolované „dcérske“ organizácie ministerstiev školstva, výstavby a životného prostredia, ktoré ovládajú nominanti SNS, aby si zadali inzerciu práve u nich.
Fifík SNS - komentár Lukáša Filu o Týždenníku Extra plus - KLIKNITE
Spolu so štátnou spoločnosťou Agrokomplex si v prokoaličnom mesačníku zaplatili viac ako polovicu z jeho celkovej inzercie.
Mnohé médiá vrátane SME zverejňujú inzerciu štátnych inštitúcií aj z eurofondov, jej podiel nad 50 percent však určite nedosahuje žiadne médium.
Ak by išlo o cenníkové taxy, ktoré má mesačník s minimálnou čítanosťou 0,5 percenta na internete, v marci a apríli by na reklame od štátnych inštitúcií dostal takmer 20tisíc eur a od súkromných zadávateľov dohromady okolo 14tisíc eur.
Sme provládni
„My sa netajíme, že sme provládny časopis, ktorý je určite na strane tejto koalície a aj ju určite privítal,“ hovorí o orientácii časopisu šéfredaktor a vydavateľ v jednej osobe Pavel Kapusta. „Takisto propagujeme SNS, ako propagujeme aj koalíciu.“ Kapusta bol v 90. rokoch, počas Mečiarovej vlády, jednou z najznámejších postáv STV.
V minulosti bol asistentom poslancov HZDS Jána Cupera a Romana Hofbauera. V aprílovom čísle sa Extra plus okrem prezidentských volieb venuje hlavne „národným“ témam.
Okrem rozhovoru s ministrom životného prostredia Jánom Chrbetom (SNS) a článkom o ministerstve výstavby (SNS) je v ňom napríklad kuchárska rubrika Varíme s Rafaelom Rafajom (SNS).
Janušek: Výborný časopis
Ministri SNS o reklame v Extra plus príliš rozprávať nechceli.
„Veľmi dobrý časopis. Ja ho veľmi rád čítam,“ povedal minister výstavby Marian Janušek. Na ďalšie otázky neodpovedal.
Janušek v minulosti poskytol rozhovor časopisu Nástup. Ten vydáva Jednota slovenskej mládeže, ktorá má úzke kontakty so Slovenskou pospolitosťou.
„To je záujem Extra plus a nie záujem ministerstva,“ povedal o zameraní časopisu minister životného prostredia Ján Chrbet. Na otázku, či nechcú inzerciu v tomto periodiku zvážiť, odvetil „budeme zvažovať“, a odišiel.
Zhovorčivejší bol len minister školstva Ján Mikolaj. Mesačník vraj pozná, nevedel o tom, že by si v ňom agentúra ministerstva pre eurofondy nejakú reklamu platila. „Ale veď oni inzerujú kadetade a majú na to presné pravidlá.“
Tvrdil, že agentúra nie je povinná čítať si časopisy, v ktorých inzeruje. To, že by dávali inzerciu preto, že je Extra plus názorovo blízky SNS, Mikolaj odmieta.
„To musí byť nezávislé od politiky.“ Fakt, že v mesačníku inzerujú hlavne organizácie patriace pod ministerstvá SNS, si vysvetľuje tým, že tieto ministerstvá spravujú v podstate všetky eurofondy.
Zadávala Zamedia
Koľko z eurofondov zaplatili za reklamu v Extra plus, ministerstvá odmietajú zverejniť. Rezort životného prostredia neodpovedal na otázky SME vôbec, zo školstva prišla všeobecná odpoveď bez akýchkoľvek čísel.
Hovorkyňa ministerstva výstavby Dagmar Vanečková napísala, že peniaze idú úplne mimo nich.
„Súkromná agentúra, ktorá rieši reklamu, je v zmluvnom vzťahu so Zamediou. Nie je to naša podriadená organizácia.“
Zamedia je súčasťou konzorcia, ktoré vybralo ministerstvo v podozrivom tzv. nástenkovom tendri za 3,6 miliardy korún, pre ktorý Janušek musí odísť z ministerstva.
Spoločník Zamedie Viktor Tretina je blízky predsedovi SNS Jánovi Slotovi.
Denník SME na podobný prípad upozornil v apríli 2007, keď si reklamu do novín Slovenský rozhľad zadávala štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Rozhľad až do volieb vydával krajský šéf Smeru v Prešove Stanislav Kubánek, ktorý je teraz poslancom. Denník je názorovo blízky Smeru.
Vlastenec z pospolitosti
Extra plus v marci k 70. výročiu vzniku Slovenského štátu uverejnil text s názvom Štát, ktorý nás zachránil a v článku Prečo si vážim Tisa sa venoval vojnovému prezidentovi.
V aprílovom čísle zverejnil text, kde sa o šéfovi extrémistickej Slovenskej pospolitosti Ivanovi Sýkorovi vyjadruje ako o „vlastencovi“.
„My prvú Slovenskú republiku nezatracujeme,“ vysvetľuje šéfredaktor Kapusta. Podľa neho však vinia vedenie štátu za odsun Židov.
Tvrdí zároveň, že pospolitosť neobhajujú. „Ak napísala, že je vlastenec, je to názor autorky. My sme nemali dôvod cenzurovať to .“
Reklamu v Extra plus si platil aj Gašparovič
V časopise, ktorý sa hlási k slovenskému štátu, bol Gašparovič hlavnou hviezdou.
BRATISLAVA. Najdrahšiu celostránkovú reklamu v aprílovom čísle Extra plus si platil kandidát na prezidenta Ivan Gašparovič. Bol na zadnej strane, ktorá stojí podľa cenníka 4674 eur.
Jeho inzercia sa objavila tesne pred druhým kolom volieb. Práve v tomto čísle sa píše o šéfovi pospolitosti Ivanovi Sýkorovi ako o vlastencovi.
Prezidentským voľbám je venovaná značná časť aprílového aj marcového čísla.
Prístup časopisu ku kandidátom je jednoznačný: na titulke marcového čísla je titulok Slovensku hrozí hurikán Iveta.
V ankete, či má morálne právo kandidovať osoba, ktorá vznik samostatného štátu „označovala za hrozbu“, oslovili „podnikateľa Ivan Lexu“ či obhajcu slovenského štátu historika Milana S. Ďuricu.
Šéf Gašparovičovho štábu Jozef Grapa SME tvrdil, že o objahobe slovenského štátu ani označení „vlastenec“ pre šéfa Slovenskej pospolitosti nevedel.
„To som si neuvedomil. Ja sa k tomuto časopisu dostávam zriedka. Skôr to padlo na to, že sú tam takí čitatelia, ktorých sa vie osloviť“.
Grapa hovorí, že sa nepletú do redakčnej činnosti a ani nevedia, čo je v každom čísle.
Koľko časopisu za inzerciu zaplatili, z hlavy nevedel. Keby vraj vedeli, že sa v časopise obhajujú radikáli, zvažovali by, či tam inzerát dajú.
„My máme svoje zásady a prezident zvlášť, takže nebude takéto veci podporovať ani preferovať.“
Šéfredaktor Extra plus Pavel Kapusta a jeho zástupkyňa Lenka Eremiášová sa vo volebnú noc objavili v Limbachu na „párty“ Ivana Gašparoviča.
Nebolo však jasné, či ako pozvaní hostia, alebo ako novinári.
Miroslav Kern

Beata
Balogová
