Bratislava 4. mája (TASR) - Legislatívna rada vlády (LRV) odporučila vláde SR, aby vyslovila súhlas s návrhom zákona o elektronickom podpise, ktorým sa zaoberala niekoľkokrát už od decembra minulého roku. Išlo pritom o desiatu pracovnú verziu návrhu, ktorý predložilo Ministerstvo hospodárstva SR. Na túto právnu normu, ktorá zrovnoprávňuje tlačové a elektronické dokumenty, v budúcnosti nadviaže zákon o elektronickom obchode.
Po prijatí zákona, ktorého účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2002, bude možné napríklad podať daňové priznanie prostredníctvom Internetu, či e-mailom požiadať o stavebné povolenie. Dátové elektronické správy už nebudú diskriminované a budú rovnocenné s písomnými dokumentmi. Elektronický podpis sa zákonom zrovnoprávni s vlastnoručne napísaným a bude právne relevantný. Pre prax však bude dôležité, aby bol elektronický podpis bezpečný. Dosiahne sa to overením pomocou bezpečnostných postupov alebo ich kombináciou, čo zabezpečí identifikáciu osoby, ktorá vytvorila a oprávnene použila elektronický podpis. Elektronický podpis teda možno vymedziť tak, že ide o funkciu odoslanej správy a tajnej informácie, ktorá je známa len držiteľovi súkromného kľúča a možno ho overiť pomocou všeobecne známeho verejného kľúča. Spojenie identifikačných údajov držiteľa súkromného kľúča s verejným kľúčom zabezpečuje certifikát, ktorý obsahuje údaje vylučujúce možnosť zámeny subjektov. Certifikát je verejný a môže ho mať k dispozícii každý, s kým chce podpisovateľ komunikovať a používať elektronický podpis.
Poskytovateľom certifikačných služieb môže byť len právnická osoba akreditovaná Ministerstvom vnútra SR. Tento "overovateľ" je vlastne kvalifikovanou nezávislou treťou stranou potvrdzujúcou, že verejný kľúč, ktorý dáva podpisovateľ k dispozícii, patrí naozaj osobe poskytovateľa a že podpisovateľ vlastní aj zodpovedajúci súkromný kľúč, ktorý ho oprávňuje vyhotovovať elektronický podpis.
Návrh zákona súčasne predpokladá zriadenie Národného certifikačného úradu, ktorý bude dohliadať na certifikáty.
V susednej Českej republike platí zákon o elektronickom podpise od 1. októbra minulého roku. V komunikácii so štátnymi úradmi musia záujemcovia využiť tzv. zaručený podpis, teda od akreditovaných poskytovateľov. Takýto podpis je podľa odborníkov bezpečnejší a lepšie zaistený. Vyskytli sa však prípady, keď sa softvérovým odborníkom podarilo rozlúštiť elektronický podpis vo formáte PGP prostredníctvom programu, ktorý zostavili. Podľa niektorých expertov to môže ohroziť elektronický obchod a elektronické bankovníctvo. V prípade rozlúštenia podpisu sa môže ktokoľvek vydávať za inú osobu a môže tak zneužívať osobné údaje majiteľa podpisu alebo jeho konto.
Program PGP využívajú milióny ľudí na celom svete. Medzi odborníkmi je však považovaný za "podpis chudobných", pretože nie je chránený a zabezpečený tak ako certifikovaný alebo tzv. zaručený podpis, ktorý je v komunikácii s úradmi či pri podpisovaní zmlúv nevyhnutný a už niekoľko rokov je zdarma prístupný na internete.